Get Adobe Flash player

Katalán Rally 2015 - 3. nap

A Katalán Rally 3. napja

 

A rali világbajnokság utolsó előtti, spanyol fordulójának befejező napja három – levágásokkal tarkított, tehát felhordásossá váló – aszfaltos szakaszon zajlott, ezek mindegyikét kétszer abszolválták a párosok. Ez 76 gyorsasági kilométert jelentett, amit az első naphoz hasonlóan szerviz nélkül kellett teljesíteni. A mezőny korán kelt, az első autó nem sokkal hat óra után elhagyta Salout, igaz, az óraátállítás miatt egy órával több jutott mindenkinek a pihenésre.

Sebastien Ogier csaknem egyperces előnye tudatában látszólag kényelmesen kezdett, de a két harmadik és egy hetedik ideje ellenére is csak öt másodpercet vesztett az őket üldözőkkel szemben. Ogier egyébként még az előző nap végén elárulta, a Michelin idei fejlesztésű aszfaltos abroncsával jobban boldogul, mint a korábbi változattal.

A Volkswagen világbajnoka mögött nagyszerű csata bontakozott ki, hiszen csapattársai, a napot három szekundumos különbséggel kezdő Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen nyerték az első kör szakaszait, előbbi egyet, utóbbi kettőt. Mikkelsen négytized másodpercre közelítette meg Latvalát, aki két pótkerékkel autózott. „Küzdöttem a kocsival a szűk és kanyargós részeken” – magyarázta a finn. „Az extra pót túlkormányozottá teszi az autót, nem tudok kijönni a kanyarokból. Talán nem ez volt a legokosabb választás. Andreas nagyon keményen nyomja, úgyhogy küszködök egy kicsit.” Mikkelsen ugyanakkor a huszadik különpróbán, amit vetélytársa nyert, több apró hibát is elkövetett, majd elmondta, a fejében van, hogy bebiztosítsa a világbajnokság dobogós helyét, ugyanakkor próbál megküzdeni Latvalával.

Dani Sordo is mérlegelt, hogy megpróbálja felvenni a versenyt a volkswagenesekkel a hazai dobogó reményében, vagy begyűjtse a temérdek biztos pontot a Hyundai számára. Végül úgy tűnt, utóbbira voksolt a spanyol, mivel nem volt képes tartani a tempót az előtte lévőkkel. A Citroen Racing pilótái is csatában voltak egymással, Kris Meeke megforgása azt jelentette, hogy Mads Ostberg elé került, viszont mindkettejük számára a célba érés és a csapatpontok megszerzése volt a legfontosabb dolog. Thierry Neuville és Hayden Paddon egálból kezdték a napot. A belga reggel gyorsabbnak bizonyult, majd ő is bemutatott egy megpördülést, így elé került az ausztrál.

A verseny befejezése a csapattársak harca és a Power Stage pontok tekintetében ígért izgalmakat, de természetesen egy autóversenynek a célban van vége, és itt sem volt ez másként. A huszonegyedik gyorsaságin Latvala jobb első defektet kapott, amivel kilenc másodpercet vesztett. Mikkelsen ezzel elé is került. A finn az utolsó előtti különpróbán odalépett, és Mikkelsen megforgásának is köszönhetően 1,4 szekundumra csökkentette hátrányát, miközben az emelő csattogott a kocsiban és füst jelent meg az utastérben.

Végül a sors furcsa fintoraként mind Sordo, mind Latvala elérte a nap eleji célját, Mikkelsen pedig az éves álmát. Mindez annak volt köszönhető, hogy Sebastien Ogier-vel váratlan dolog történt a befejező szakaszon. A francia, aki a harmadik világbajnoki címe bebiztosítása alkalmával, Ausztráliában büszkén mesélte, hogy tökéletes eddig a szezonja, és azon van továbbra is, hogy hibamentesen teljesítse az évet, a legjobb időre hajtva ezúttal elvétett egy balos kanyart. A szalagkorlát megakasztotta a Polo WRC jobb hátsó kerekét, az rögtön kiszakadt, majd a kocsi eleje is belevágódott a korlátba.

Ez azt jelentette, hogy a Power Stage-en legjobb időt autózó Andreas Mikkelsen nyerte a viadalt. „Nem tudom, mit is mondhatnék, ez egyszerűen hihetetlen” – nyilatkozta a szakasz céljában a pilóta. „Nem hiszem el. Ez nem az, ahogyan meg akartam szerezni első rali világbajnoki futamgyőzelmemet… Keményen csatáztunk, küszködtünk a murván és keményen csatáztunk az aszfalton. Elég közel voltunk az utolsó szakasz előtt, Ogier hibázott, mi pedig nyertünk.” A norvég és navigátora, Ola Floene élete első világbajnoki futamgyőzelmét aratta a katalán utakon. „Abszurd volt, mivel Ogier sosem hibázik, úgyhogy amikor mondták, nem hittem el. Egy nagy meglepetés volt ez, és bár nem az, ahogyan meg akarok nyerni egy versenyt, annyira sokszor voltunk közel hozzá, hogy úgy érzem, valóban megérdemeltem” – tette hozzá később a 26 éves versenyző, aki miután célba ért az utolsó szakaszon, először annyit tudott meg, hogy legyőzte Latvalát, néhány másodperc múlva értesült csak az Ogier-vel történtekről.

