Get Adobe Flash player

Szardínia Rally 2015 - 1. nap

A Szardínia Rally 1. napja

 

A Szardínia Rally csütörtök este egy Cagliariban rendezett szuperspeciállal vette kezdetét, melyen kisebb meglepetésre Martin Prokop autózta a legjobb időt.

A versenyautók ezt követően maradtak a déli városban, hogy másnap reggel onnan kezdjék meg útjukat a péntek versenynap nap közbeni szervize felé, miközben négy különpróbát is teljesíteniük kellett. Délután újabb öt szakasz várt a mezőnyre, így estig 133 versenykilométert futottak összesen.

A pályabejárás során kiderült, hogy a megújult útvonal egy igencsak kemény feltételű Szardínia Rally-t kínál, a kérdés csak az volt a versennyel kapcsolatban, hogy mennyire is kemény az a kemény. A szűk és technikás utakat nyitottabb, tempósabb részek váltják, a pályák felülete pedig ugyancsak változatos, durvák, kövesek, majd simábbak, homokosabbak, de néhány betonos részen is beiktatásra került. Mindehhez hozzájön még a hőség, a pénteki napra 35 fokot jósoltak, a versenyautók belsejében azonban a 65 fokot is elérte a hőmérséklet. Egyes versenyzők könnyebb overált vettek fel, hogy könnyebben megbirkózzanak a kihívásokkal és hogy kevésbé vonják el a külső körülmények a figyelmüket.

A délelőtt Hayden Paddonról szólt. A Hyundai Motorsport pilótájának több dolog is a kezére játszott, megkapta a legfrissebb fejlesztéseket autójához, kihasználta a kedvező rajtpozícióját és a kockázatvállalás is bejött, amikor az éjszakai eső után elöl két kemény keverékű, hátul pedig két lágy abronccsal teljesítette a délelőttöt. Paddon ugyan két nagyobb követ is eltalált, de megnyerte mindhárom hosszabb szakaszt, amivel több, mint húsz másodperces előny birtokában gurulhatott be a szervizbe.

Másodikként Jari-Matti Latvala, harmadikként a rövid szakaszon legjobb időt futó Sebastien Ogier teljesítette a délelőttöt. Latvala úgy érezte, tud még fejlődni, a takarítói pozícióban autózó Ogier pedig bánkódott, hogy nem esett az eső, de elmondta azt is, hogy nem tudott volna az első rajtpozícióból többet kihozni. Őket a másik két Hyundai követte. Dani Sordo az előző esti korai rajtja miatt tíz másodperces büntetésben részesült, Thierry Neuville pedig a 2,6 kilométeres utolsó délelőtti szakaszt lapos gumival kellett, hogy teljesítse, miután volt már korábban is egy defektje.

A délelőtti gyorsaságiknak több páros is áldozatul esett. Kris Meeke rögtön a reggeli első gyorsaságin egy jobbos kanyarba kicsit nagyobb tempóval érkezett, mint kellett volna, a kijáraton lecsúszott az útról, felborult a DS 3 WRC-vel, mindeközben pedig kiszakadt a kocsi bal hátsó futóműve. Robert Kubica a következő szakaszon kényszerült kiállni, miután elmért egy féktávot egy sikánnál. Andreas Mikkelsen Volkswagenjében szintén a futómű sérült meg a harmadik szakaszon. A norvég a negyedik szakaszon több mint öt percet vesztett, miután ismét megütötte a jobb hátsó felfüggesztést. Ennek rugóstagja kiszakadt felül, amit az etapon valahogy meg tudtak javítani, továbbindulva azonban az üzemanyagnyomás is elment a Polóban, emiatt nem tudta folytatni a versenyt Mikkelsen.

