Get Adobe Flash player

Katalán Rally 2015 - 1. nap

A Katalán Rally 1. napja

 

A rali világbajnokság katalán futama csütörtökön este vette kezdetét egy szuperspeciállal Barcelonában, a Montjuic-on, azokon az utakon, ahol korábban Forma-1-es Spanyol Nagydíjakat is rendeztek. A nyitányon, melyen murvára való kerekekkel autóztak a párosok, a nézők szórakoztatása kapta a főszerepet, a pilótáknak többször is meg kellett forgatniuk az autójukat egyhelyben. Az esemény Sebastien Ogier győzelmével zárult, Thierry Neuville úgy lett második, hogy nem tudta használni a kéziféket, mivel az blokkolta mind a négy kereket.

Az igazi versengés pénteken délelőtt vette kezdetét, a négyfajta – köztük egy harminchat kilométer hosszú, aszfaltos részekkel tűzdelt – murvás pályát kétszer kellett abszolválni a párosoknak. Ez a nap volt a verseny leghosszabbja a maga 128 versenykilométerével, melynek során ráadásként nem is volt szervizpark, csak egy kerékcsere lehetőség.

Az elsőként rajtoló Sebastien Ogier-t a söprögetői szerepkör, a mögötte jövőket pedig a csúszós utak mellett a felvert por is hátráltatta. Az, hogy a por megállt a levegőben, annak ellenére volt probléma, hogy a korábbi évekkel ellentétben két órával később kezdte a mezőny a programját a murvás szakaszokon.

Ogier folyamatosan küszködött a tapadás hiánya miatt, két hatodik és egy nyolcadik időt futott. A világbajnok a kör zárószakasza, a hosszú gyorsasági előtt a hatodik helyen állt csupán annak ellenére, hogy elmondta, nem tudott volna gyorsabban menni. A terra altai különpróbán aztán egy második időt mutatott fel, és – a többiek problémáinak is köszönhetően – átvette a vezetést. Ezt a fordulópontnak is tekinthető szakaszt a másik Volkswagennel Jari-Matti Latvala nyerte, aki szintén jól gazdálkodott a gumijaival. Latvala elmondta, próbált máshogyan menni, mint tavaly, amikor a verseny ezen része bizonyult döntőnek számára abban, hogy nem tudta végül megkaparintani a győzelmet. A finn, aki többször is módosított a Polo WRC beállításain, a hetedik pozícióból előreugrott a másodikra a délutáni kör előtt, hátránya ekkor Ogier-hez képest nem egész egy másodperc volt. A dobogó harmadik fokán Ott Tanak állt ekkor, az M-Sport pilótája hol jobb, hol rosszabb ritmusban autózott, aztán nyert egy szakaszt is.

Dani Sordo folyamatosan legjobb ötös időket hozott, ennek köszönhetően a negyedik helyen tartózkodott öt szakaszt követően. A Hyundai hazai pályán versenyző pilótájának egyetlen gondja akadt, az utolsó szakaszon elmelegedtek a kocsi fékjei. Rosszabbul járt itt Mads Ostberg, aki tizenhárom kilométert tett meg egy jobb hátsó lassúdefekttel. A reggeli szakaszt megnyerő citroenes emiatt a második pozíciót volt kénytelen felcserélni az ötödikre, és ugyanennyit csúszott vissza Hayden Paddon is, aki a hatodik helyről várhatta a folytatást. A hyundai-os nem tudta megóvni abroncsait, így huszonhét másodpercet vesztett a kör utolsó különpróbáján.

Az eredménylista hetedik helyét az autója fékjeire panaszkodó Andreas Mikkelsen foglalta el, akit Elfyn Evans és Kris Meeke követett délben. A legjobb tízet Neuville zárta, aki kétszer is lefulladt az ötödik szakaszon, de a Hyundai i20 WRC beállításaival sem volt elégedett a belga a délelőtt folyamán. Robert Kubica számára is sorsdöntőnek bizonyult a hosszú gyorsasági. A lengyel megnyerte a harmadik szakaszt, és kisebb problémák ellenére az élen találta magát, itt azonban nekiment egy partoldalnak és defektet is kapott. Azt nem tudta megmondani Kubica, hogy a defekt miatt lett alulkormányozott az autó, vagy a hiba miatt durrant ki a gumi, az viszont biztos, hogy az új kerék csak nehézségek árán ment fel a helyére. A saját csapatában versenyző pilóta később ráadásul begyűjtött egy másik defektet is, és mindezzel öt percet vesztett.