A bónuszpontokért zajló gyorsasági másodikja, Latvala három másodperccel maradt alul az abszolút értékelésben. Sordo végül felállhatott a dobogóra hazai közönsége előtt, a harmadik helyen futott be a spanyol. Ostberg meg tudta őrizni helyét csapattársával szemben annak ellenére, hogy Meeke az utolsó három szakaszon jobbnak bizonyult nála. Meeke vigasztalásul a Power Stage harmadik helyezettjének járó egy egységgel gazdagodott. A Hyundai-nál ugyanakkor elmaradt a meccs, miután Neuville autójában gondok akadtak az erőátvitellel, eltörött a féltengely, ami miatt le is csúszott egyszer a belga az útról. Neuville temérdek időt vesztett a műszaki gonddal, és csak nyolcadikként ért célba. A hatodik helyen Paddont, a hetediken pedig Martin Prokopot intették le. A Skoda Motorsport két egysége, az R5-ös Fabiákat hajtó Pontus Tidemand, valamint Jan Kopecky végzett még a pontszerző helyeken.

Az eredmények azt jelentik, hogy a Citroen megerősítette a második helyét a gyártói világbajnokságon a Hyundai-jal szemben, amit a Volkswagen már korábban bebiztosított, az egyéni értékelésben pedig a német alakulat három párosa veheti át a legjobb háromnak járó díjakat.

A WRC 2-t Tidemand nyerte Kopecky előtt, akinek nem volt nyugodt a befejezés, ugyanaz a kuplung- és differenciálmű probléma nehezítette meg az életét, mint az előző napon. Eric Camilli a harmadik helyről volt kénytelen feladni a versenyt Ford Fiesta R5-öse műszaki hibája miatt. Ezzel a bajnoki címre hajtó, ugyancsak Skoda Fabia R5-össel versenyző Nasser Al-Attiyah abba a pozícióba került, ami elég lett volna neki a címvédéshez, Armin Kremer azonban folyamatosan jött fel rá, az utolsó szakasz előtt egytized másodpercre volt a kataritól. Ogier balesete miatt azonban a mezőny ezen részének már etappá nyilvánították a gyorsaságit, így Al-Attiyah megtartotta a harmadik helyet. Amennyiben Kremer meg tudta volna kaparintani a dobogós pozíciót Al-Attiyah-tól, a koronával kapcsolatos döntés a Brit Rally-ra maradt volna. Ott Al-Attiyah már nem szerezhet pontot, mivel megvolt az idei hét versenye, Tidemand viszont indulhat, és egy újabb győzelemmel megelőzhette volna riválisát. Ez azonban már nem kérdés, Al-Attiyah három hét alatt három koronát gyűjtött be, előbb a tereprali világkupát nyerte meg, aztán tizenegyedik közel-keleti bajnoki címét hódította el, most pedig – 2014 után ismét – megszerezte a WRC 2-es elsőséget.

Turáén Frigyesék az abszolút értékelés tizenhatodik helyén értek célba, ez az RC2-es kategória hatodik pozícióját jelentette, amivel a WRC 2-t is hasonlóképpen zárták volna.

A juniorok értékelésében nem változott a helyzet a nap folyamán, a már bajnok Quentin Gilbert újabb győzelmet aratott. Terry Folb lett a második, Simone Tempestini a harmadik. A WRC 3-ban a két citroenest, azaz Gilbertet és Folbot a Peugeot 208 R2-essel versenyző Fabio Andolfi követte.

A Drive DMACK Fiesta Trophy résztvevői között Marius Aasen bizonyult a leggyorsabbnak a hétvége folyamán Brendan Reeves és Tom Cave előtt. A Ford Fiesta R2-eseket hajtó versenyzők teljesítményét ezen a futamon külön értékelték és jutalmazták pontokkal a murvás napon, majd külön az aszfaltos részben. A bajnoki címet Aasen nyerte, aki 2016-ban az M-Sport támogatásával a WRC 2-ben állhat rajthoz.

 

A verseny végeredménye:

1. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC 3h 21m 4.8s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +3.1s
3. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +21.2s
4. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 6.3s
5. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 8.2s
6. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +1m 23.3s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 14.2s
8. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +8m 1.9s
9. Pontus Tidemand Skoda Fabia R5 +8m 56.8s
10. Jan Kopecky Skoda Fabia R5 +9m 7.5s

 

Andrew

 

2015. október 25.