Get Adobe Flash player

Hírek: Hyundai i20 Coupe WRC - Klasszis teljesítmény Loebtől

 

Klasszis teljesítmény Loebtől

A dobogó alsó fokára állhatott fel a Chile Rally céljában Sebastien Loeb. Ez nem lenne különösebben egetrengető hír a sportág legeredményesebb versenyzőjétől, a körülményeket tekintve azonban érdemes elidőzni Loeb produkcióján.

A kilencszeres világbajnok és hű társa, Daniel Elena több éves kihagyást követően tavaly három rali világbajnoki futamon indult, ezek közül egyet meg is nyert. Az év végén aztán a korábbi sikereik színhelyéül szolgáló Citroent elhagyták, hogy a 2019-es szezon során hat futamot teljesítsenek a Hyundai színeiben. A világbajnokság új eseménye, a Chile Rally jelentette az első murvás megmérettetést számukra, az ismeretlennek pedig úgy vágtak neki, hogy mindössze egy napot tesztelhették az i20 Coupe WRC-t.

Azt a versenygépet, amellyel Thierry Neuville eddig a statisztikákat nézve minden három futamból egyet megnyert, egy másikat pedig dobogós helyezéssel zárt. Csapattársainak ugyanakkor jóval rosszabb a statisztikája, Dani Sordo, Andreas Mikkelsen és Hayden Paddon sem tudott győzni a 2017-től futó autóval. Az i20 WRC kezelhetőségére sokat panaszkodnak a pilóták. A szűkebb, lassabb murvás szakaszokon hátrányban van az autó, a szélesebb, gyorsabb pályákon kel életre, a Finn Rally lobogós gyorsaságijain azonban már sosem szerepelt jól, mint ahogyan az aszfalt sem kedvence. Neuville ugyanakkor fogcsikorgatva, mások balszerencséjének köszönhetően két Korzika Rally-t is nyert, ez rámutat arra, hogy ő mennyit tud kihozni a gépből akkor is, amikor a vetélytársak technikája versenyképesebbnek mutatkozik. A csapattársak erejéből mindeközben csak néhány dobogós helyezésre futotta, pedig mindhármuknak volt lehetősége tesztelni és nem kevés futamon rajthoz állni.

 

A Hyundai pilótáinak statisztikája 2017-től a 2019-es Korzika Rally-ig bezárólag:

versenyző futamok száma győzelem dobogós helyezés dobogós helyezés / futam arány
Neuville 26 9 18 69 %
Sordo 22 0 4 18 %
Mikkelsen 21 0 2 10 %
Paddon 19 0 4 21 %

 

A Chile Rally-n a Hyundai-jal murván jóval nagyobb tapasztalattal rendelkező Mikkelsen mindössze egy szakaszon, a legelsőn tudott jobb időt futni, mint Loeb. A verseny céljába a norvég hetediként érkezett, a győztestől tisztes távolban, 4 perc 39 másodperces lemaradással, a 305 versenykilométerrel rendelkező futamon tehát csaknem egy másodperccel volt lassabb kilométerenként, mint a győztes Ott Tanak. Loeb fél perc hátránnyal futott be, ami egytized szekundumos lemaradást sem jelent kilométerenként, és ha hozzátesszük, hogy a pénteki első kör után – amikor nyilvánvalóan szokta még az autót – harmincnyolc másodperc hátránnyal rendelkezett már, láthatjuk, hogy mekkora teljesítményt nyújtott a hétvége során.

A francia pilóta egyébként a pénteket hatodikként zárta az ekkor már az első helyen tanyázó Tanakhoz képest negyvennyolc másodperces lemaradással, a második napon viszont már a leggyorsabbnak bizonyult, Tanaknak is tizenhárom szekundumot adott. „Kezdem megérteni az autót, ami más, mint amihez hozzászoktam” – mondta Loeb délidőben, vasárnap pedig a versenyt végül hét másodperccel előtte záró Sebastien Ogier mögött két másodperc lemaradással másodikként teljesítette a hátralévő három szakaszt.

Loeb szombaton este öt másodperc hátránnyal állt a második Ogier mögött. Ekkor már nem volt versenyben a Hyundai elsőszámú pilótája, Neuville. Andrea Adamo, az alakulat vezetője azonban félretéve az oly’ fontos gyártói pontokat, zöld utat adott Loebnek a másnapi támadásra, a kockáztatásra. „Ez egy nagy csata. Letett az asztalra néhány igazán jó időt ma. Érdekes lesz holnap” – jegyezte meg Ogier. A honfitárs végül nagy küzdelemben meg tudta tartani a második helyezést, az idősebb gall harmadikként futott be.

Nem véletlenül volt elégedett mindennel a negyvenöt esztendős pilóta a célba érést követően. „Úgy gondolom, ez egy jó hely a rali utak számára. A szakaszok kellemesek, talán túl gyorsak, mert túl idős vagyok az ilyenhez. Egy igazán kellemes versenyen vezethettem. Nagyon élveztük” – mondta el Loeb.

