Get Adobe Flash player

Hírek: Skoda Fabia R5 - A projekt részletei

 

A Skoda R5-ös projektjének részletei

A Skoda a napokban erősítette meg azt a régóta terjedő szóbeszédet, miszerint R5-ös versenyautó fejlesztésébe fogott. A Fabia R5 az új utcai Fabia modellen fog alapulni, a versenygépen januárban kezdik meg a munkákat, a homologizáció 2015 közepére várható.

A tervek szerint az autó a bemutatás után azonnal elérhetővé válik az importőrök és a privát csapatok számára, ára körülbelül kétharmada lesz a jelenleg futó Fabia S2000-esének, annál a modellnek, amit az R5 fog leváltani. Michel Hrabanek, a Skoda Motorsport igazgató a következő információkat árulta el a fejlesztés menetéről: „Két év telt el, mielőtt 2009-ben be tudtuk mutatni a Fabia S2000-est, és figyelembe vettük azt is, hogy a Peugeot-nak és a Citroennek milyen hosszú időre van szüksége ahhoz, hogy elkészítse az R5-ös autóját. Az FIA bizottságokban végzett munkánk során láttuk, hogy a másik gyárak milyen nehézségeket tapasztaltak R5-ös autójuk fejlesztése során, de az a célunk, hogy a Fabia R5 sokkal hamarabb elérhető legyen.” A cseh csapat időrendjét a sorozatgyártású modell bemutatása és piacra történő bevezetése határozza meg.

A Skoda Motorsport technikai igazgatója, Ales Rada arról beszélt, hogy legnagyobb feladatuk az autó erőforrásának fejlesztése, a legfontosabb dolog a motortervezés. A fejlesztéseknél felhasználják a Volkswagen turbófeltöltéses motorokkal kapcsolatos tapasztalatait is. Bár a Fabia S2000 turbómotoros prototípus változatával folytattak már próbákat, Rada megerősítette, az abban használt erőforrás nem az az egység, melyet az R5-ös autóba szánnak, azt a motort azért szerelték be, hogy a turbófeltöltéses autóknál szükséges kiegészítő berendezésekkel tapasztalatokat szerezzenek.

Bár a Skoda maga is épített és versenyeztetett a közelmúltban turbós versenyautókat az Octavia és a Fabia WRC képében, Hrabanek elmondta, ma már lényegesen fejlettebb technológiát igényelnek a turbómotorok. „Úgy gondolom, főként a motorfejlesztés, különösképpen a turbófeltöltéses motor lesz egy új kihívás számunkra. Sikeresek voltunk a szívómotor fejlesztésében, a turbófeltöltéses motorral is van némi tapasztalatunk a múltból, de manapság nagyon nagy a különbség már, ez nem csak egy tervezési evolúció, de újabb generáció is.”

A Skoda az R5-ös projektéhez nem használhatja fel a Volkswagen Polo R WRC erőforrását, hiszen az egy egyedileg tervezett globális világmotor, nem egy, az R5-ös előírások megkívánta sorozatgyártású blokkon alapuló erőforrás.

A Volkswagen csoport versenyzésre vonatkozó politikájával kapcsolatban Hrabanek elárulta, nem kaptak semmilyen határozott iránymutatást. „Nincsen direkt egyezség a csoport autósportra vonatkozó stratégiájáról. A stratégia szerint tisztán meghatározott, hogy az európai és a kontinentális bajnokságokban a Skoda a felelős az ügyfélprojektekért, a Volkswagen világviszonylatú játékosként a rali világbajnokságért és a top kategóriáért felel.” Ez azt sugallja, hogy a Volkswagen a World Rally Car-ra koncentrál, és hagyja a Skodát az R5-tel foglalkozni. „Jelenleg nincs értelme a Volkswagennél annak, hogy R5-öst fejlesszenek a világviszonylatú tevékenységekre. Nincs értelme. Nem vagyok felelős azért, hogy a Volkswagen projektjeit kommentáljam, de úgy gondolom, nincs értelme egy R5-ös projektre a Volkswagennél” – tette hozzá Hrabanek.

 

Andrew

 

2013. december 11.