Malcolm Wilson a jövőről
Az FIA előterjesztésén alapuló, 2017-ben bevezetésre kerülő World Rally Car szabályok komolysága csak most, az elsőként felvert por leülepedését követően kezd el kikristályosodni.
A versenyzőket felizgatta az a gondolat, hogy nagyobb teljesítményű autókkal versenyezhetnek, a mérnökök lelkesen térnek vissza tervezőasztalukhoz és próbálják kiaknázni az új technikai lehetőségeket, mindezek mögött azonban számos kétely merülhet fel, melyek közül a leglényegesebb, hogy az extra műszaki lehetőségek még drágábbá teszik a legfelsőbb szintű ralizást, mint amennyibe az manapság kerül.
Ennek tükrében lehetséges, hogy a kevésbé tehetős alakulatok kiszállásra kényszerülnek a rali világbajnokságból. Ilyen gárda az M-Sport is, melynek alapítója és csapatvezetője, Malcolm Wilson beszélt arról, hogy az új szabályoknak milyen gyakorlati hatása lesz csapatára.
- Vannak kétségeid az új autók költségeit illetően? Egy méregdrága platformot eredményez az új World Rally Car formula?
- Nem, nem így látom, őszintén szólva egyáltalán nem így látom. A növekvő költségekről úgy gondolom, hogy nagyon minimális lesz ez. Biztos, hogy lesz emelkedés, az autó fő komponensei azonban nagyon hasonlóak fognak maradni. Oké, lesz egy aktív középső differenciálmű, ugyanakkor ez egy elég egyszerű szerelvény, szükségtelenné tesz olyan dolgokat, mint a bonyolult kézifék leoldás, szóval, úgy gondolom, az egyik költség ki fogja egyenlíteni a másikat. A motort tekintve alapvetően ugyanazt a motort fogja használni, de egy 36 milliméteres szűkítővel, úgyhogy ez nem olyan, mintha bármilyen jelentős dolog lenne a motor szempontjából. Az lehetséges, hogy nagyobb költség lesz az aerodinamikai munka, mivel az aero sokkal fontosabb szerepet fog játszani talán. Ettől eltekintve a technikai előírások nagyon hasonlóak azonban a mostaniakhoz, a hangsúly a kicsit nagyobb erőn van és azon, hogy az autókat látványosabbá tegyék. Úgy gondolom, a változások haszna jóval többet nyom a latba, mint az a kis költségnövekedés, amiről beszélünk. Az új formula, amiben az M-Sport is ott lesz, természetesen az, ami a mi szándékunk is.
- Az új szabályok fognak azon a kapcsolaton változtatni, ahogy az M-Sport van most a Forddal?
- Még mindig egy nagyon jó munka- és műszaki kapcsolatunk van, fantasztikus műszaki támogatást kapunk még mindig, és ez így is fog folytatódni. Nem hinném, hogy a Fordot ez az új formula jobban fogja érdekelni és hogy hivatalosabban akarnak részt venni velünk. Nem, azt gondolom, realistának kell lennünk, úgy értem, nagyon érdekli őket, hogy mit is csinálunk, nyilvánvalóan amiatt a piaci részesedés miatt, ami a Ford autókat illeti a ralisportban, de úgy vélem, meg kell hagyni, hogy amíg Európa nem kerül vissza egy szilárd gazdasági állapotba, nehéz lesz a Ford részéről, hogy bármilyen rali világbajnoki kötelezettséget vállaljon.
- Az új formula teljesítményszintjének növekedésével kételyek merülhetnek fel a nézői biztonságot és a versenyzők védelmét illetően.
- Úgy gondolom, el kell mondani, hogy az FIA-nak van néhány nagyon jó terve biztonsági szempontból a jövőre vonatkozóan. Nem vagyok felhatalmazva, hogy ennél többet mondjak most, de tudom, hogy van valami, amin dolgoznak, és a versenyzők biztonsága az a valami, ami úgy gondolom, mindig is fejlődik. A bukócső szabályok például állandóan változnak, és alapvető fontosságúak számunkra. Az utolsó dolog, amit akarunk, hogy azt lássuk, a versenyzőink bármelyike megsérül. Személy szerint nem látom tehát, hogy ez probléma lenne. Csupán a fele lesz nagyjából még mindig a lóerők száma annak, ami a B csoportos autók esetében volt 1985-ben és ’86-ban, mindez sokkal nagyobb biztonsággal párosul. Nagyjából hatszáz lóerősek voltak azok az autók csupán alumínium bukócsövekkel, és nem a legjobban kezelhető kocsik voltak. Nagy lépések történtek, ezeket folytatni fogjuk az FIA-val, hogy figyeljük ezt az oldalát is.
- Az ördög mindig a részletekben lakozik, mint ahogyan a szabályok esetében is. A 2017-es előírások milyen fő szempontjai várnak még eldöntésre?
- A gyártók és az FIA tudja, hogy alapvetően mit fognak kimondani a szabályok. Ez az, ami bejelentésre került, az olyan részleteket, mint a hátsó szárny méretét, a túlnyúlást, stb. kell még eldönteni. A műszaki oldalról és a teljesítmény oldaláról a technikai előírások elég világosak már.
- Mit gondolsz, az új World Rally Car-ok privát versenyzők általi használatát fenyegeti a specifikáció kiterjedtsége?
- Nem, kétségtelen, hogy nem így gondolom. Reménykedünk abban, hogy egy ilyen autónkat ugyanazon az áron tudjuk legyártani értékesítésre, mint amennyiért a jelenlegi World Rally Car-jainkat állítjuk elő. Remélhetőleg nem azt fogjuk látni tehát, hogy a költségek növekednének.
- Mit vársz, a teljesítményszint mennyivel fejlődik?
- Ami a teljesítménynövekedést illeti, biztos, hogy nagyobb lesz a lóerők száma, úgyhogy lesz teljesítményelőny. Azt, hogy ez mennyi lesz, nehéz pontosan megmondani, úgy vélem, sok múlik azon, hogy mi történik a gumikkal és az ilyen dolgokkal, amennyiben lesz változás a gumikat illetően. Ha jól tudom, nincs terv jelenleg bármilyen módosításra a gumik frontján, de sosem lehet tudni.
- Hosszú időn keresztül volt a levegőben, hogy az FIA az „új technológiák” bevezetésére is fel fogja használni ezt a szabálymódosítást, de úgy tűnik, hogy ez semmilyen formában nem fog megvalósulni most.
- Nem fog, ez így van, ami egy nagy megkönnyebbülés volt. Őszintén szólva néhány ember érdeklődött az új technológia iránt, végül azonban nyilvánvaló, hogy egyetlen dolog volt, ami döntött, ez pedig a költség. Amennyiben sok új technológiát vezettek volna be, úgy gondolom, azzal bizonyosan ki kellett volna szállnunk ebből a játékból. Nem vagyunk abban a helyzetben, hogy a hibrid technológiába vagy ilyesmibe invesztáljunk, mivel nincs meg a hátterünk, és úgy vélem, az FIA rájött, hogy a versengő csapatok lehető legnagyobb számára van szükségük. A saját nézőpontom szerint nagyon boldog vagyok, hogy az M-Sport továbbra is játékban tud maradni és egy olyan autót tud készíteni, ami versenyképes.
Andrew
2015. augusztus 18.