Get Adobe Flash player

Pozitív lépés a WRC-k 2017-es frissítése?

 

A nagyobb teljesítményű World Rally Car-ok 2017-es érkezésével kapcsolatban a redbull.com megkérdezett néhány szakértőt, hogy véleményük szerint megfelelő-e ez az irány.

Az FIA július első felében jelentette be, hogy a rali világbajnokság az utóbbi évek legnagyobb átalakulásán esik át, könnyebb, erősebb és látványosabb autók jelennek meg a gyorsasági szakaszokon 2017-től, ami egyébként egybeesik a Toyota régóta várt visszatérésével is.

Az előterjesztett 2017-es autó: könnyebb, gyorsabb, csúszkálósabb

 

Ez az a lépés azonban, amire a ralinak szüksége van, hogy visszatérjenek a gyártók és az őrjöngő tömegek, amiknek a ’80-as évek fényes ragyogása során tanúja volt a sportág?

 

Becs Williams, a WRC Live műsorvezetője:

 

„Amennyiben a rali világbajnokság megtartotta volna ugyanazokat a szabályokat, úgy gondolom, nagyon bánkódtak volna mindenfelé”

 

Abszolút a legjobb lépés, amit a rali világbajnokság az elmúlt évtizedben tett. Ez az, amit a versenyzők akarnak, amit a rajongók akarnak és amerre a sportnak mennie kell. Erősebbeknek kell lenniük az autóknak, drámaiabban kell kinézniük és különbözniük kell kinézetre a másiktól, mivel jelenleg egy kicsit hasonlónak tűnnek. Személy szerint úgy vélem, hogy a ralisport az autósportok legdinamikusabb formája, az autóknak pedig az új előírásokkal ezt kellene tükrözniük.

 

„Láthattunk korábban kisebb módosításokat a szabályzatban, ez a változtatás azonban komoly”

 

Úgy gondolom, minden sportnak szüksége van a változtatásra; nem hagyhatod ugyanúgy, mivel stagnálni fogsz, úgyhogy előre kell lépned. Jönnek és mennek a dolgok, láthattunk korábban kisebb módosításokat a szabályzatban, ez a változtatás azonban komoly. Sokan mondják, hogy a hihetetlen nyomaték, amivel az autók rendelkezni fognak, visszahozza a B csoportos korszakot, amikor a monstrumok mentek, amiket igazán izgalmas volt nézni, és sok rajongó még most is tisztelettel beszél azokról.

Visszatérhet a dicsőséges B csoportos idők?

 

Amennyiben ugyanezekkel az előírásokkal kezdenénk meg a rali világbajnokság újabb korszakát, úgy gondolom, nagyon bánkódtak volna mindenfelé, üdítő tehát a változásokat látni. Itt van a Toyota, akik visszatérnek, és remélhetőleg más gyártók is friss levegőként fognak erre tekinteni, amire szükségük van, a rali világbajnokságra pedig olyan helyként, ahol ismét ott kell lenniük.

 

Anthony Peacock, a Mediatica kreatív igazgatója, az Autosport korábbi ralis szerkesztője:

 

„Nyilvánvalóan a B csoportos érzések visszahozását célozzák meg”

 

Kétségtelen, hogy ez egy jó irányba történő lépés, és úgy tűnik, hogy mindenki támogatja, de feltehetjük a kérdést, hogy elég messze megy-e. Nyilvánvalóan a B csoportos érzések visszahozását célozzák meg, ha nem is a B csoport technikai szabályaival, de valami olyannal, ami egyensúlyt teremt. Az FIA kitaposott egy remek utat aközött, hogy valami olyat biztosítson, ami igazán látványos a rajongók megnyeréséhez, de kiszolgálja a gyártók óhajait is, akik azt akarják látni, hogy technológiájuk a lehető legjobban módon kerül bemutatásra.

A Toyota a Yaris-szal tér vissza 2017-ben

 

Egy nehéz kettősség ez, mivel a kettő nem igazán megy egymáshoz; általánosságban minél több technológiával rendelkezel, annál kevesebb lesz a show. Azt is mondhatnánk, hogy a sportág a saját maga technikai áldozatává vált. A mai autók technológiája hihetetlen, de a csúszkálások és a kicsúszások minimalizálásáról van szó főleg, pedig ezek azok a dolgok, amiket az emberek látni szeretnek, úgyhogy nagyon kemény munka lesz az, hogy olyan szabályokat hozzanak, melyekkel elégedett lesz mindenki.

 

„Fantasztikus lenne, ha oda vezetnének ezek az új szabályok, hogy privátok is meg tudnák nyerni a bajnokságot”

 

Ari Vatanen privátként nyerte meg a világbajnokságot 1981-ben egy olyan autóval, ami lényegénél fogva elég egyszerű volt, úgyhogy fantasztikus lenne, ha oda vezetnének ezek az új szabályok, hogy privátok is futamokat tudnák nyerni vagy akár a bajnokságot is – bár nem tudom, hogy a gyártók szükségszerűen egyetértenének ezzel!

