Get Adobe Flash player

Lengyel Rally 2015

A rali világbajnokság teljes fordulatszámra kapcsol a félidejénél, mivel három durva felületű és kisebb tempójú viadalt követően a sorozat a nagyobb sebességeket lehetővé tevő lengyel, majd finn pályákra látogat.

A Lengyel Rally a ma is megrendezésre kerülő raliversenyek közül a világ második legrégebbi eseménye. A futam szakaszai helyenként murvások, helyenként homokosak, ugyanakkor nagyobb kövektől nem kell tartaniuk a versenyzőknek, viszont a második körre nyomvályúsakká válhatnak a gyorsaságik. A versenytáv tizenkilenc szakaszt foglal magába, ezek 313 versenykilométert tesznek ki. Az előző évihez képest egy szakasz maradt változatlan, ez a szuperspeciál. Az útvonal – ami ezúttal nem érinti Litvániát – hetvenöt százalékban új, ráadásul a korábban használt szekciók egy részét is megfordították a szervezők, így a párosok a táv kilencven százalékára új itinert kell, hogy írjanak. Emiatt, valamint a rendkívül nagy tempó okán a precíz feljegyzések létfontosságúak, amihez aztán magabiztosságnak is párosulnia kell. „Amennyiben meg akarod nyerni ezt a versenyt, teljes sebességgel kell menned, magabiztosnak kell lenned és bizonyos szintű kockázatot is kell vállalnod” – magyarázza Andreas Mikkelsen. „Az utak elég megbocsájtóak, ugyanakkor nem engedheted meg magadnak, hogy elveszítsd a tiszteletedet velük szemben, úgyhogy ébernek kell lenned és fel kell készülnöd mindenre.” A Volkswagen pilótája 2014-ben az egyes gyorsaságik tekintetében a leggyorsabb volt, a 12,89 kilométer hosszú wieliczki különpróbát 136,88 kilométer/órás átlagsebességgel teljesítette. 2013 óta ez bizonyult a Polo WRC eddigi leggyorsabb szakaszának. „Mivel ilyen nagyok a sebességek, nagyon precíz itinerrel kell rendelkezned, amiben száz százalékig bíznod kell” – mondja az M-Sportos Ott Tanak. „Bármilyen hibát nagyon nehéz korrigálni. Bármilyen hezitálás és sebességet, valamint időt vesztesz.”

A magabiztosság másik része a műszaki oldalról ered. Miután a versenyautók karosszériakialakításán, azaz az aerodinamikán nem lehet változtatni futamról futamra, a csapatoknak a felfüggesztéssel kell foglalkozniuk, hogy segítsék versenyzőiket a tempós szakaszokon. A Citroen Racing emiatt úgy készítette fel a DS 3 WRC-ket, hogy azok a lehető legnagyobb mértékben nyeljék el a vertikális terheléseket. Mads Ostberg azt a kocsit kapja, amit Monte-Carlóban vezethetett, Kris Meeke pedig, aki a Goodwoodi Sebességfesztiválon tett egy kis kitérőt a legutóbbi futam óta, a Portugál Rally-n használt autót veheti birtokba. A csapat nem szervezett a lengyel versenyre dedikált tesztet.

A Volkswagen Motorsport a viadal előtti hétvégén készült Lengyelországban, mindegyik pilótájuk egy napot ülhetett a Polo WRC-ben. A csapat azokat a masinákat hozta a versenyre, amik legutóbb Portugáliában szolgáltak. Jari-Matti Latvala kisebbfajta jubileumhoz érkezett, miután a 150. rali világbajnoki futamára készül. Ennél többön Juha Kankkunen, Carlos Sainz, Didier Auriol, Marcus Grönholm, Petter Solberg, Sebastien Loeb és Mikko Hirvonen indult csak, amiből az is kitűnik, hogy a 30 éves finn a jelenlegi mezőny legtapasztaltabb pilótája.

A Lengyel Rally előtt a Hyundai Motorsport végezte a legnagyobb munkálatokat. A dél-koreai gyár csapata történetében először négy autót indít egy világbajnoki futamon, miután Thierry Neuville, Dani Sordo és Hayden Paddon mellett Kevin Abbring is lehetőséget kap. A svédországi beugrást követően ez lesz a holland versenyző első viadala a tervezett négy közül. Az elsőszámú csapat képviselőinek, Neuville-nek és Sordónak az autójába átfésült motor kerül, ezek új vezérműtengellyel rendelkeznek, amitől nagyobb teljesítményt várnak Alzenauban. Neuville annak az i20 WRC-nek a volánja mögé ülhet, amivel legutóbb Portugáliában versenyzett, Sordo viszont teljesen új gépet kap. Paddon a Szardínián sikerre vitt masinájába ülhet ismét. Ezt nem a legújabb specifikációjú motor hajtja, viszont megkapja ezúttal azt a váltófelfogatást, valamint vele párban az új első futóművet, ami a „nagycsapat” autóiban bent volt már korábban is, hiszen a régebbi típusú alkatrész csaknem kifogott az új-zélandi pilótán az olasz futamon. Abbring ugyanazzal a kocsival rajtolhat, amivel a Svéd Rally-t teljesítette. Ez még a 2014-es specifikációban fog futni, nem lesz benne tehát a vadonatúj motor, ráadásul a kormányváltó előnyeit sem élvezheti a holland. A Hyundai Motorsport egyébként májusban tesztelt a Lengyel Rally-ra, a futamot megelőzően pedig Finnországban jártak, ahol Jamsa mellett a világbajnokság következő versenyére készültek, illetve tesztelték párhuzamosan a jövő évben bemutatkozó Újgenerációs i20 WRC-t is.

Az M-Sport a Szardínia Rally-t követően maradt a szigeten, ahol a bajnokság második felének aszfaltos futamaira készültek. Ez annyiban előnyös volt a Lengyel Rally-t illetően – amire nem készültek specifikus teszttel –, hogy a pilóták a durva felületű, de lassabb versenyek után akklimatizálódni tudtak a nagyobb sebességekhez, mint amilyen Lengyelországban is vár rájuk. A csapat egyúttal azon is dolgozott, hogy megoldja azt a váltómechanizmussal kapcsolatos problémát, hogy az egy nagy becsapódás alkalmával nem sérülhessen meg, mint ahogyan Ott Tanak és Robert Kubica esetében történt Szardínián. Az M-Sport azokat a Fiestákat biztosítja két versenyzőjének a Mazuri-tavak közelében megrendezésre kerülő viadalon, melyek az elmúlt két fordulón is teljesítettek. Elfyn Evans Meeke-hez hasonlóan Goodwoodban tett látogatást a Lengyel Rally előtti héten.

A pályák karakteréből adódóan a csapatok és a versenyzők ezúttal a gumikopás miatt nem aggódnak annyira, így várhatóan a lágyabb abroncsokat fogják előnyben részesíteni.


Andrew

 

2015. július 2.