Get Adobe Flash player

Hírek: Skoda Fabia R5 - Beszélgetés Pavel Hortekkel

 

Beszélgetés Pavel Hortekkel

 

Pavel Hortek régóta a Skoda Motorsport tagja, jelenleg a csapat menedzsere. A versenyszerűen az idén áprilisban debütált Fabia R5 első szezonja a vége felé közeledik, így Hortek tud már mesélni az R5-ös aktivitásukról, és a Katalán Rally rajtja előtt nyilatkozott is. A Skoda három gyári autót nevezett a spanyol versenyre, mely a várakozások szerint döntőnek bizonyult a WRC 2-es bajnokság végkimenetelét illetően. Kívülről úgy tűnik, hogy a Fabia R5 programja a Skoda Motorsport történetének legkülönösebb sztorija, nem csoda tehát, hogy egyetért ezzel a szakember is.

- Igen, kétségtelen, hogy egy új kocsi bemutatkozása mindig is nagyon különleges. Ha visszaemlékezem 2009-re, amikor egy teljes szezont kezdtünk a Szuper 2000-essel, nagy kihívás volt az számunkra. Nem mindenki gondolta akkor, hogy képesek leszünk igazán sikeresek lenni az új autónkkal. Egy nagyon kemény időszak volt az tehát számunkra. Nem csak a Skoda igazgatóságát kellett meggyőznünk, de a rajongók legtöbbjét is, hogy az S2000-esünk nyerő lesz. Most az új R5-ös autóval ismét egy fontos kihívás volt ez magunk számára, mivel 180 fokot fordult a helyzet. Nem mindenki várta, hogy az új R5-ös autónk olyan sikeres tud lenni, mint a Szuper 2000-es volt. Egy jó kihívás volt ez tehát. Azt azonban kétségtelenül el tudom mondani, hogy amikor egy győztes úton vagy, teljesen más stílusú az élet az autósportban.

- Igaz az, hogy a 2015-ös Katalán Rally volt az első alkalom, hogy a Skoda három gyári autót nevezett?

- Nos igen, hosszú ideje nem történt ilyen. Ezúttal mindkét csapatunkat ugyanarra a versenyre neveztük, fiatal WRC 2-es pilótáink, Esapekka Lappi és Pontus Tidemand a hivatalos Skoda Motorsport nevezései, a nagyon tapasztalt cseh nemzeti bajnok Jan Kopecky pedig a hivatalos Skoda Motorsport II nevezése. A három nevezés szokatlan, az emberek pedig kérdezik, hogy miért tettünk így ezúttal. Azt lehet mondani, hogy abban a reményben volt ez, hogy Kopecky képes jó pozícióba kerülni és képes feltartani a riválisokat a WRC 2-es egyéni címért folytatott versengésben. Nos, ez lehet az egyik interpretáció! Általánosságban azonban eléggé előre megtervezzük a legénységeink és versenyzőink részvételét. Nem tudtuk elvinni Jan Kopecky-t Korzikára, mivel ütközött az egy cseh bajnoki eseménnyel. Ahogyan a dolgok alakultak, nem volt szükséges számára már, hogy ott versenyezzen, mivel nemzeti bajnok lett addigra. Túl késő volt változtatni. Ami a WRC 2-t illeti, jó előre megneveztük a versenyzőinket, és nem hajtottunk végre módosítást a terveinkben. Mindig is tudtuk, hogy mindhárom pilótánknak el kellene menni Katalóniába. Eléggé biztos vagyok benne, hogy egyetért mindenki, ez a legjobb WRC 2-es esemény a mostani szezonban. Az én nézőpontomból kétségtelen, hogy tíz igazán versenyképes pilóta van ebben a kategóriában. Azt mondanám, nem lennék meglepődve, hogyha nyolc ember közül bárki is nyerne itt. Mint ahogyan tudjuk, négy embernek van jó lehetősége megnyerni a bajnokságot. Tudom, hogy Nasser Al-Attiyah nagyon rajta van ezen, és ezen a versenyen a saját Skodáját vezeti, egy olyan autót, amit magának vásárolt.