A modern autók nagyon kifinomultak

 

Julian Porter, a WRC TV riportere:

 

„A jelenlegi autók olyanok, hogy túl nagy a tapadásuk és nem rendelkeznek elég erővel”

 

Ha azt nézzük, hogy mit mond erről mindenki, akkor egy pozitív lépésnek kell lennie. A fórumokon és a közösségi médiában a rajongók mindannyian vissza akarnak térni a ’80-as évek közepének és a B csoportos időknek a szenvedélyéhez és romantikájához, a vad spoilerekhez és a széles autókhoz. Egy VW Polónak, Ford Fiestának vagy Citroen DS3-nak kell látszaniuk még mindig, de sokkal tekintélyesebbnek fognak tűnni, potenciálisan pedig egy kicsit biztonságosabbak lesznek, mivel egy szélesebb autó esetén a legénységet jobban a kabin közepe felé lehet vinni.

 

„Nem gondolnám, hogy a pilóták driftelni és erőcsúsztatni fognak az aszfaltos hajtűkanyarokban, mint ahogyan tették a ’80-as évek közepén”

 

A legjelentősebb dolog, amit látok a jelenlegi autókkal kapcsolatban, hogy túl nagy a tapadásuk és nem rendelkeznek elég erővel; annyira kifinomult a felfüggesztés és a gumik, hogy csaknem sínen mennek, úgyhogy nagyobb erőt adni nekik egy lépés a megfelelő irányba, ugyanakkor csaknem lehetetlen megállítani a Michelint és a futóműgyártókat a termékeik fejlesztésében.

Nem gondolnám, hogy a pilóták driftelni és erőcsúsztatni fognak az aszfaltos hajtűkanyarokban, mint ahogyan tették a ’80-as évek közepén, mivel a gumikat és a felfüggesztést úgy fogják fejleszteni, hogy megbirkózzanak a 380 lóerővel, semmint a 300 lóerővel vagy mennyivel, amivel most futnak. És a pilóták is ezt sarkallják természetesen – csúsztatva menni nem gyors!

Visszatérnek a szenvedélyes hajtűkanyaros csúsztatások?

 

A változtatások mellett vagyok; a rajongók ezt kérik, a rajongók ezt akarják, akarják a támogatók, de ne legyünk csalódottak, a teljesítményben történt változtatás nem hoz radikális változást a vezetési stílusban. A pilóták a lehető leggyorsabban akarnak eljutni A pontból B pontba, és tisztán, gondosan fogják ezt megtenni. Biztos, hogy nagyobb lesz a váó-faktoruk, de nem hinném, hogy vissza fogunk menni a teljes-erőcsúsztatás-mindenhol időkbe.

 

Carl McKellar, CMC Media:

 

„A kezdeti interpretálás kicsit dilis (nézzük csak meg azokat a sárvédőszélesítéseket!) és kezeljük némi kis sóval, de ha valami ilyesmi dolog jön át egy raliszakaszon, szeretne róla mindenki tudni!”

 

Nem fognak visszavinni minket ezek a szabályok a B csoport szintjére vagy a jelenlegi világbajnoki rallycross autók szintjére, de nagyobb erejük lesz, az erősebbek autók pedig nagyobb drámát jelentenek általánosságban, ami egy jó dolog lehet. A kezdeti interpretálás kicsit dilis (nézzük csak meg azokat a sárvédőszélesítéseket!) és kezeljük némi kis sóval, de ha valami ilyesmi dolog jön át egy raliszakaszon, szeretne róla mindenki tudni!

A sziluettautók, mint amilyen a 205 T16 is volt, ártottak a ralisportnak

 

Talán úgy döntött az FIA, hogy vissza kell hozniuk azt a látványt, mint amilyen volt az a ’80-as években, ami, ha kivesszük a veszélyes tömegek aspektusát, visszahelyezné a ralisportot világviszonylatban oda, ahol volt már egyszer. Amennyiben így fognak csinálni, úgy kell tenniük, hogy a gyártók számára is csábító legyen.

 

„Ha túl kifinomultakká válnak az autók, az gyengítheti a gyártók érdeklődését”

 

Több gyártót akarunk mindig, mert hatalmas promóciót és marketing költségvetést hoznak magukkal, amivel növekszik a sport hírverése, és visszahatásként nagyobb tömegeket hoz, szponzorációt és sztárversenyzőket; egy sztárversenyző kell csupán, aki az autósporttal kapcsolatban emberek ezreinek a nézetét változtatja meg, ugyanúgy, mint ahogyan Colin McRae tette ezt az 1990-es években. Ha azonban túl speciálissá, túl sziluett jellegűvé válnak az autók, az gyengítheti a gyártók érdeklődését, mivel csillagászati költségekbe fog kerülni egy versenyképes kocsi kifejlesztése.

 

Jobb lesz a tömegek kezelése, mint amilyen volt az a B csoportos időkben

 

AZ FIA biztosan elkészítette a vizsgálatait arról, hogy mit is akarnak a gyártók, de lehetetlen megmondani, hogy megvolt-e a verbális döntési joga a Citroennek, a VW-nek, a Hyundai-nak és két vagy három másik gyártónak, akik azt mondták, hogy ők is jönnek, vagy teljes mértékben abban bíztak, hogy ez fog történni.

A Hyundai egy új autót hoz jövőre, amiről sokan azt suttogják, hogy a VW Polóval teljes mértékben partiban lesz, de mit fognak tenni 2017-ben, amikor az új szabályok jönnek? Egy újabb kocsit kell fejleszteniük? Érkezik a Toyota, de nem fogják mindezt megakasztani az új szabályok? Reméljük, nem.

 

Andrew

 

2015. augusztus 14.