Get Adobe Flash player

A Katalán Rally története

Az 1906 alapított Katalán Autóklub, a RACC (Royal Automobile Club de Catalunya) 1916 júliusában szervezte meg első autóversenyét. Ez 645 kilométeres versenytávot tartalmazott, melynek során a huszonöt résztvevő a régió négy tartományán is keresztülhaladt. 1918-ban az üzemanyaghiány miatt nem rendezték meg az eseményt.

Újabb versenyre a világ eseményei és a spanyol történések miatt nem kerülhetett sor egészen 1957-ig. Az immár Katalán Rally néven futó viadalt a RACC akkori elnöke, Sebastien Salvador nyerte egy Alfa Romeóval. 1964-ben újabb elmaradt eseményt jelez a történelem, ezúttal a résztvevők hiánya miatt. Mindössze negyvenhárom nevezés érkezett, ami manapság egy átlagos számnak is mondható.

A ralisport ennek ellenére egyre népszerűbbé vált Spanyolországban az olyan versenyek révén is, mint a az 1953-ban a Pena Motorista 10 x Hora egylet által alapított Costa Brava Rally, ami aztán 1973-ban az Európa-bajnokság része is lett. Ugyanebben az esztendőben kapcsolódott be a Katalán Rally a spanyol bajnokságba.

A ’70-es évektől a következő évtized elejéig az ötszörös spanyol bajnok Antonio Zanini négy különböző autóval (Seat 124-1800, Fiat 131 Abarth, Porsche 911 SC, Talbot Sunbeam Lotus) ötször nyerte meg a viadalt, ami 1980-ban egyszeres szorzóval Európa-bajnoki státuszt kapott.

A Katalán és a Costa Brava Rally végül 1988-ban egyesült, az ez évi viadalon Bruno Saby győzött Carlos Sainz előtt. A futam három esztendővel később nyerte el a világbajnoki rendezés lehetőségét. A vegyes talajú versenyen Armin Schwarz diadalmaskodott Toyota Celicájával, a német pilótának ez az egyetlen világbajnoki futamgyőzelme.

’93-tól jó ideig csak aszfaltos szakaszokon mérkőzhettek meg a pilóták, így volt ez egészen 2010-ig, amikortól az egyik napot murván teljesíti a mezőny. Időközben a verseny főhadiszállása Tarragona régiójába költözött, ekkor jelent meg a verseny teljes megnevezésében a Costa Daurada kiegészítés.

 

Andrew