Get Adobe Flash player

Hírek: Citroen C3 WRC 2017 - Lezárult a Citroen rali világbajnoki fejezete

 

Lezárult a Citroen rali világbajnoki fejezete

Furcsa véget ért a francia gyártó rali világbajnoki részvétele, kivonulnak a ralisport legfelsőbb kategóriájából.

A Citroen bejelentette, azonnali hatállyal távozik a rali világbajnokságról, a gall alakulat ennek megfelelően nem lesz ott a sorozatban a 2020-as szezontól kezdve annak ellenére, hogy élő szerződésük volt mindkét idei versenyzőpárosukkal, a Sebastien Ogier/Julien Ingrassia és az Esapekka Lappi/Janne Ferm kettőssel. A döntés mégsem volt váratlan.

A versenycsapat által kiadott közlemény érdekes módon Sebastien Ogier-t nevezi meg a távozás okaként, mivel a francia pilóta elhagyja őket. „Azok után, hogy Sebastien Ogier úgy döntött, hogy elhagyja a Citroen Racinget a 2019-es rali világbajnoki szezont követően, a Citroen úgy döntött, hogy visszavonja rali világbajnoki programját 2020-ban, mivel nem érhető el egy első osztályú pilóta sem a 2020-as szezonra” – áll a sajtóanyagban.

Linda Jackson, a Citroen ügyvezető igazgatója a következőket tette hozzá: „A döntésünk, hogy visszavonjuk a rali világbajnoki programunkat már a 2019-es év végén, Sebastien Ogier választását követi, miszerint elhagyja a Citroen Racinget. Nyilvánvalóan nem kívántuk ezt a szituációt, de nem tudtuk elképzelni a 2020-as szezont Sebastien nélkül.”

 

Ami a kivonulás mögött valójában lehet

Az autosport.com megkereste a Citroen Racing vezetőjét, Pierre Budart, aki a kiszállás mögött lévő más faktorokról is beszélt.

- A rali világbajnokság versenynaptára, annak profilja vagy a szabályok adta elemek voltak részesei a Citroen döntésének?

- Az bizonyos, hogy ez része a problémának. Nagyon fontos az is egy olyan márkának, mint a Citroen, hogy biztos legyen, a bajnokság helyzete párhuzamban van a marketing elvárásokkal.

Amikor azt látjuk, mennyire kell a márkánkat, termékeinket és a marketinget az elektromosság felé vinni, nyomnunk kell ezeknek az autóknak az eladását, nagyon nehéz egy olyan márka, mint a Citroen számára az, hogy nem összpontosít erre, és ha a sportág nem segít ebben, az egy valós probléma.

Az egyik legfőbb célunk, hogy fejlődjünk a nemzetközi piacokon; India egy fontos projekt a márka számára, ugyanakkor nincs semmi lehetséges ezen az oldalon az autósport számára, ez pedig nem igazán jó. Kína ugyanebben a helyzetben van.

Igen, bizonyos, nem vagyunk igazán erősek, amikor az ügyvezető igazgatóhoz megyünk megmagyarázni, hogy mit tudnánk csinálni a márka marketingjéért, amikor nem tudunk semmilyen választ ezekre a témákra – melyek fontos témák ma a marketingosztályunk részére. Ez része az előterjesztésünk hiányosságának.

- Aktívak voltatok a hibrid WRC szabályairól szóló megbeszéléseknek egészen idáig – mikor született meg a döntés?

- Természetesen számos forgatókönyvet mérlegeltünk egy ideje, és az a döntés született, hogy újraindítjuk a Peugeot-t a hosszútávú világbajnokságon. A DS által már benne vagyunk a Formula E-ben, és nem kaphattunk egy harmadik programot, egy jó teljesítményszinten nem lehet három fő program ugyanabban a szervezetben.

Amikor tehát megszületett a döntés a Peugeot számára, valahol megszületett a döntés a Citroen számára is, hogy nem vesz részt a hibrid rali világbajnokságon 2022-ben.

- Volt valamikor esély a véleményed szerint arra, hogy a Peugeot például a rali világbajnokságba szálljon be a hosszútávú világbajnokság helyett?