Délután a letakarított pályákon már a megszokottabb erőviszonyok tükröződtek. A két talpon maradt volkswagenes nagy csatába kezdett egymással, illetve azért, hogy megpróbálják behozni Paddont. Latvala három, a némi kuplungproblémát érzékelő Ogier egy szakaszt nyert, előbbi azonban az utolsó előtti gyorsaságin egy sikánból kifelé jövet kapott egy defektet, amivel húsz másodpercet vesztett. Ogier ezzel feljött a második pozícióba, és a nap végére kilenc másodperc közelségbe került a versenyt vezető Hyundai-hoz, miután Paddon az utolsó szakaszon nekicsúszott egy partoldalnak. Latvala a defekt ellenére mindössze csak egy helyet vesztett.

Estére Ott Tanak zárkózott fel a negyedik helyre. Az észt délelőtt még „valami különöset” érzékelt Fordjának elejéből, délután azonban már jobban érezte magát az autóban, és szakaszt is tudott nyerni. Mads Ostberg napja hasonlóképpen alakult. A Citroen Racing pilótája a délelőtti kört követően mindössze a nyolcadik helyen állt, mivel megpördült és megsérült a hátsó hajtása is. A délután azonban jobban sikerült a norvég számára, és feljött az ötödik helyre.

Neuville hatodikként zárta a napot. A belga autójában különböző problémák ütötték fel a fejüket, elment a kézifék, de ami ennél is súlyosabb gond volt, hogy erőt vesztett az i20 WRC, mint kiderült, lecsúszott a turbócső. A csapattárs, Sordo is küszködött délután, előbb a stabilizátor törött el a Hyundai-ban, majd az utolsó szakaszon a futómű is. Sordo teljesítette a szakaszt, a szervizparkig azonban nem jutott el, így hiába volt az eredménylista hetedik pozíciójában, onnan vissza fog csúszni a büntetés miatt.

A hetedik helyről emiatt a szintén kalandos napot maga mögött tudó Martin Prokop kezdheti meg a szombati napot, akit egy másik fordos egység, Lorenzo Bertelli követ. Kilencedikként a WRC 2 éllovasa, Paolo Andreucci zárta a napot, míg a tízedik Elfyn Evans. Az M-Sport versenyzője péntek délelőtt kétkerékhajtással volt kénytelen autózni, miután eltörött a Fiestában az egyik hátsó féltengely.

A WRC 2-es versengés is hasonlóan eseménydúsan alakult, mint a királykategória küzdelmei. A kategóriát az az Andreucci vezeti, aki ötvenedik születésnapjára kapta ajándékba támogatóitól az indulás lehetőségét. Az olasz Peugeot 208 T16-osa mögött Armin Kremer zárta a napot egy Skoda Fabia R5-össel, valamint Yazeed Al Rajhi egy Ford Fiesta RRC-vel.

Nasser Al-Attiyah az utolsó szakasz előtt még a második helyen állt, azon azonban baleset szenvedett. Esapekka Lappi a csütörtöki szuperspeciál megnyerése után délelőtt a második pozícióban haladt, délután átvette a vezetést egy rövid időre, aztán elkövetett egy hibát, amitől megsérült a Skoda Fabia R5 kormányműve. Lappiék huszonöt perces munkával megjavították a kocsit, de úgy tudták csak folytatni, hogy nem volt a Fabiának elsőkerékhajtása, mivel nem volt benn a féltengely. Lappi csapattársa, Jan Kopecky sokáig dobogós pozíciót foglalt el, de egy tízperces késés miatt visszacsúszott. A Citroen patronáltja, Stephane Lefebvre egy vezetői hiba miatt volt kénytelen kiállni két szakasszal a vége előtt.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC 1h 35m 8.5s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +8.8s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +25.8s
4. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +57.1s
5. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 50.4s
6. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 51.7s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 10.3s
8. Lorenzo Bertelli Ford Fiesta RS WRC +4m 7.7s
9. Paolo Andreucci Peugeot 208 T16 +4m 7.8
10. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 17.9s

 

Andrew

  

2015. június 12.