Délután a részeredmények szempontjából ugyanaz volt a helyzet, mint délelőtt, a dolog azonban annyiban változott, hogy Ogier nem erőltette a tempós autózást, a melegben és az egyre durvábbá váló pályákon óvta az abroncsait az utolsó szakaszra. Ez komoly feladat volt számára, hiszen kevesebb taktikai lehetőséget biztosított számára az egy pótkerék, mint Latvalának a kettő. A dolog jól sikerült a franciának, és bár korábban visszacsúszott a harmadik pozícióba, a terra altai gyorsaságit megnyerte, és ezzel az egyetlen napi szakaszgyőzelmével ismét az élre állt.

A kör kezdetén Latvala vette át a vezetést, jó érzéssel vezetett, csupán az utolsó szakasz aszfaltos részein voltak gondjai a levágásokkal. A finn itt második időt tudott felmutatni, és ugyanerről a helyről várhatja négy másodperces lemaradással a szombati aszfaltos pályákat. Ott Tanak szintén elégedett volt a teljesítményével, az észt két szakaszgyőzelmet is bezsebelt délután, az összetettben pedig a harmadik helyen áll tizenegy szekundumos hátránnyal. Mindez még inkább dicséretes azt figyelembe véve, hogy tavaly csak a pályabejáráson vett részt Tanak, utoljára 2012-ben állt rajthoz ezen a versenyen a fordos.

Sordo délután megtartotta negyedik helyét, mint ahogyan Ostberg is az ötödiket. A norvég a hetedik szakaszon a leggyorsabbnak bizonyult, az utolsón viszont gondjai akadtak a bal első felfüggesztéssel. Sordo és Ostberg már csaknem fél perc lemaradásban van az élen állóktól, kettejüket ugyanakkor három másodperc választja el egymástól. Mikkelsen helyet cserélt Paddonnal, akinek valami nem stimmelt az autója hátuljával, és nem is élvezet a délutánt. Mögéjük a nyolcadik pozícióba Meeke kapaszkodott fel. A legjobb tízet a némi turbógonddal, illetve a futómű beállításaival és a hátsó differenciálmű előfeszítésével küszködő Neuville, valamint Evans zárja.

Az évad végének közeledtével a WRC 2 csatározásai is döntő fontosságúvá váltak, mind a hat, a bajnoki címért még versenyben lévő versenyző tiszteletét tette a rajtnál. Abdulaziz Al-Kuwarinak nem indult jó a viadal, a barcelonai szakasz előtt elromlott Fordjának kormányszervója, így a katari nem teljesítette azt a szakaszt. Craig Breen ismét csak a Peugeot 208 T16 lefúvatószelepével küszködött Barcelonában, míg Nasser Al-Attiyah aszfaltra való lengéscsillapítókon autózva megnyerte a gyorsaságit Skodájával.

Pénteken aztán a gyári Fabiák vették át a főszerepet, Pontus Tidemand hat szakaszgyőzelmet aratott, és negyvenhárom másodperccel vezeti az értékelést. A képzeletbeli dobogó alsóbb fokain is a Skoda Motorsport versenyzői állnak Jan Kopecky és a bajnoki címért autózó, két részsikert begyűjtő Esapekka Lappi sorrendben. A negyedik helyet Al-Attiyah foglalja el, aki egy defekt ellenére tíz másodpercre van csak Lappitól. A katarinak, aki a hét eleji aszfaltos teszten alaposan helyben hagyta a Fabia elejét, hajtania kell, hogy elkapja a finnt, máskülönben egy skodás csapatutasítással kicsúszhat a kezéből az év végi trófea. Az RC2-es értékelésben Turán Frigyes a tizenegyedik pozíciót foglalja el, ami a WRC 2-ben a tízedik helyre lenne jó.

A juniorok között a már bajnok Quentin Gilbert tíz másodperccel vezet Simone Tempestini, valamint két és fél perccel Terry Folb előtt. A WRC 3-ban is ugyanez a sorrend.

A párosok a szakaszok teljesítése után sem kapcsolhattak ki teljesen, hiszen míg csapatuk a hetvenöt perces szervizlehetőség alkalmával teljes átépítést végez az autójukon, hogy megfelelőképpen várja a következő két nap aszfaltos megpróbáltatásait, nekik fejben kell átállni ugyanerre.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 24m 58.4s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +4s
3. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +11.3s
4. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +26.9s
5. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +29.7s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +37.4s
7. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +38.3s
8. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +59.4s
9. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 3.8s
10. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 9.2s

 

Andrew

 

2015. október 23.