Get Adobe Flash player

Rallye du Valais 2015

A Rallye du Valais 1. napja

 

Az rali Európa-bajnokság 2015-ös versenynaptárába eredetileg a Korzika Rally-t jelölték idényzáróként, a szerepet azonban a Svájc leghíresebb raliversenye vette át, miután a francia viadal világbajnoki futammá lépett elő.

A Sion és Martingy központtal megrendezésre kerülő Rallye du Valais hagyományosan egy olyan aszfaltos megmérettetés, melynek szakaszai néhány murvás részt is tartalmaznak, maga a verseny pedig három napon keresztül zajlik az olykor télies időjárási körülményeket biztosító hegyekben.

Az Akropolisz Rally-n Európa-bajnokká avatott Kajetan Kajetanowicz nem adta le nevezését, az év végi ezüst várományosa, Craig Breen, valamint az arra minimális eséllyel pályázó Alexey Lukyanuk tiszteletét tette azonban a rajtnál csakúgy, mint Bryan Bouffier, vagy a junior bajnokság győztese, Emil Bergkvist. A svéd fiatalt elengedett alakulata, de Bergkvist opeles ruhában ült be a Sainteloc csapat Peugeot 208 T16-osába.

A futam csütörtöki napja meglehetősen sűrűn alakult a mezőny számára, hiszen reggel rendezték a szabadedzést, majd a kvalifikációs szakaszt, délután pedig már élesben autózhattak a párosok, három gyorsaságira ugyanis sor is került. A délelőtt többeknek sem alakult zökkenőmentesen, a nyirkos úton Vojtech Stajf kicsúszott, megrongálva Subaruja kormányművét, Olivier Burri megpördült, Bruno Magalhaes Peugeot-jának szenzor-, Miroslav Jakes Citroenjének váltó-, míg ifjabb Érdi Tibor Mitsubishijének erőátviteli problémái támadtak, de a leglátványosabb akciót Alex Filip mutatta be. A Renault Clio R3-ast kormányzó versenyző elvétett egy kanyart, egy bekötőút felé menekült, ahol azonban ott állt az egyik pályabíró Mercedes-e. Filip elrántotta a kormányt, hogy ne kapja telibe a másik kocsit, felfutott a partoldalra, majd a Mercire rádőlve állapodott meg. A román pilóta ennek ellenére el tudott rajtolni.

Az összesen tizenhét szakaszt, 234 versenykilométert magában foglaló futam ilyen előzményeket követően csütörtök délután, vette kezdetét, az első napon három gyorsasági szerepelt a programban, ezek mindössze 33 kilométert tettek ki. A körülmények nem igazán voltak kedvezőek, előbb csak az utak bizonyultak csúszósnak, majd a köd is megnehezítette a versenyzők életét. A Peugeot Rally Academy pilótája, Breen ennek ellenére nem bízott semmit a véletlenre, a kvalifikáció után megnyerte mindegyik éles különpróbát is, és máris tizenöt másodperces előnyre tett szert. Burri dobogós eredményeket felmutatva másodikként érkezett a nap végi szervizparkba. A hazai pálya előnyeit élvező, némi átbeszélő problémával küszködő citroenes versenyzőt Lukyanuk követte, aki az első szakaszon kissé bealudt. A Ford Fiesta R5-ös kormányosa után kisebb meglepetésre Francois Delecour következett Porschéjével. A veterán francia a nyitó szakaszon egy szenzációs harmadik időt mutatott fel, a szűk részek és hajtűkanyarokat tartalmazó későbbi szakaszok azonban nem igazán kedveztek a sportautónak, amiből azért Delecour így is kihozott mindent.

Jakes autójának megoldódtak a délelőtti gondjai, a cseh az ötödik helyen zárta a napot. Őt Pascal Perroud, majd Bergkvist követi. Utóbbi teljesítménye kiemelendő, hiszen életében először versenyzik négykerékhajtásos technikával. A nyolcadik Magalhaes, a kilencedik pedig Florian Gonon. A legjobb tízet Jonathan Hirschi zárja, aki a harmadik gyorsaságin hibázott egyet, és tett kárt Peugeot-ja elejében. Rosszabbul járt a kvalifikációs szakaszon második Bouffier. A francia versenyző a nyitányon csúszott neki egy falnak, és bár kiért a célba, a törött felfüggesztés miatt nem tudta folytatni.

Az ERC 2-be ezúttal mindössze hárman neveztek, a bajnoki címért küzdő Botka Dávid és Vojtech Stajf, valamint ifjabb Érdi Tibor. A kategória sorrendje ugyanez volt mindegyik szakaszon, ennek megfelelően a nap végén is így állnak. Botka előnye több mint fél perc Stajffal és másfél Érdivel szemben.

Az ERC 3-asok között Filip mindössze 7,5 másodperccel vezet a Peugeot 208 R2-est hajtó Renato Pita előtt. A Ekaterina Stratieva-Nyírfás Juli kettős áll a harmadik helyen a Citroen C2 R2 Max-szal. előtt. Az R-GT mezőnyben csak Delecour rajtolt el.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Craig Breen Peugeot 208 T16 21p 5,8mp

2. Olivier Burri Citroen DS3 RRC +15,4mp

3. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 +22,9mp

4. Francois Delecour Porsche 997 RGT +40,5mp

5. Miroslav Jakes Citroen DS3 R5 +43,8mp

6. Pascal Perroud Ford Fiesta R5 +43,9mp

7. Emil Bergkvist Peugeot 208 T16 +47,4mp

8. Bruno Magalhaes Peugeot 208 T16 +49,8mp

9. Florian Gonon Peugeot 207 S2000 +50,6mp

10. Jonathan Hirschi Peugeot 208 T16 +52,2mp

 

Andrew

 

2015. október 29.