Get Adobe Flash player

Fókuszban a Regional Rally Car-ok

Az Intercontinental Rally Challenge 2012-es értékelésébe is beleszámító Tour de Corse volt az első olyan rali, melyen az addig bemutatott Regional Rally Car-ok a nagyvilág szeme láttára küzdöttek meg egymással, illetve a szívómotoros Szuper 2000-es gépekkel. A Ford Fiesta Regional Rally Car-t és a MINI John Cooper Works S2000-est is egy 1,6 literes, turbófeltöltéses motor hajt.

 

Mi is az a Regional Rally Car?

A Regional Rally Car (RRC) az FIA regionális, azaz az Európa-, ázsia-óceániai, közel-keleti, afrikai, valamint a nemzeti bajnokságokra fejlesztett autó. A kocsi kívülről nagyban hasonlít a rali világbajnokságon szereplő World Rally Car-okra, ami nem a véletlen műve. Az RRC-knek ugyanaz a karosszériája, erőátviteli rendszere, futóművei, mint a WRC-ké. Az RRC filozófiája szerint az autó a regionális bajnokságokban használható, de ha a versenyző úgy gondolja, átépíthető WRC-vé, mellyel így a világbajnokságon is rajthoz tud állni. Egy autó, két kategória.

 

Miben különböznek az autók?

Az RRC-k hátsó szárnya kisebb, mint amit a WRC-ken láthatunk, az a hagyományos Szuper 2000 autókról származik. Az első lökhárító és a hozzá kapcsolódó hűtőcsatornák is különböznek némiképpen, míg a turbófeltöltő elé kötelezően beépített szűkítő kisebb az RRC-ken. Ennek mérete 30 milliméter, míg a WRC-kbe 33 milliméterest kell beépíteni. Ez azt jelenti, hogy az RRC és a WRC hasonlóképpen viselkedik az utakon, hasonlóan fékezhető, viszont előbbi teljesítménye mintegy 30 lóerővel kisebb. Az RRC-k körülbelül ugyanannyit tudnak ilyen szempontból, mint a szívómotoros, kétliteres Szuper 2000-es versenygépek.

 

Mi a különbség a vezethetőségben?

Az RRC-k mind teljesítményben, mind forgatónyomatékban elmaradnak a WRC-ktől. A kétliteres Szuper 2000-es gépekkel összehasonlítva azonban a teljesítmény nagyon hasonló. Ami az RRC és az S2000 között különbség, az a nyomaték és a motor viselkedése alacsony fordulatszámon. Ebben a regionális autók jobbak. Az S2000-esek motorja ugyanakkor tágabb fordulatszám-tartományban működik, a korlátlan légáramlás miatt nagyobb fordulatszámra képes.

 

Melyik a jobb?

Kétségtelen, hogy a World Rally Car a leggyorsabb. Az FIA elkötelezett abban, hogy a ralisport jelenlegi top autói csupán a szövetség irányítása alá tartozó csúcseseményeken vehessenek részt. Arra, hogy kiderüljön, a Regional Rally Car-ok és a Szuper 2000-es kocsi közül melyik a jobb, néhány versenyt várni kell.

 

Andrew