Get Adobe Flash player

A Citroen leleplezte a 2011-es DS3 WRC-t

A rali csúcskategóriájában továbbra is részt vevő Citroen Racing bemutatta új, DS3 WRC-jét, mellyel a 2011-es rali világbajnokságon fognak indulni. A Créative Technologie filozófiája szerint megépített Citroen DS3 WRC teljes mértékben megfelel az FIA új szabályainak.

A „little racer” (kis versenyző) kompakt, dinamikus és agresszív formája vonzza a tekinteteket – tisztán látható a szélesebb sárvédőkön, az átszabott lökhárítókon és más aerodinamikai vonásokon, hogy a győzelemre tervezték. Az alapot az utcai változat karosszériája adta, azonban ez számtalan módosításon esett át, hogy a négykerékhajtás és a McPherson rendszerű futóművek beépíthetőek legyenek. A versenyzőpáros biztonságát bukókeret szavatolja, mely az autó szilárdságára is jótékony hatással van.

Köszönhetően a 2011-es szabályozásoknak, valóságos forradalom történt a motorháztető alatt az előző generációs World Rally Car-okhoz képest. A Citroen DS3 WRC-t egy négyhengeres, 1600 köbcentiméteres, közvetlen befecskendezéses erőforrás hajtja. Az, hogy a motorsportok ezen szintjén először vetik be a direkt befecskendezést, új távlatokat nyit a versenymotorok fejlesztésében, főként az üzemanyag fogyasztás terén. A teljes egészében a Citroen Racing által tervezett és épített erőforrás teljesítménye 300 lóerő.

A Sadev által szállított hatfokozatú sebességváltón, valamint első és hátsó differenciálművön keresztül jut el a hajtás a kerekekhez. A váltó félautomata működtetése és a középső differenciálmű ezentúl tiltott eszközök. Azért, hogy a költségeket megfelelő szinten lehessen tartani, az FIA az autó legfőbb egységeinek paramétereit (méret, súly, ár, stb.) is meghatározta. A Citroen Racing és a Sadev mérnökei mindezeket figyelembe véve minden részletre kiterjedően végezték munkájukat, hogy maximálják a teljesítményt és a megbízhatóságot.

A versenyzők az első tesztek után elmondták, a Citroen DS3 WRC hatékony, kiegyensúlyozott, könnyen vezethető. A kocsinak nem kisebb feladata lesz, minthogy a Xsara és C4 WRC által aratott versenygyőzelmek és bajnoki címek számát tovább gyarapítsa. 

Karosszéria: kompakt és agresszív kivitelezés

A szélcsatornás tesztekkel kialakított karosszériaforma kiemeli az utcai DS3 formáit. A sárvédőszélesítések és a lökhárítók annak megfelelően kerültek átalakításra, hogy az autó szélessége elérje a megengedett 1820 millimétert és hogy a 18 collos (aszfalt) kerekek felszerelhetők legyenek. Az első lökhárító egy rejtett légterelőt tartalmaz, míg az elegáns kialakítású hátsó a csomagtér ajtóhoz kapcsolódik. Változtattak az ajtókon is, az üveg helyét polikarbonát vette át, mely nem mozgatható, az ajtó oldalpanele mögött pedig hab nyeli el egy esetleges oldalütközés energiáját.

Az utcai változat karosszériájába mintegy negyven méter acélcsövet felhasználva bukókeretet építettek. A padlólemez jelentős módosításokon ment keresztül:

·        kialakították a McPherson rendszerű hátsó futómű felső csatlakozási pontjait,

·        átalakították az alsó bekötési pontokat,

·        kialakították a kardánalagutat, valamint a hátsó differenciálmű helyét,

·        megerősítették a küszöböket.

Miután a DS3 kompaktabb felépítésű, mint a C4 WRC volt, a Citroen Racing mérnökei az egyes egységek elhelyezésén is javítottak a lehető legjobb egyensúly elérése érdekében.

Motor: a közvetlen befecskendezés forradalma

Miután a szabályok egyes területeken kevésbé változtak a World Rally Car-ok korábbi generációjához képest, a tervezők fel tudták használni tapasztalataikat, és a sikeresnek bizonyult megoldásokat átvehették a C4 WRC-ből.

Ez az első alkalom, hogy a Citroen Racing maga tervezett miden motoralkatrészt, beleértve a motorblokkot és a hengerfejet is. Az alumínium blokkos, négyhengeres, 1600 köbcentiméteres remek erőforrás megfelel az előírásoknak, miközben minimális a súlya és a tömegközéppont szempontjából is a megfelelő pozícióban helyezkedik el.

A régi, kétliteres motorral összehasonlítva a kisebb hengerűrtartalom és a korlátozott turbónyomás miatt némileg csökkent a teljesítmény, a közvetlen befecskendezés ezt kompenzálja, miközben a forgatónyomaték a felére csökkent.

A McPherson rendszerű első és hátsó felfüggesztés szabadságfoka lehetővé teszi, hogy a csatlakozási pontok elhelyezkedését optimalizálják. A fejlesztések érdekében és a költségek alacsony szinten tartása miatt jelenleg csak egy forgáspontot lehet meghatározni. A DS3 WRC ugyanazokat a felfüggesztési elemeket használja elöl és hátul mind a murva, mind az aszfalt szett tekintetében. A rugóstag egy adapterhez kapcsolódik, mely a szett függvényében változik. Csakúgy, mint a nagy testvér, a C4 WRC esetében is, a négyutas lengéscsillapítókat (kis- és nagysebességű be- és kirugózás) a Citroen Racing tervezte és gyártja.

