Get Adobe Flash player

Katalán Rally 2015

A rali világbajnokság történetébe 1991-ben bekapcsolódó Katalán Rally az utóbbi időszak egyetlen olyan viadala, mely aszfaltos és murvás szakaszokon is kihívás elé állítja a nevezőket, éppen ezért a csapatok és a résztvevők egyöntetűen kiemelik, egy különleges esemény ez.

A Salou központú viadal – mely immár huszonötödszörre világbajnoki futam – a 2015-ös sorozat tizenkettedik, utolsó előtti fordulója. A verseny első napján várja az indulókat a laza talaj, a csütörtök esti barcelonai szuperspeciált követően nyolc szakaszt kell megtenni murvás beállításokkal, a következő két nap viszont kemény borításon zajlik. A menetrend huszonhárom különpróbát tartalmaz, a gyorsasági szakaszok 331 kilométert tesznek ki összesen. A hét új pálya és a korábbiakhoz képest megfordított gyorsaságik miatt a párosoknak a szakaszok hosszának ötvenegy százalékára új itinert kell írniuk.

A különböző vélemények szerint az első, laza talajú nap bizonyulhat a legfontosabbnak, a rajtsorrend sorsdöntő lehet. Elsőnek rajtolni hátrány az úttakarítói szerepkör miatt, a később indulókat viszont a por hátráltathatja.

Pénteken este aztán a versenyzőktől a szerelők veszik át a főszerepet, akiknek mindössze hetvenöt perc áll rendelkezésükre, hogy átépítsék a versenytechnikát az aszfaltos követelményeknek megfelelően. A Citroen Racing szerint ez a jobb irány, mivel az amúgy is elvégezendő dolgokon, a felfüggesztés, a fékek, a kerekek, a sebességváltó és a differenciálművek cseréjén túl a sok védőelemet egyszerűen le kell venni, nem pedig felszerelni. Azt azonban megjegyezték a franciák, hogy az aszfaltról murvára történő átállásnál azért könnyebb lenne a dolguk, mert a kocsi jóval tisztábban érkezik a szervizparkba. Utóbbi tényre erősített ár az M-Sport is. A Hyundai Motorsport azt emelte ki, hogy ilyenkor sokkal több tartalékalkatrészt kell a helyszínre szállítani, és a beállításokra is nagyobb figyelmet kell fordítani.

A Volkswagen Motorsport, mely nehezítő tényezőként a murván nem használatos vízhűtéses fékrendszer felszerelését jelölte meg, össze is számolta, hogy a szerelőknek az alig több mint egy órás, de embert próbáló munka közben mennyi alkatrésszel kell foglalkozniuk. Nos, autónként tizenhárom modult cserélnek, ezek összesen 1348 alkatrészt tartalmaznak, azaz három autójukon 4044 alkatrész kerül lecserélésre.

Miközben a csapat dolgozik, a versenyzőknek is át kell állniuk, hiszen az aszfaltos pályák teljesen más igénybevételeket támasztanak, más a vezetéstechnika és a féktávokat is át kell értékelni a nagyobb tapadású talajfelület és gumik, valamint a harapósabb fékek miatt. A pilóták véleménye szerint a murváról aszfaltra történő váltás az egyszerűbb, hiszen a féktávokat rövidebbre kell venni, a másik irány jóval nagyobb veszélyeket hordoz, hiszen amennyiben valaki olyan rövidet próbál fékezni murván, mint amit az aszfalton megszokott, könnyen rajtaveszhet.

Persze a spanyol gyorsaságik önmagukban sem könnyűek. „A murvás szakaszok elég technikásak és van bennük néhány aszfaltos rész is, ami önmagában egy kihívás” – magyarázza Elfyn Evans, az M-Sport pilótája. „Amikor a murvás szakasz közepén van egy hosszabb aszfaltos szekció, nagyon sokat mozog a kocsi, neked pedig gondolnod kell arra, hogy megóvd a gumijaidat a nap további részére. Ez egy eléggé stratégiai rali ebben az értelemben, és a hosszú játszmára kell gondolnod. A spanyol aszfaltok pedig a szezon leginkább versenypályára hasonlító útjai.”

