Get Adobe Flash player

A Hyundai i20 WRC technikája - 2014-es fejlesztések

2014-es fejlesztések

 

Ha figyelembe vesszük, hogy az i20 fejlesztésére mennyire rövid idő állt a Hyundai rendelkezésére, az első versenyszezon eredményei bíztatóak. Elkerülhetetlenül voltak gyermekbetegségei, de ez várható volt. A WRC szabályok lehetőséget adnak némi módosításra, amint a kocsi homologizációja megtörténik, a csapatok rendelkeznek bizonyos számú jokerrel, ami lehetőség az alkatrészek cseréjére. Az autó fejlesztésének első évében három joker van a motorváltoztatásokra, öt a karosszériára és kettő a szoftveres módosításokra.

Nem meglepő, hogy Nandan a következőket mondja: „2014-ben megpróbáltuk elhasználni az összes rendelkezésünkre álló jokert, hogy egy kis tempót nyerjünk. Nem módosíthatsz azonban mindent, úgyhogy az év első felében a tartósságra koncentráltunk még mindig.” A 2014-es esztendő első felében két motorjokerét használta fel a Hyundai, hogy javítsa a megbízhatóságot, a legjelentősebb változtatás a motorblokk módosítása volt. A karosszériához egy jokert használtak fel, hogy megerősítsék a kocsi struktúráját. 2014 második felében két újabb jokert játszottak ki, ezt már a teljesítmény javítása céljából, arra azonban nem volt lehetőségük, hogy azokat a szezon vége előtt beépítsék. „Megvoltak az alkatrészeink, de nem volt időnk, hogy bevessük őket a Brit Rally előtt” – mondja Nandan.

Ahogyan arra rávilágít ugyanakkor a Hyundai Motorsport első embere, a 2014-es autó mindig is egy kompromisszum volt, egy kevésbé ideális alapról fejlesztették nagyon rövid időkeretek között. A következő időszakra a Hyundai egy teljesen új autót készít, az a legújabb i20-as karosszériájára épül, ami magában foglal több olyan ötletet is, melyek az első változatból hiányoztak. Nandan nyíltan beszél erről: „Buta dolog lenne megtanulni dolgokat, aztán nem alkalmazni őket. Teljesítmény tekintetében az új autó jobb.”

Az új kocsi első tesztjére a 2014-es év vége felé került sor az autó aszfaltos specifikációjában. Nandan véleménye szerint ez az egyetlen logikus megközelítés. „Amikor az alapvető teszteket csinálod, jobb azokat aszfalton megtenni, mivel állandóak a körülmények, murván viszont változnak. A murván történő tesztelés viszont fontos, mert ezek teszik ki a versenyek nagy részét, és biztosnak kell lenned abban, hogy a szilárdság megvan mindenütt.”

Nem kétséges, hogy a Hyundai komolyan gondolja a rali világbajnoki támadást. Amíg az első i20 tisztán a kompromisszumokról szólt és a domináns szerepet betöltő Volkswagennel nem tudott valójában versenyre kelni 2014-ben, a csapat bizakodó, hogy az új kocsival megváltozik a szituáció. Egy dolog biztos, hogy ugyan az anyacégnek nincs igazi autósportos öröksége, a ralis tevékenységük nem nélkülözi a ralisportban megszerzett tapasztalatokat. Ahogyan Nandan összegzi, csapata büszke lehetett sok mindenre a 2014-es idény végén.

„Nagyon elégedettek voltunk a különlegesen versenyképes rali világbajnokságon történt bemutatkozó szezonunkkal. Nem voltak illúzióink, hogy mennyire is nehéz lesz az a szezon, de nagyon sokat tanultunk ebből a tanuló évből – és nagyon jó eredményeket is gyűjtöttünk mindezek során. Tiszta lappal indulva egy százhúsz szakemberből álló lelkes csapatot építettünk fel, kifejlesztettük a Hyundai i20 WRC-t, ami versenyképesnek bizonyult és elértünk számos fontos mérföldkövet. Megszereztük első szakaszgyőzelmünket, legelső dobogós helyezésünket és az emlékezetes németországi egy-kettőt – biztos vagyok benne, hogy azt a napot egyikünk sem fogja elfelejteni a csapatban.” Ugyan kemény dió a a Volkswagennel felvenni a versenyt, nem kétséges, hogy a csapat 2014-es teljesítménye jó alapokat biztosít a folytatáshoz.

 

Andrew