Get Adobe Flash player

Hírek: Skoda Fabia R5 - Lappi verdiktje a Fabia R5-ről

 

Lappi verdiktje a Fabia R5-ről

Esapekka Lappi mérhetetlenül boldog, hogy a Skoda Motorsport a WRC 2-es sorozatra kínált neki programot 2015-ben, így a 2013-as Finn Rally óta először vehet részt világbajnoki futamon idén, ráadásul nem mással, mint a márka vadonatúj R5-ös raliautójával. A skandináv pilóta fontos részese volt a Fabia R5-ös projektnek, a kezdetektől fogva segítette a teszteken az autó fejlesztését, így jó rálátása van arra, hogyan is áll a kocsi jelenleg.

„Az R5 kétségkívül sokkal jobb murván, mint aszfalton, mivel a turbómotor nagyon nagy segítséget ad” – magyarázta a márkával 2014-ben Európa-bajnoki címet elérő versenyző. „A régi S2000-es nagyon-nagyon jó volt aszfalton, könnyű volt vezetni, lehetett neki nyomni nagyon. Az R5-ös szabályok azt jelentik, hogy az autóban sokkal több standard alkatrészt kell használni és emiatt bizonyos körülmények között nem lehetsz annyira versenyképes. Nehéz az R5-öst olyan jó aszfaltautóvá alakítani, mint amilyen az S2000-es. Számomra ez a kocsi pokoli módon gyorsabb murván az S2000-eshez képest. Nem tudom, hogy a lengéscsillapítók miatt van-e ez, de azt hallom, hogy a kormányzásban standard alkatrészeket használunk, talán ott is van valami.”

Lappit a Fabia R5-tel történt első találkozás alkalmával rögtön meglepte egy különleges dolog, a kocsi bemutatóján erre is rámutatott: „Amikor első alkalommal vezettem a Fabia R5-öt, az első gondolatom az volt, ’tisztán látok most…’. A szélvédő és az oldalablakok három centiméterrel alacsonyabban vannak, jobb tehát a kilátás.” Ez a különbség ennek megfelelően nem a Skoda Motorsportnak, nem is a szabályoknak, sokkal inkább a harmadik generációs sorozatgyártású Fabiát megalkotó mérnököknek köszönhető.

Az első győzelmek

A Skoda Fabia R5 versenyben történő debütálására a kocsi hivatalos bemutatóját követően nem sokkal sor is került, a cseh bajnoki futamként megrendezett Sumava Rally-n Jan Kopecky indult vele. A Fabia R5 első versenye jól sikerült, a cseh pilóta megnyerte a viadalt. „Az autónak nagyon jó a nyomatéka és természetesen jobb, mint a Szuper 2000-es, főként a kanyarokból kifelé jövet” – mondta el Kopecky a futamot követően. „Nem volt műszaki gondunk. Jó dolog valós versenyen részt venni. Amikor a teszten vezetsz, ismersz minden huplit és kanyart, olyan, mint egy versenypályán menni, egy raliversenyen azonban olyan gyorsan kell menned, amilyen gyorsan csak tudsz a legelső körtől.”

A Fabia R5, csakúgy, mint az előd, a S2000-es változat, hamarosan közkedveltté válhat az ügyfelek körében is. „Nagy az érdeklődés az új Skoda Fabia R5-ösünkre az ügyfélversenyzés terén” – mondta el Marcela Janatova, a Skoda Motorsport ügyfélszolgálati vezetője. „Az új autónk sikeres homologizációját követően újabb drasztikus emelkedést láttunk az érdeklődések számában. Arra fogunk törekedni, hogy a legtöbb ügyfél igényét még az év vége előtt teljesítsük. Még a tavasszal kiszállításra kerülnek autók Németországba, Olaszországba, Belgiumba és Portugáliába” – tette hozzá Janatova.

Az első ilyen ügyfél, aki a Fabia R5 volánja mögé ülhetett versenykörülmények között, a nagy tapasztalatokkal bíró Raimund Baumschlager volt. Az osztrák pilóta csapata, a Baumschlager Rallye & Racing két új Fabiát is kapott már, ami nem véletlen, hiszen az 55 éves versenyző rendkívül jó kapcsolatot ápol a Skoda Motorsporttal, és részt vehetett a Fabia R5 fejlesztési tesztjein is. „Ez egy kitűnő raliautó, elképesztő vezetni bármilyen talajfelületen. Biztos vagyok benne, hogy a Fabia R5 kategóriája legjobb autója lesz” – mondta el Baumschlager. „A Fabia R5-öt még pontosabban lehet vezetni és hatalmas nyomatékkal rendelkezik a turbómotornak köszönhetően. Egy briliáns raliautó, ami folytatni fogja a Skoda sikertörténetét.” Baumschlager az osztrák bajnoki futamként megrendezett Wechselland Rallye-n indulhatott először a kocsival, amit meg is nyert, így a Fabia R5 két hét alatt két győzelmet szerzett.

 

Andrew

 

2015. május 20.