Melyek egyenletes felületűek, de nagyon abrazívak, úgyhogy itt is oda kell figyelni a gumikezelésre. „Azt hiszem, mindenki egyetért, hogy az aszfaltos szakaszok a versenynaptár legjobbjai” – véli Evans csapattársa, Ott Tanak. „Az egyik felületről a másikra fordulni furcsa egy kicsit az elején. Egy olyan dolog ez, ami egy kicsit különös számunkra, mivel egy hétvége során egyfajta felületen szoktunk vezetni. Meglepően gyorsan felvesszük azonban a ritmust, és mire a második aszfaltos szakaszra érkezünk, mindannyian felgyorsult.”

Az M-Sport a szokásos Ford Fiesta WRC-kkel érkezett a helyszínre, ők nem teljesítettek specifikus tesztet, otthon azonban általános fejlesztési munkákat végeztek.

A Volkswagen már Ausztráliában elérte idei céljait, amikor bebiztosította a világbajnoki címet mind az egyéni, mind a gyártói értékelésben. Versenyzőik így tulajdonképpen tét nélkül autózhatnak, az év végi második helyért azonban bizonyosan nagy lesz a csata Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen között. Nem a babonának, sokkal inkább logisztikai okoknak tulajdonítható, hogy a csapat a legutóbb a déli féltekén használt Polo WRC-ket vitte Salouba, szerelőik pedig a hannoveri főhadiszálláson tréningek keretében készültek a péntek esti monstre szerelési feladatra.

A Citroen Racing rögtön a Tour de Corse után fejlesztési tesztet végzett Portugáliában. A csapat célja az Spanyolországban, hogy megőrizze a gyártó bajnokságban elfoglalt második pozícióját. A plusz alkatrészek miatt egy extra konténerrel a helyszínre érkező francia alakulat is az Ausztrál Rally-n futott DS 3 WRC-ket hozta. A csapat színeiben rajthoz áll Khalid Al Qassimi is, Stephane Lefebvre-et pedig a PH Sport szolgálja ki. A citroenesek is trenírozták szerelőiket, hogy gördülékenyen menjen a péntek este autóátépítés.

A Hyundai ezúttal három i20 WRC-t futtat, ezek azok, amik Korzikán is bevetésre kerültek. Thierry Neuville, Dani Sordo és Hayden Paddon is egy-egy napot tesztelhetett a viadalt megelőzően a spanyol aszfaltutakon, murván viszont csak előbbi kettő versenyző kapott lehetőséget összesen egy nap erejéig. Az alakulat a futam előtt nem sokkal jelentette be, hogy Neuville helyett Paddon fog az elsőszámú csapat színeiben versenyezni a szezonzáró brit futamon, a pletykák azonban arról is szólnak, hogy a Hyundai Motorsport Spanyolországra is ezt tervezte, de túl későn hozták meg az ezzel kapcsolatos döntésüket.

A verseny murvás részén tizenkét kemény és tíz lágy abroncs áll a WRC-s párosok rendelkezésére, ezekből tizenkettőt használhatnak fel. A szombati és vasárnapi készlet tizenhat kemény és tizenkét lágy gumit kínál, a felhasználható mennyiség ezekből tizenhat darab.

Ugyan az időjárás előrejelzés a korábbiakkal ellentétben nem ígér már csapadékot, az FIA a korzikai történésekből okulva különleges engedményt adott a lágy aszfaltos abroncsok megvágásra, ami egyébként hosszú évek óta tiltott a világbajnokságon. Most is kizárólag eső esetén lehet ezt megtenni, tehát az egyre koszosabb pályákon nem alkalmazható a trükk száraz időben.

 

Andrew

 

2015. október 22.