Get Adobe Flash player

Finn Rally 2015 - 1. nap

A Finn Rally 1. napja

 

A 2015-ös Finn Rally csütörtökön este a harjui utcai szakasszal vette kezdetét. Ezen el tudott rajtolni Thierry Neuville és Craig Breen is, mindkettejük szerelőcsapata áldozatos munkát vállalt, hogy a délelőtti bemelegítésen alaposan összetört autókat rajtkész állapotba varázsolják. Az esemény igazi sztárjai azonban nem ők, hanem a négyszeres világbajnok Tommi Makinen volt, a Toyota újdonsült csapatvezetője azzal a Valtra traktorral teljesítette ment át a pályán a mezőny előtt, amivel Juha Kankkunen nemrég sebességi rekordot állított fel. Az alig több mint két kilométeres közönségcsalogatót a felszáradó pálya előnyét kihasználó Sebastien Ogier nyerte Kris Meeke és Andreas Mikkelsen előtt.

Az igazi száguldás pénteken kezdődött, a mezőnyre négyfajta szakasz várt, amiket kétszer kellett teljesíteni, este pedig ismét következett a harjui gyorsasági. A szakaszok össztávja a teljes versenytáv csaknem fele, 158 kilométer volt erre a napra, mindezt ráadásul nap közbeni szerviz nélkül volt muszáj abszolválni. A párosok számára mindössze egy kerékcsere lehetőség állt rendelkezésre délben, amit saját maguknak kellett végrehajtani.

A szakaszok közül a leghosszabb és egyben a legnagyobb kihívás a híres-hírhedt Ouninpohja, ami több mint 34 kilométeres szupergyors hullámvasutat kínált a mezőny számára, ahol leginkább az eltökéltség és a vakmerőség számít. A szakasz akkora tiszteletnek örvend, hogy a finn posta limitált számú bélyeget adott ki idén egy olyan képpel, ami az előző években készült itt a versenyről.

A délelőtti kört, melynek során a pilóták az előző napok esőinek tulajdonítható csúszós utakra és a tapadás hiányára panaszkodtak egyöntetűen, a Volkswagenek uralták. Jari-Matti Latvala nyerte az első gyorsaságit, majd Ogier következett három elsőséggel. A világbajnoki címvédőnek olyan szempontból nehéz dolga volt, hogy nem látott maga előtt nyomokat, viszont ennek ellenére is gyors tudott lenni. Ogier öt másodperc előnyt tudott kiépíteni az első kör végére. A folytatást az a Latvala várhatta másodikként, aki saját bevallása szerint a verseny előtti teszten ismét sokat tanult a Polo WRC beállításairól.

Meeke reggel megkaparintotta a vezetést, utána azonban visszacsúszott, ráadásul a DS 3-ban előjött egy erőátviteli probléma is az első hajtásban. A brit ennek ellenére a harmadik helyen állt délben, őt csapattársa, Mads Ostberg követte. A norvég a hetedik helyen nyitott, Ouninpohján azonban egy jó időt autózott, ezzel tudott előrelépni.

Délután kisebb eső esett, Latvala ugyanakkor rákapcsolt, az összes hagyományos gyorsasági szakaszon jobb időt autózott márkatársánál. Az ouninpohjai különpróbát, melyen begyűjtötte pályafutása négyszázadik szakaszgyőzelmét, új rekordnak számító 132,18 kilométer/órás átlagsebességgel teljesítette. Latvala azt nyilatkozta a célban, hogy sosem ment még ilyen gyorsan ezen a szakaszon, majd hozzátette, navigátora, Miikka Anttila úgy érezte magát, mint egy PlayStation játékban. Latvala a szombati napot 2,6 másodperc előnnyel várja a harjui gyorsaságit nyerő Ogier előtt, aki egész délután a nemzeti mezőny által kihordott murva miatt szenvedett.

Meeke a délután folyamán begyűjtött egy részsikert, aztán késés miatt egy tíz másodperces büntetést is. Annak ellenére, hogy a hajtásprobléma miatt a DS 3 WRC eleje kószált az úton, a harmadik pozíciót biztosan tartja az észak-ír, mint ahogyan Ostberg is a negyediket. A két DS 3 mögött két Hyundai következik, a márkák között azonban nagy űr tátong az időkülönbségeket nézve. Thierry Neuville az ötödik az eredménylistán, aki délelőtt nem találta a ritmust, itinere is lassúnak bizonyult, később viszont kényelmesebben érezte magát a csúszós körülmények között. Csapattársát, Dani Sordót a törött kipufogó hátráltatta.