- Két csapatról beszélsz, de természetesen van egy harmadik is. Mit gondolsz, hogyan futott az ázsia-óceániai MRF csapat idén?

- Jobban, mint bármikor korábban. A szezon utolsó versenye, Kína egy héttel Spanyolország után következik, Pontus Tidemand és navigátora, Emil Axelsson, valamint egy kis támogató csapat Barcelonából egyenesen Sanghajba megy. Az elmúlt négy év során ez lesz az első alkalom, hogy úgy vesz részt a Skoda az ázsia-óceániai rali bajnokság utolsó fordulóján, hogy győztesként érkezünk oda. Eléggé fényűző helyzet számunkra! A leglényegesebb dolog a kínai csapatunknál a Skoda R5-ösök beiktatása, amit mostanában adtunk el a csapatnak. Az egyik kocsit mutatják be Pontus-szal, míg Gaurav Gill a régi Skoda Fabia Szuper 2000-est fogja vezetni. Azt fogja jelenteni ez, hogy a csapat két szett tartalékalkatrészt visz, ugyanakkor csak egy alkalomra szól ez a szezon folyamán, a következő idénynek két R5-ös autóval kezdenek neki. Jelen pillanatban nem hinném, hogy a csapat elmegy az ázsiai kupa versenyére Indiába, ugyanakkor a csapat döntésétől függ ez.

- Mik a Skoda Motorsport tervei 2016-ra?

- Túl korai ezt megmondani, de természetes, hogy az ez évi tapasztalatunk után szeretnénk a jelenlegi tapasztalatainkat felhasználni és a WRC 2-be nevezni ismét. A végső terv nem dőlt még el, de ha megkérdez valaki, hogy mi a célunk a jövőre nézve, így tudnám leírni ezt. Természetesen a WRC 2-ben szeretnénk folytatni. Mindössze azt tudom elmondani, hogy szerződéssel rendelkezik mindhárom pilótánk a jövőre nézve. Minimum egy évre, de szerződésük van.

- Az R5 egyik különleges jellemzője, hogy nagyon megbízható, ez a ti tapasztalatotok is?

- Igen, el tudom mondani, hogy nagy örömmel tölt el bennünket, hogy az R5-ös autó ilyen megbízható, talán még inkább, mint ahogyan vártuk, mivel – mint ahogyan tudjuk – egyáltalán nem könnyűek a futamok a rali világbajnokságon. Ez az egyik oka, hogy azon voltunk a csapatunkkal, hogy a lehető leghamarabb elkezdjük használni az ázsia-óceániai bajnokságban az R5-ös autókat. Természetesen számos opció vagy számos nézőpont van. Először is nyitni egy újabb piac felé, ami nagyon fontos számunkra, ez pedig az ázsiai piac. Másodszorra a hat kemény murvás verseny karakterisztikája fontos számunkra, mivel bizonyítani tud a kocsi extrém körülmények között. Emlékezzünk rá, mostanában nincs olyan sok murva az országunkban. Gyakorlatilag nincs már murva a Cseh Köztársaságban, és ismerjük a helyzetet Közép-Európában, ott sem maradt sok.

- Volt olyan nem várt probléma, amit az R5-tel tapasztaltatok?

- Nem, őszintén szólva nagyon kevés volt.

A spanyol verseny végül Tidemand WRC 2-es győzelmével és Kopecky második helyével zárult, míg Tidemand abszolút győzelmet aratott Kínában, a hat futamból ez volt az ötödik idei ázsia-óceániai diadala. A Skoda Motorsport a WRC 2-es csapatbajnokságban behozhatatlan előnyre tett szert Spanyolországban, az egyéni küzdelmeket ugyanakkor egy olyan pilóta, Nasser Al-Attiyah nyerte, aki a szezon során nyergelt át a Ford Fiesta RRC-ről az R5-ös Skodára. Ez is mutatja, hogy meddig jutott Hortek és a Skoda az erős WRC 2-es kategóriában.

 

Andrew

 

2015. december 13.