Get Adobe Flash player

Szerencseszámok

A MotoGP, a NASCAR, a Forma-1, a túraautó világbajnokság és 2015-ben már a DTM versenyzői is saját maguk választhatják meg, hogy milyen rajtszámmal kívánnak versenyezni a szezon során. A rali világbajnokságon viszont az előző idény bajnoki sorrendje alapján osztják a számokat.

A Forma-1-ben 2014-től mennek a saját maguk választotta rajtszámmal a pilóták. Lewis Hamilton akkor a 44-esre szavazott, amit annak ellenére megtartott a következő szezonra is, hogy világbajnokként jogosult lett volna az 1-esre. Valentino Rossi pályafutása köztudottan a 46-ossal forrt össze, míg a NASCAR sztárja, Dale Earnhardt nevét a 3-assal lehet összekötni. 2015-ben a DTM versenyzői számára is fennáll a lehetőség a választásra, a bajnoki címvédő Marco Wittman viszont az 1-essel kezdte meg az évet. Az endurance világbajnokságon a csapatok saját kéréseikkel állhatnak elő, az 1-es ugyanakkor természetesen az előző évi győztes egységet illeti.

A rali világbajnokságon az 1-es prioritással rendelkező pilóták a sorozat sportszabályzatának 17.1-es paragrafusa alapján kapják a rajtszámokat: „Az előző szezon világbajnok versenyzője számára az 1-es rajtszámot allokálják. A világbajnok csapatának második versenyzője számára a 2-es rajtszámot allokálják. Ugyanazt a rendszert használva a rajtszámokat aztán az előző év gyártói bajnoksága alapján allokálják. A több P1-es és P2-es prioritással rendelkező versenyzőknek, mindazoknak, akik nem a 17.3-as cikkely alapján kapnak rajtszámot, a szervezők sorrendben kell kiadniuk a rajtszámokat 30-ig.”

2015-ben emiatt Sebastien Ogier Volkswagen Polo WRC-jének ajtaján díszeleg az 1-es, Jari-Matti Latvala autóján pedig a 2-es. „Ez egy szép szám, jelent valamit, kell érte tenned” – mondja a francia pilóta, aki természetesen olyan hosszú ideig szeretné megtartani rajtszámát, ameddig csak lehetséges.

„A 11-esre hajtanék” – mondja Kris Meeke. „Ez egy egyszerű szám. Amikor gokarttal versenyeztem, a 11-es rajtszámot akartam mindig. Úgy gondolom, ugyanennek a rendszernek kellene lennie a rali világbajnokságon is, ez megteremti a beazonosíthatóság lehetőségét.”

Statisztikailag ugyanakkor a jelenleg a 3-assal a DS 3 WRC-je ajtaján versenyző brit pilótának tudnia kell, hogy a 11-es rajtszámmal mindössze háromszor nyertek futamot a világbajnokság 1973-as kezdetétől a 2015-ös Finn Rally-val bezárólag. A 3-as rajtszám ugyanakkor kilencven győzelmet aratott. A világbajnokság legsikeresebb rajtszáma az 1-es százhatvankilenc sikerrel, míg a 12-es, 13-as és 15-ös egy-egy futamot nyert.

A 17.3-as cikkely ugyanakkor kimondja, hogy nem gyártói csapat tagjaként „a P1-es, P2-es és P3-as prioritással rendelkező versenyzők különleges rajtszámmal láthatóak el, feltéve ha a kérvényt a promóter jóváhagyja”. Ennek eredménye, hogy Lorenzo Bertelli 2015-re is megtartotta előző évi számát, a 37-est.

 

Andrew

 

2015. augusztus 17.