„A rali világbajnokságon ha nem vezetsz olyan gyakran, nem könnyű megérkezni és versenyképesnek lenni egy raliautóban a világ leggyorsabb pilótái ellen. Egész évben autóban ülnek ők, mint ahogyan tettem én ezt a múltban. Most fel kell fedeznem ezt ismét, miután néhány hónapig távol voltam a versenyszerű vezetéstől, és egy napot töltve murván ez nem volt könnyű. Küszködtem az autóval. Egyre jobb lett azonban, és nagyobb volt a magabiztosságom az itinerrel. Képes voltam csatázni a többi sráccal” – magyarázta. „A pályabejáráson mondtam Danielnek, nem tudok gyorsan menni ezeken a szakaszokon. Nem volt meg a magabiztosságom, hogy gyorsan menjek. Sokat hezitáltam, Seb pedig gyorsabb volt, nem akartam minden kockázatot bevállalni. Elégedett voltam a második vagy harmadik hellyel, és boldog vagyok most a harmadikkal. Feszített volt a csata, és nagyon élveztem azt.”

„Egy fantasztikus hétvége volt ez számunkra” – mondta el a társ, Elena. „Oké, tavaly teljesítettünk három versenyt a Citroennel, ez azonban nem ugyanaz, mint kétszáz kilométert tesztelni egy új autóval, aztán eljönni erre a versenyre. Nagyon élveztem a szakaszokat. Fantasztikusak voltak, és mindenfajta körülményben volt részünk."

Úgy tűnik tehát, hogy a Hyundai év eleji váratlan lépése, Loeb leigazolása bejött, és nem is csoda, hogy a Hyundai Motorsport vezetője, Andrea Adamo szuperlatívuszokban beszélt a bajnok teljesítményről a futam leintését követően. „Amikor bejelentettük, hogy Sebastien és Daniel csatlakozik hozzánk erre a szezonra, sok ember kérdezte tőlem, hogy mit csinálok és hogy mit fognak ők hozni” – mesélte Adamo. „El tudom mondani, hogy motivációt hoztak a csapatnak. Kemény munkát is hoztak, valamint a képességet a változtatásra és hogy másként csináljuk a dolgokat. Amikor olyan valakit látsz, mint ők – embereket, akik kilenc világbajnoki címet nyertek – és azt, hogy megváltoztatják a versenyekre vonatkozó megközelítésüket, nézik a videókat és tanulnak a fiatalabb srácoktól, hogy hogyan csinálják ezt, másként csinálnak dolgokat és úgy csinálják a dolgokat, ahogyan ők nem szokták, az lenyűgöző.

Ezeknek a srácoknak nem szükséges ezt csinálni. Seb otthon maradhat, ha így akar tenni. De jön, és csinálja ezt, a csapatomra pedig akkora hatással van, keményebben és keményebben dolgozunk, hogy támogassuk ezeket a srácokat. Ha egy olyan valaki, mint Loeb hajlandó kétségbe vonni önmagát és megpróbál fejlődni, nekünk – akik semmit sem nyertünk – többet kell fejlődnünk.”

Loeb három szakaszt követően, a péntek délelőtti kör végén, a hetedik pozícióban állt a versenyt vezető Tanakhoz képet harmincnyolc, a második pozíciót elfoglaló Ogier mögött pedig harminckét másodpercre. Szombati nagyszerű teljesítményével azonban öt szekundumra megközelítette az uralkodó világbajnokot, vasárnap pedig egy másodpercre csökkentette lemaradását Ogier-vel szemben az ezüstös helyezésért vívott csatában.

„Amikor láttam a munkát, amit végzett pénteken az ebédidőben, elképedtem” – árulta el Adamo. „Folyamatosan nézte a belső felvételeket, és dolgozott, dolgozott, dolgozott. Az első nap tényleg nagyon nehéz volt, ezek a srácok azonban mentek előre, amit pedig elértek, az egy fantasztikus eredmény.”

A csapatvezetőt olyannyira lenyűgözte beugrós versenyzőjének szereplése, hogy a soron következő Portugál Rally-ra is őt jelölte Mikkelsen helyett, aki immár a harmadik versenyt kénytelen kihagyni idén halovány szereplése miatt, holott eredetileg minden fordulón rajthoz állhatott volna. „Nem volt könnyű meghozni ezt a döntést” – mondta el Adamo. „Előre kell lépnünk csapatként, és a leghatékonyabban kell használnunk sokoldalú felállásunkat. Sebastiennek és Danielnek egy versenyképes futama volt Chilében, és jó érzésük volt az autóban murván. Úgy éreztük, a hozzájárulásuk lehetővé teszi számunkra a pontszerzési potenciált növelését Portugáliában.”

Loebnek a portugál viadal lesz az ötödik idei megmérettetése. Ő hat futamot vállalt idénre, a hírek szerint a hatodik versenyét októberben, Spanyolországban teljesíti, hacsak a csapat meg nem győzi őt további szerepvállalásról. Amikor azonban megkérdezték, hogy kísértésbe esett-e további futamokkal, a következőket válaszolta: „Több fordulót teljesíteni? Nem, nem teljesítek többet.”

 

Andrew

 

2019. május 28.