- Ez is lehetett egy forgatókönyv. A hosszútávú világbajnokság mellett született meg a döntés azonban, mivel ez a program inkább egybevág az elvárásokkal a Peugeot oldalán. Nem akarom kommentálni a Peugeot ezen döntését, mivel nem vagyok abban a pozícióban, hogy ezt tegyem.

- Alternatív pilóták – mint például Andreas Mikkelsen vagy Craig Breen – megfontolásra kerültek?

- Amikor részese akarsz lenni a világbajnokságnak és küzdeni akarsz a címért, szükséged van a „nagy hármasból” az egyikre. Amikor tehát megpróbáltál mindent, hogy megszerezd az egyiket és nem tudtad megszerezni, hoznod kell egy döntést. Ez az, amit megtettünk.

- Elég versenyképes volt a Citroen, hogy elégedetten tartsa Ogier-t?

- Elég bizonyos vagyok benne, hogy nagy fejlődést értünk el az év folyamán, és sok folyamatban lévő fejlesztésünk volt, ami Monte-Carlóra lett volna készen, de ez egy probléma – természetesen Sebastien nézőpontjából jobb lett volna előbb rendelkezni ezekkel, és egyet tudunk érteni ebben, de nem volt ez lehetséges.

Elvesztettünk időt az év elején, ez az azonban, amiért két évre lett volna szükségünk ehhez a projekthez, mivel az első bizonyosan egy kicsit komplikált volt. Eléggé meg vagyok győződve arról, hogy sokkal jobb pozícióból kezdtük volna a szezont, mint ezt az évet.

Ogier nézőpontja

Ogier kizárólag az autosport.com megkeresésére adott magyarázatot, hogy miért is hagyja el a Citroent szerződésének lejárata előtt egy évvel.

A hatszoros világbajnok elismerte, meglepődött a Citroen közleményének szövegezésén, ugyanakkor nem kommentálta azt, amit egyébként ő maga is az interneten keresztül olvasott először. „A kommunikáció talán nem mindig a Citroen legerősebb pontja…” – mondta el Ogier, majd megfogalmazta kétségeit azzal kapcsolatban is, hogy milyen üzenetet közvetített a Citroen a többi pilóta felé. „Amikor azt mondják, nincs más elérhető pilóta jelenleg, tiszteletlennek érzem azt a sportágban lévő kollégáimmal szemben.”

Kifejezetten arról, hogy miért hagyja el másodszorra is a Citroent, Ogier a következőket nyilatkozta: „A döntéshez vezető egyik legfőbb dolog az autó fejlesztésének ritmusa és a sebesség, ahogyan az autó fejlődött, ami pedig nem volt elég gyors. Egyetérthetünk, hogy már ebben az évben sem jött elég fejlesztés, le voltunk maradva a teljesítmény terén a versenytársainkhoz képest, és ezt nem csak én mondom – bárki, aki vezette ezt az autót, úgy gondolom, hasonlóképpen érzi.”

Távozása és a Citroen bejelentésének természete ellenére Ogier elmondta azt is, hogy nem bánta meg azt, hogy visszatért ahhoz az alakulathoz, ahol a profi karrierje kezdődött. „Mióta csatlakoztam a csapathoz, tudatában voltam ennek a kihívásnak a nehézségeivel, és sosem ijedtem meg ettől. Ez az, amiért egyáltalán nincs bennem megbánás ma sem, hogy megpróbáltam ezt a kihívást, még ha nem is sikerült.”

 

A – közös – történet

A Citroen 2003-ban nyerte első gyártói világbajnoki címét, a következő évtől pedig Sebastien Loebbel leigázták a világot. Ogier mindeközben 2007-ben a legjobbnak bizonyult Franciaországban a fiatal tehetségek számára kiírt Volant Peugeot sorozatban egy 206 XS kormánya mögött, ami által lehetőséget kapott a francia autósport szövetségtől, hogy részt vegyen a junior világbajnokságon. Ezt a következő esztendőben rögtön megnyerte egy Citroen C2 Szuper 1600-ossal. Az év végén a Brit Rally-n jutalmul egy Citroen C4 WRC-vel állhatott rajthoz, majd 2009-ben teljes szezont futhatott az autóval a Citroen junior csapatának színeiben.