A hazai futamán egy Ford Fiesta WRC-vel rajthoz álló Juho Hanninen annak ellenére tudta a hetedik helyen zárni a napot, hogy régóta nem ült versenyautóban. Őt Martin Prokop, valamint Esapekka Lappi követi.

A nap közbeni szervizhiány Meeke mellett másokat is meglehetősen rosszul érintett. Ott Tanak a negyedik helyen nyitotta a napot, Ouninpohján azonban eltörte a Fiesta WRC bal első lengéscsillapítóját, ami után botorkálva teljesítette a szakaszokat. A folytatást a tízedik pozícióból váró versenyző nem véletlenül jegyezte meg este, hogy kissé ostoba dolog volt a nap közbeni szerviz elhagyása. Az M-Sport másik pilótája is hasonlóképpen járt, Elfyn Evans autójának a jobb hátsó felfüggesztése sérült. A wales-i egy villáskulcsot rögzített a kettétörött lengőkarhoz, így teljesítette a táv nagyobb részét, de tíz percet vesztett. Evans a huszonegyedik az összetettben.

Robert Kubica Fordja egy szenzorhiba miatt kétkerékhajtásúvá vált rögtön a reggeli első szakaszon. A lengyel ezt olyan áron tudta megoldani, hogy a továbbiakban nem volt kézifékje. Ezt követően defektet kapott Kubica, majd a generátora kezdett el rosszalkodni az első kör végén, aminek következtében a hatodik szakasz rajtja előtt kiállni kényszerült.

Mikkelsen a hatodik helyen állt, amikor a délelőtti kör utolsó szakaszán hibázott, lecsúszott az útról és alaposan összetörte Volkswagenjét. Ugyancsak baleset vetett végett Hayden Paddon versenyének, aki a hatodik szakaszon hibázott. Az új-zélandi pilóta ismét a legjobb hyundai-osnak bizonyult, amíg versenyben volt. Mind a Polón, mind az i20 WRC-n akkora sérülések keletkeztek, hogy legénységük nem folytathatja a versenyt a következő napon.

A WRC 2-t a Skoda Motorsport uralja. Esapekka Lappi a kilenc szakaszból hetet nyert meg, és meglehetősen nagy, több mint egy percnyi előnyre tett szert, miközben az abszolút értékelésben is pontszerző helyen áll. A kategória második helyén a másik gyári Fabia R5-öst hajtó Pontus Tidemand található, aki összeszedett egy defektet a nap folyamán, amikor beesett egy árokba. A harmadik pozícióban a Citroen versenyzője, a DS3 RRC-t hajtó Stephane Lefebvre található. A portugáliai balesete során szemsérülést szenvedő Jari Ketomaa kénytelen volt kihagyni ezt a viadalt, akit honfitársa, Jarkko Nikara helyettesíti. A finn a második helyen állt a nap feléig, amikor a DMACK-os Ford Fiesta R5-ben eltörött egy féltengely, majd a motor is rakoncátlankodni kezdett. Nikara emiatt Yuriy Protasov mögé az ötödik helyre esett vissza. Craig Breen ugyanakkor nem fejezte be a napot a Peugeot 208 T16 motorhibája miatt.

A WRC 2-ben történt egy érdekes momentum, a szakaszt is nyerő Eyvind Brynildsen Ford Fiesta RRC-jén betört a szélvédő, aminek a cseréjét a technikai felügyelők biztonsági okokra hivatkozva engedélyezték a kerékcsere zónában, pedig ott csak a versenyzők nyúlhattak volna hozzá az autóhoz. Más kérdés, hogy a dolog tulajdonképpen feleslegesnek bizonyult, mivel Brynildsen délután felborította a kocsit.

A junior világbajnoki mezőnyt Quentin Gilbert vezeti csaknem másfél perces előnnyel Ole Christian Veiby és Henri Haapamaki előtt.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 16m 19.2s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +2.6s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +24s
4. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +34.1s
5. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 49.6s
6. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 52.3s
7. Juho Hanninen Ford Fiesta RS WRC +2m 22.5s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 46.6s
9. Esapekka Lappi Skoda Fabia R5 +3m 18.5s
10. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 30.2s

 

Andrew

 

2015. július 31.