A 2011-es szabályoknak megfelelően némileg kisebbek a fékek a C4 WRC-hez képest, elöl 355 (aszfalt) vagy 300 (murva) milliméteres, hátul 300 milliméteres féktárcsákat találunk négydugattyús féknyergekkel. Aszfalton az első fékek hatékonyságát vízhűtés javítja.

A négyhengeres, 1600 köbcentiméteres turbófeltöltéses, közvetlen befecskendezéses erőforrás az első a francia gyár életében, melyhez minden alkatrészt házon belül terveztek, beleértve a motorblokkot és a hengerfejet is, törekedve a minimális súlyra és az optimális tömegközéppontra.

Erőátvitel: négykerékhajtás minden felületen

A DS3 WRC-nek különféle felületekkel, a jeges svéd utakon, a durva görög murvákon, a sima katalán aszfalton megrendezésre kerülő szakaszokkal egyaránt meg kell birkóznia. Ugyan már elektronikus felügyelet nélkül, de a négykerékhajtás úgy lett megtervezve, hogy maximális teljesítményt nyújtson minden körülmények között.

A 2011-es szabályok megkövetelik, hogy a gyárak egy olyan beszállítóval kooperáljanak, aki megfelel az FIA által kiadott, az egyes elemekre vonatkozó súly- és költséghatárokat tartalmazó előírásoknak. A Citroen Racing a francia Sadevvel kötött műszaki együttműködési megállapodást.

A hatfokozatú szekvenciális sebességváltót és az első differenciálművet egy alumínium házba integrálták. A hátsó differenciálmű egy kardántengelyen keresztül kapcsolódik ehhez az egységhez. A központi differenciálmű használatát betiltották, de egy olyan eszköz használható, mely oldja a hátsó kerekek hajtását a hidraulikus kézifék használatakor. A félautomata, kormánykerékről kapcsolható sebességváltó-vezérlés sem használható már, ezt egy teljesen manuális váltókar helyettesíti.

Az erőforráshoz hasonlóan a sebességváltó élettartamát is növelni kellett a 2011-es szabályoknak megfelelően. A szezon egy pontjától kezdődően a csapatok két váltót és hátsó differenciálművet használhatnak három versenyenként.

 

Részletek

Elektronikai rendszer

A DS3 WRC elektronikai rendszere annak minden tapasztalatával együtt a C4 WRC-ből származik. A Citroen Racing fejlesztette a kábelköteget, a powerbox-ot és az elektromos felügyeleteket is. A belső szoftver, aminek az FIA-nál bemutatták a forráskódját, hozzáfér a motor és a karosszéria adatgyűjtő rendszeréhez.

Biztonság

A biztonságot mindig lehet fokozni. A mérnökök az előírásokon túlmenően javítottak a versenyzők védelmén és komfortján. A Citroen Racing például saját maga fejlesztette a kagylóülést.

Ergonómia

A DS3 WRC kompakt kialakítása a bent ülőknek kitűnő kilátást biztosít. Az alapvető információkat (fordulatszám, sebességi fokozat) a kormány mögötti színes LCD kijelző mutatja. A váltókar és a kézifékkar elhelyezésénél arra törekedtek, hogy azok minél közelebb kerüljenek a kormánykerékhez. A kedvezőbb tömegközéppont érdekében a navigátorülést mélyebben helyezték el, a másodpilótának a kardánalagúton saját kijelzője van. 

Fejlesztés: a „little racer” akcióban

Miután a 2011-es szabályok csak 2009 őszén láttak napvilágot, a DS3 WRC tervezése ekkor indulhatott meg. Hogy a fejlesztésekbe minél hamarabb belekezdjenek, már a 2009-es év végére megépült egy autó. Ebbe még a C4 WRC motorját szerelték csökkentett turbónyomással, de a mérnököknek lehetőséget adott arra, hogy az immár középső differenciálmű nélküli erőátviteli rendszerrel tudjanak foglalkozni. A tesztelések 2010 első felében tovább folytak murván és aszfalton egyaránt.

A 2010. áprilisi próbák után építették be a DS3 WRC-be az 1600 köbcentiméteres, turbófeltöltéses, direkt befecskendezéses erőforrást. Az igazi DS3 WRC első tesztjére július 23-án került sor a Citroen Racing versailles-i gyárától csupán kőhajításnyira fekvő satory-i versenypályán.

A DS3 WRC fejlesztésében Philippe Bugalski, Sebastien Loeb, Dani Sordo és Sebastien Ogier vette ki a részét a továbbiakban. Az alkatrészek szükséges élettartama – egy motornak hat versenyt kell kibírnia – azt jelentette, hogy különféle körülmények között hosszú távú tesztekre volt szükség.

A DS3 WRC versenykörülmények között a 2011-es rali világbajnokság első futamán, a február 10-13. között megrendezésre kerülő Svéd Rally-n debütál.

 

Andrew