Ezt a szezont csetlés-botlás jellemezte, 2010-ben azonban megszerezte első világbajnoki futamgyőzelmét, majd még egyet. 2011-ben Loeb mellé került az elsőszámú csapatba, és többször is megverte klasszis csapattársát. Nem volt feszültségmentes ez az időszak, de a Citroen esélyegyenlőséget biztosított egészen addig, amíg Loeb – aki már meglebegtette a visszavonulását – be nem jelentette, hogy 2012-ben is marad a különítménynél. Ogier öt győzelmet aratott a szezon során, és sokáig versenyben volt a világbajnoki címért, de a két dudás, egy csárda alapon inkább átigazolt a világbajnokságba érkező Volkswagenhez, hogy aztán sorozatban gyűjthesse a világbajnoki címeket. Loeb a 2012-es szezon végén visszavonult, a Citroen pedig onnantól kezdve csak kereste a helyét a sorozatban, nyertek ugyan futamokat, olyan pilóta azonban nem akadt, akivel a világbajnoki címért szállhattak volna csatába.

A 2017-ben pályára lépett újgenerációs WRC-k korszakát reménykedve kezdte a francia csapat, de hamar kiderült, hogy a C3 WRC csak bizonyos körülmények esetén versenyképes, máskor, az esetek többségében azonban vezethetetlen. Két év alatt három győzelmet aratott az autó, aztán viszont meg tudta szerezni a Citroen Racing a korábbi hat év világbajnokát, Ogier-t, hogy együtt szálljanak harcba a babérokért. Az alakulat az egyéni világbajnoki címre ment rá, nem használták ki a szabályok adta lehetőséget, hogy három autót küldjenek csatába, Ogier mellett csak Lappi ment Citroennel. Ogier megnyerte a 2019-es idény első versenyét, majd a harmadikat is, és klasszisának köszönhetően, egy további diadallal sokáig versenyben volt a koronáért, a szezont azonban harmadikként zárta végül, miközben murván próbáltak fejleszteni az autón, de aszfalton nem tudott az versenyre kelni a konkurenciával. Mindeközben több műszaki hiba is sújtotta a csapatot, Spanyolországban kritikus pillanatban Ogier kormányszervója mondott csődöt, Lappi gépében pedig megállt a motor. Andrea Kasier, Ogier felesége a közösségi médiában nem is rejtette véka alá ekkor véleményét, szégyennek nevezte, hogy egy világbajnokot ilyen autóba ültet a Citroen. Ebből már érezni lehetett, hogy nincs minden rendben házon belül. Mindeközben a végül a világbajnoki címet bezsebelő Ott Tanakról kiderült, átmegy a Toyotától a Hyundai-hoz, ez pedig elindított egy dominót, hiszen felszabadult egy hely az igencsak versenyképes Yaris WRC volánja mögött. A pletykák pedig rögtön meg is indultak Ogier átigazolásával kapcsolatban…

Jelen pillanatban csak az a bizonyos, hogy Ogier az élő – és sokak szerint felbonthatatlan – szerződés ellenére nem folytatja a Citroen színeiben, a márka pedig kilenc egyéni és nyolc gyártói világbajnoki címmel, valamint százkét futamgyőzelemmel a tarsolyában kivonul a sorozatból.

A Citroen közleménye szerint a döntés lehetővé teszi egyúttal a francia gyártó számára, hogy megerősítse a márkastratégiával kapcsolatos fókuszát, és még inkább az újgenerációs elektromos modellek bevezetésével foglalkozzanak 2020-tól. A bejelentésben azt is leszögezték, hogy ugyancsak megerősítik az ügyfél versenyprogramjukat 2020-ra, a C3 R5-ös ügyfeleiket támogatni fogják és erősítik elkötelezettségüket feléjük.

 

Andrew

 

2019. november 20.