Get Adobe Flash player

Portugál Rally 2015 - 1. nap

A Portugál Rally 1. napja

 

A Portugál Rally a szokásos formátumban vette kezdetét, csütörtökön rendezték a shakedown-t, a rajtceremóniát Guimares-ben, a portugál nemzet szülőhelyének tartott UNESCO világörökségi területen tartották, majd egy szuperspeciálra is sor került a lousadai rallycross pályán.

Mind a bemelegítést, mind a közönségcsalogatót a Volkswagen uralta, mindkét eseményt a 2015-ös specifikációjú Polo WRC-t első alkalommal kormányzó Andreas Mikkelsen nyerte Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala előtt. A shakedown krónikájához tartozik, hogy Mads Ostberg rögtön az első futása alkalmával felborította DS 3 WRC-jét. A norvég szerencséjére a kocsi nem sérült komolyan, így a délelőtt folyamán visszatérhetett még a pályára.

A pénteki nap hat gyorsasági szakaszt foglalt magába, három különféle erőpróba kétszer-kétszer várt a mezőnyre, ezek összesen 129 versenykilométert jelentettek. A rajt előtt azonban felmerült, hogy törlik a versenyt, mivel csütörtökön délután lángba borult az első gyorsasági környezetében az erdő. Kétszázötven ember és hatvan jármű vett részt a tűz megfékezésében, ami úgy tűnt, sikerül is, úgyhogy a szakasz elrajtolhatott azzal együtt is, hogy az egyik előfutó autó lángra kapott és teljesen kiégett. A rajtoltatást végül a tűz továbbterjedése és a nagy füst miatt harminchárom autó után leállították a reggeli gyorsaságin.

Annak ellenére, hogy a Hyundai i20 WRC motorja nem működött tökéletesen, a szakaszt Dani Sordo nyerte, aki ezzel élre is állt a versenyben. A következő különpróbán Mads Ostberg bizonyult a leggyorsabbnak, a kör utolsó gyorsaságiját pedig egy újabb szakaszgyőztes, Jari-Matti Latvala nyerte. A szervizbe így a Volkswagen finnje érkezett elsőként, őt Kris Meeke, Mikkelsen és Sordo követte. Ott Tanak az új Ford Fiesta WRC-vel az ötödik helyről várhatta a folytatást, aki mögött Ostberg és Sebastien Ogier állt. Az uralkodó világbajnok, aki reggel defektet kapott, a pályasöprögetői szerep hátráltatta, a negyedik szakaszt pedig egyenesen a karrierje legkisebb tapadású gyorsaságijának titulálta.

A rajt előtt egyébként mindenki azt nyilatkozta, taktikai csata lesz a megújult Portugál Rally, hiszen a pályabejáráson szembesültek a versenyzők azzal, hogy sokkal lazább a talaj, mint gondolták. A Michelin viszont a kemény komponensű gumit nevezte meg elsődlegesnek, ebből huszonnégy darab állt a WRC-sek rendelkezésére, a lágyból viszont csak tizenhat, miközben összesen huszonnégy abroncsot használhattak fel. Ennek megfelelően okos taktikát kellett alkalmazni a rajttól kezdve az eredményes szereplés érdekében.

A tűz miatt a kör első szakaszát törölték délután a szervezők, így két gyorsasági maradt a pénteki napból. Ezek közül az elsőt a letisztított pálya előnyét kihasználó Ogier nyerte, majd Latvala volt az első, aki duplázni tudott ilyen tekintetben. A finn délután kissé növelte előnyét, több mint tíz másodperces különbséggel várhatja a folyatást. A dobogós pozíciókban nem történt változás, a bevallása szerint rossz gumit választó Meeke a második helyen zárt, Mikkelsen pedig a harmadikon. A norvég megbánta, hogy a kinyomvályúsodott pályákon csak késődélután emelte meg a Polo WRC hasmagasságát.

A negyedik helyre Sordót megelőzve Tanak lépett elő. Az észt két harmadik időt autózott délután, és igencsak elégedett volt az új Fiesta kezelhetőségével, valamint kiegyensúlyozottságával. A hatodik pozícióba Ogier jött fel, aki Ostberget hagyta le, mindazonáltal a norvég is félpercnyi távolságra van csupán az éllovastól. A nyolcadik pozícióban Hayden Paddon várhatja a szombati napot, akit csapattársa, Thierry Neuville követ. Utóbbi hyundai-os a többiekkel ellentétben nem teljes puha gumigarnitúrával ment ki a délelőtti körre, ezzel három szakasz alatt rögtön ötven másodpercet vesztett, délután pedig a kartervédője is leszakadt.

A legjobb tízet Robert Kubica zárja. A lengyelnek a csapatátszervezési teendője miatt nem volt alkalma a verseny előtt tesztelni az új Fordot, a negyedik szakaszon pedig egy defekt is hátráltatta. Két új Fiestával is gondok adódtak, Martin Prokop autóján nem működött megfelelően a kézifék, az M-Sport gyári alakulatát képviselő Elfyn Evans pedig a reggeli szakaszon egy órán keresztül szerelte az elektronikus gázpedált – ami nem egy új elem a továbbfejlesztett Fordban – mielőtt folytatni tudta volna a versenyt. A wales-i ezzel annyit késett, hogy délután nem mehetett tovább. A Citroennél Khalid Al Qassimi esett áldozatul, a DS 3 WRC kézifékje nem oldott ki, így az arab nem tudott elrajtolni a negyedik gyorsaságin.

Változatos napon van túl a WRC 2 mezőnye is. A kategóriát két Ford Fiesta RRC vezeti, volánjuknál Nasser Al-Attiyah-val és Yazeed Al Rajhival. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán Pontus Tidemand áll a vadonatúj Skoda Fabia R5-tel. A negyedik helyen Stephane Lefebvre várhatja a folytatást, majd Esapekka Lappi következik, éppen annyival, egy perccel van lemaradva az éllovastól, mint amekkora hátrányba került reggel. Karl Kruuda három gyorsaságit követően is a mezőny élén állt, az utolsó előtti szakaszon azonban nyolcvan másodpercet vesztett, ami miatt visszacsúszott a hetedik pozícióba. Craig Breen a Puegoet 208 T16 motorhibája miatt feladni kényszerült a viadalt.

A juniorok értékelésében a hatodik szakaszon kiesett az addig vezető Simone Tempestini. Ekkor állt az élre Quentin Gilbert, akit Terry Folb és Ole Christian Veiby követ.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 7m 19.4s
2. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +11.1s
3. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +15.9s
4. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +17.8s
5. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +21.8s
6. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +25.8s
7. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +31.3s
8. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +40s
9. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 8s
10. Robert Kubica Ford Fiesta RS WRC +1m 29.1s

 

Andrew

 

2015. május 22.