Get Adobe Flash player

Hírek: Citroen C3 WRC 2017 - Ogier visszajött a játékba – de hogyan?

 

Ogier visszajött a játékba – de hogyan?

Sebastien Ogier kitűnő gumikezelésének köszönhetően fontos győzelmet aratott a Török Rally-n, és úgy véli, a diadal fordulópont lehet a hetedik világbajnoki címéért folytatott csatában.

A Citroen Racing francia pilótája március óta nem nyert futamot, és negyven pontos hátrányba került a 2019-es sorozatban, a győzelemmel azonban tizenhét pontra csökkentette lemaradását a Toyota versenyzőjével, Ott Tanakkal szemben.

Ogier egy defekttel kezdte a rendkívül durva pályákon zajló török viadalt, amivel rögtön tíz másodpercet vesztett, az első napot pedig tizennyolc szekundumos lemaradással zárta csapattársához, Esapekka Lappihoz képest. Ekkor már a második helyen tartózkodott, de egyik fő riválisa, a hyundai-os Thierry Neuville szorosan követte.

A verseny kulcsfontosságú percei szombaton reggel a harminchárom kilométer hosszú yesibeldei szakaszon jöttek el, Ogier erre nem a kemény, hanem a puhább gumikkal ment ki, ami egyébként a Michelin palettáján egy közepes keveréket jelent. A citroenes ezen tizenhét másodperccel, tehát kilométerenként fél szekundummal jobbnak bizonyult mindenkinél, amivel egy másodpercre megközelítette Lappit. „Mindig is kockázatos egy kicsit agresszívnek lenni a gumiválasztásban, de magabiztos voltam benne, hogy működhet” – magyarázta Ogier még aznap.

„Seb őrületes időt ment! Én nem vagyok olyan jó a gumikopás kezelésében, úgyhogy nem tudtam a közepeseket használni” – ismerte el Lappi nagyon őszintén. Neuville eközben kiszállt a győzelemért vívott csatából egy borulásnak köszönhetően.

A kör ezt követően még két szakaszt, több mint húsz versenykilométert tartalmazott, Ogier abroncsainak ezeken is ki kellett tartania. „Azt hiszem, a gumik a határon voltak egy kicsit, de működött a dolog” – mondta az uralkodó világbajnok. A jó gumikezelésre délután is szükség volt. Ogier ekkor már ugyanolyan keverékeken futott, mint a többiek, de így is adott nyolc másodpercet mindenkinek a hosszú gyorsaságin. A következőn pedig át is vette a vezetést, amit a verseny végéig nem is engedett ki a kezei közül, és megszerezte pályafutása negyvenhetedik világbajnoki futamgyőzelmét. Mögötte ért célba Lappi, aki kinyilvánította, segíti csapattársát az év végi korona újbóli megszerzésében, de az is valószínű, hogy nem tudott volna sokkal gyorsabb lenni a verseny vége felé, hiszen így is elkövetett egy-két kisebb hibát. A Citroennek a 2015-ös Argentin Rally óta ez volt az első kettős győzelme.

A döntő pillanat tehát szombaton reggel történt, amikor a puhább keverékek mellett döntött Ogier, ami egy olyan versenyen, mint amilyen a Török Rally, nem egy megszokott dolog. „Igen, elég váratlan volt” – nyilatkozta Ogier a leintést követően. „Olyan meleg van itt… Talán nem hiszel benne, hogy használhatod a közepes gumikat. Nem tudom, miért. A verseny elejétől indult ez, péntektől. Volt valamennyi eső, és elkezdtük a közepeseket használni. Azt gondoltuk, hogy ’talán rossz ez’. Pénteken éjjel hosszan néztem a fedélzeti felvételeimet, hogy lássam, hány kilométert mentünk a nagyon durva felületeken és mennyit a lazábbakon, hogy tudjam, lehetséges-e használni őket szombaton reggel. Megpróbáltam a közepeseken menni. Ez volt az egyik kulcsmomentum számunkra, és sikerült egy nagyon jó időt futni.”

Jól tükrözik a törökországi viszonyokat Janne Fermnek, Lappi navigátorának a szavai, amikor a verseny egyedi kihívásairól kérdezték a verseny végén, valamint arról, hogy mennyire kemény ez navigátori szempontból. „Kitűnő kérdés. Nem tudom” – kezdte a finn mitfárer. „Egy módon nehéz. Amikor felnézel az útra, azt hiszed, hogy elrontottál egy itinerinformációt, mivel csak köveket látsz. Elvétetted a sort vagy rossz valami? Ez egy egyedi verseny, és ez ennek a sportnak a szépsége.”

Ogier és a Citroen számára fontos volt ez az eredmény, hiszen három héttel korábban, a Deutschland Rallye aszfaltos szakaszain küszködtek csak a pilóták a C3 WRC-vel, ami vezethetetlennek bizonyult a kóros alulkormányozottság miatt, a csapat tagjainak pedig csak a homlokukat tudták ráncolni. „Őszintén szólva nem hinném, hogy sok változás történt ebben a három hétben” – mesélte Ogier. „Németország után volt egy megbeszélésem a csapattal, és elmondtam, ez az a pillanat, amikor erősnek kell maradnunk együtt, még keményebben kell dolgozni. Elkezdett a csapat többet tenni, és rájött, hogy jobban kell nyomnunk. Ez a hétvége nem ennek az eredménye még, de a jó irányba áll az, hogy még inkább motivált legyen mindenki. Ezt most élvezhetjük.”

A Citroen Racing vezérpilótájának szavait főnöke, Pierre Budar is alátámasztotta. „Nem is történhetett volna jobb, mint az e hétvégi eredmény. Ez egy igazi eredmény, egy egy-kettő. Fantasztikusak voltak a legénységeink, az autó pedig megbízható – és az eredmény is fantasztikus. Növeltük a munkát a gyárban. Ennek a hétvégének az eredménye abból a munkából is jön, amit korábban elvégeztünk. Láthatjuk ezt, murván fejlődtünk. Nem eléggé, de fejlődtünk. Most az aszfaltra kell koncentrálnunk, hogy azon is küzdhessünk.”

A világbajnokság soron következő állomása a murvás Brit Rally, aztán a katalán viadal következik, melynek első napját szintén laza talajon rendezik, a szombati és vasárnapi gyorsaságik viszont aszfalton zajlanak. A befejező fordulóra Ausztráliában kerül sor murván.

„Azért vagyunk itt, hogy küzdjünk a végéig. Magabiztos vagyok még mindig. Említettem, hogy van még munkánk. Módosítottunk a terveinken, hogy javuljunk, és lesz egy tesztünk aszfalton előtte” – utalt Budar a Katalán Rally-ra. „Tudjuk, hogy vannak gondjaink a hajtásrendszerünkkel aszfalton, és így tovább. Ilyenfajta dolgok” – mondta el a szakvezető azzal kapcsolatban, hogy az autó milyen részein fognak dolgozni.

 

Andrew

 

2019. szeptember 19.