Get Adobe Flash player

Szardínia Rally 2015

A Szardíniára utazók általában nyaralni, kikapcsolódni érkeznek a festői mediterrán szigetre, nem úgy a ralisok, akik a világbajnoki idény egyik legnehezebb feltételű versenyét teljesítik itt.

A világbajnokság versenynaptárában 2004 óta szereplő futam komoly teszt embernek, s gépnek egyaránt. A több mint 1500 kilométeres össztávú 2015-ös viadal mért szakaszai összesen 394 kilométert tesznek ki, amivel a szardíniai a szezon eddigi leghosszabb futama. Mivel 2014-ben az a kritika érte szervezőket, hogy hosszú és unalmas itinert készítettek, idén az előző évihez képest háromnegyedében módosítottak az útvonalon, ami miatt a pályabejárásnak különös jelentősége lesz. A verseny programja huszonhárom szakaszt foglal magába, ebből összesen 213 kilométer hosszban kilencet szombaton kell teljesíteni. Ez a 2002-es Safari Rally óta a világbajnokság leghosszabb napja, a versenyautóknak és legénységüknek tizenhét órán keresztül fog tartani a program.

A futam tehát komoly kihívásokat tartogat a nevezők számára, akiket szűk, ám gyors pályák várnak, melyeket sziklák, illetve fák szegélyeznek. Hibának tehát nincsen helye, a magas hőmérséklet pedig még inkább próbára teszi az embert és a versenytechnikát is.

A Volkswagen szerint fontos faktor, hogy ugyan murvás versenyről van szó, több mint hatvanszor változik az útfelület a verseny során. „A szardíniai egy különleges verseny, igencsak nehéz, mivel nagyon csúszós és szűk, sok a kő az utak szélén. Normális esetben nagyon meleg is és nagyon egyedi a nagyfokú változás miatt, ami a pályán az első és a második áthaladás között jelentkezik, a tapadási szint nagyot változik” – folytatja a körülmények jellemezését a rivális Hyundai pilótája, Dani Sordo. „Az első áthaladás sokkal csúszósabb itt, mint a második, ami már sokkal agresszívebb is.”

Az útfelületet az kezdetekben borító lágy porréteg azt jelenti, hogy a rajtpozíció nagy szerepet játszik az eredmények alakulásában, az optimális gumistratégia és a pilóta azon képessége, hogy mennyire tudja fenntartani az abroncsok állapotát, kiemelt fontosságú a sikeres szereplés érdekében Szardínián.

Az előző évi futam után szóba került, hogy a monte lernói gyorsasági szakaszt nyolcvan kilométeresre alakítják ki és megspékelik egy szakaszon belüli kerékcserével. Ezt végül elvetették a szervezők – a Volkswagen úgy ítéli meg, hogy így jobb média megjelenési lehetőségeik vannak –, de a maratoni szombati napon a déli szerviz mellett a körön belül is lesz kerékcsere lehetőség a párosok számára. A gumistratégiát azonban megbonyolítja, hogy előre kell gondolkodni, mivel ez a szervizpont nap közben nem lesz megközelíthető a csapatoknak, a gumikat tehát nem lehet cserélgetni az algherói központi szervizparkban lévőkkel. A WRC-s párosok egyébként harminckét abroncsot használhatnak fel a viadal során.

A Volkswagen Motorsport a sikerek szárnyán, nem titkoltan nagy önbizalommal érkezett a szigetre, miután maximális pontszámmal zárták a Portugál Rally-t. A csapat számára kedves Szardínia, hiszen mindkét eddigi futamukat meg tudták nyerni itt. Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala a legutóbb Argentínában bevetett Polo WRC-be ülhet bele, Andreas Mikkelsen ugyanakkor vadonatúj masinát kap. A norvég pilótának, aki Portugáliában vezethette először versenykörülmények között a 2015-ös specifikációjú Volkswagent, nagyon bejött az újdonság, azt nyilatkozta, hogy „azonnal szerelmes lett az új Polo R WRC-be”. „Az új erőátvitel azt jelenti, hogy az autó virtuálisan saját magát vezeti.”

A hannoveri alakulat a versenyt megelőzően Olbiától észak-nyugatra végezte két napon keresztül felkészülését, ahol természetesen az optimális lengéscsillapító és felfüggesztés beállítások tesztelésére koncentráltak. A teszten megjelent Andrea Dovizioso, a MotoGP sztárja is. Miután vitte egyet Ogier, a motoros lenyűgözve beszélt élményeiről.

A Citroen Racing ugyancsak az Argentin Rally-n szolgált DS 3-asokat hozta két versenyzőjének, azok azonban természetesen megkapták a legújabb, Portugáliában bemutatott fejlesztéseket. Az alakulat az olasz megmérettetés előtt nem végzett specifikus tesztet, a módosított technikától azonban extra teljesítményt vár. A futamon kulcsszerepet kap a technika és a gumik beosztása, utóbbiról a Portugál Rally után Kris Meeke megjegyezte, részben miatta, részben az autó miatt van az, hogy a gumikezelésben nem tudják felvenni a volkswagenesekkel a versenyt.

Az M-Sport a verseny előtti héten a helyszínen folytatott le egy négynapos tesztet. A különféle beállítások és az abroncsok kipróbálása után a csapat versenyzői pozitívan néznek a futam elé. Mind Elfyn Evans, mind Ott Tanak azt az új fejlesztésű Ford Fiestát kapja, amivel Portugáliában autózhatott.

A Hyundai már áprilisban megtartotta a Szardínia Rally felkészülési tesztjét Portugáliában akkor, amikor a Portugál Rally-ra is készültek. Thierry Neuville abba az i20 WRC-be ülhet bele, ami Argentínában teljesítette első versenyét, Dani Sordo gépe viszont az idény minden eddigi versenyén ott volt. Hayden Paddon a Hyundai Motorsport N szokásos, tavalyi építésű masinájával szállhat harcba, a kocsi azonban megkapja már a legutóbbi fejlesztéseket, köztük a kormányváltót is.

  

Andrew

  

2015. június 11.