Get Adobe Flash player

A Renault 5 és Ragnotti hattyúdala

Az 1985-ös Tour de Corse-ot Jean Ragnotti nyerte egy Renault 5 Maxival. A mediterrán szigeten aratott siker volt ennek a párosításnak az utolsó győzelme, mindez azon a versenyen történt, ahol az olasz Attilio Bettega halálos balesetet szenvedett.

A rali világbajnokság 1985-ös sorozatát az összkerékhajtásos Audi Quattro Sport és Peugeot 205 T16 dominálta, az aszfaltos versenyeken ugyanakkor a hátsókerekes masinák, a Lancia 037, az Opel Manta, a Porsche 911 és a Renault 5 is versenyképesnek számítottak még.

A 139 párost számláló mezőnyben három Renault 5 Maxi Turbo is megtalálható volt. Ez a változat volt a legújabb fejlesztése a francia gyár masinájának, mely a ’80-as évek legelején tűnt fel a gyorsasági szakaszokon. A 905 kiló súlyú Maxi hajtásáról egy négyhengeres turbófeltöltéses 1527 köbcentiméteres motor gondoskodott a maga 350 lóerejével.

Ragnotti autója a Renault-nak, az Elfnek és a Philips-nek köszönhetően kékben és pirosban pompázott, Francois Chatriot járgánya a DIAC színeibe öltözött, míg az élete második világbajnoki futamán rajthoz álló Didier Auriolt a 33 Export nevű sörmárka szponzorálta.

Mindenkit meglepett, hogy „Jeannot” Ragnotti több mint húsz másodperc előnnyel ért az első szakasz céljába. Rögtön ezen a gyorsaságin kiesett Timo Salonen, Bernard Darniche és Guy Frequelin is, de Walter Röhrl sem jutott sokkal tovább. A Renault pilótája viszont megőrizte előnyét egészen a negyedik szakaszig, ahol Bettega tragikus balesetet szenvedett. Az eset a sziget déli részén, egy hosszú, beszűkülő kanyarban történt, a talján versenyző elvesztette irányítását Lanciája felett, ami nekicsapódott a fáknak, a pilóta pedig szörnyethalt. Navigátora, Maurizio Perissinot, sértetlenül szállt ki az autó roncsaiból.

A viadal komor hangulatban folytatódott, Vatanen és Saby Peugeot-jait aztán defekt hátráltatta, utóbbi pedig össze is törte az Oroszlánt. Ragnottinak nem volt más dolga, csak bekocsikázni a célba, ahová végül több mint 12 perc előnnyel érkezett. Ez a Tour de Corse diadal jelentette egyben az utolsó világbajnoki futamgyőzelmét is.

A francia sztár korábban kétszer nyert a Renault 5 Turbóval, először 1981-ben Monte-Carlóban, majd egy évvel később Korzikán. A Renault 5-ös legutolsó győzelmét Joaquim Moutinho szerezte az ugyancsak tragikus Portugál Rally-n, a portugál pilóta a kocsi Corse változatát vitte sikerre 1986-ban.

Annak ellenére, hogy az 5-ös Turbó kevés sikert könyvelhetett el világbajnoki szinten, különböző változatai, az R5 Turbo, az R5 Turbo Corse és az R5 Maxi Turbo rengeteg sikert gyűjtöttek be a kontinenssorozaton és a nemzeti bajnokságokban. Azt is meg kell jegyezni, hogy Didier Auriol és Carlos Sainz is a Renault 5-tel kezdte nemzetközi karrierjét.

 

Forrás: best-of-rallylive.com

 

Andrew