Peugeot 208 R2
A 205, a 206 és a 207 sikereit követően a Peugeot a szakértelmét a 208-asra fordította, mely az „újjászületés szellemében” készült.
A Peugeot a 208-as európai értékesítésének megkezdésével egy időben bemutatta annak első versenyverzióját, melyet további kettő fog követni.
Az első versenyverzió a 208 R2, mely a jövő héten megrendezésre kerülő IRC futamon, a Korzika Rally-n fog debütálni előfutó autóként, a kocsit a Stehpane Sarrazin-Benjamin Veillas kettős irányítja.
A 208-as versenyverziói
A versenyverziók fejlesztése azután kezdődött meg, hogy a Peugeot 208-at 2011-ben bemutatták. Az első modell az R2, mely a jövő heti (május 10-12.) Korzika Rally-n fogja megmutatni először potenciálját. A 208-as másik két változata a 2012-es év vége előtt látja meg a napvilágot. Az első ezek közül egy pályaautó lesz, melynek specifikációja nagyban hasonlítani az R2-höz. Ezt az a várva várt, az FIA R5-ös szabályainak megfelelő változat követi, ami a sikeres 207 Szuper 2000-es raliautó szerepét veszi át a nemzeti és nemzetközi sorozatokban. Ennek a változatnak a bemutatására várhatóan szeptemberben kerül sor.
Egy ikon megalkotása
„A 208-assal a Peugeot célja egy új autóikon létrehozása” – jegyezte meg Laurent Blanchet, a Peugeot termékskála igazgatója a modell bemutatásakor. „A 208 a 205-ös és a 206-as közkedvelt szellemét viszi tovább a modern csomagolású 207-es funkcionalitásával” – tette hozzá Xavier Peugeot termékigazgató. Az R2 kinézetével kapcsolatban a Peugeot stylist-jai olyan megoldást keretek, amivel a modell érzelmi vonzerején és a határozottan modern vonalain keresztül emelhetik ki a 208-as sportos karakterét.
A 208 R2 a bemutatott dekorációval vesz részt előfutó autóként a jövő heti (május 10-12.) Korzika Rally-n, a 2012-es Intercontinental Rally Challenge negyedik futamán. A Peugeot Sport állandó pilótája, Stephane Sarrazin fogja vezetni a kocsit, navigátora Benjamin Veillas lesz. A csapat a verseny után Korzikán marad még egy hétre, hogy tesztelje az autót.
208 R2: küldetése, hogy új mérce legyen egy versenyképes piacon
Az R2 a modellcsalád kiemelten fontos típusa, a feladata, hogy az élre törjön. Megfizethető és versenyképes, ideális választás azoknak, akik az első lépéseiket teszik meg a ralisportban, de azoknak is, akik csupán élvezni szeretnék a szenvedélyüket. A 208 R2 a 2011-es év végén futotta első kilométereit. Az autót a 207 RC Rallye utódjának szánják, szerepe nem csak a márkakupás szereplés, hanem az is, hogy kategóriájában sikeresen szerepeljen a nemzeti és a nemzetközi bajnokságokban. A Ford, a Renault és a Citroen is rendelkezik R2-es autóval, de a Peugeot Sportnak az a célja, hogy a kategória élharcosa legyen mind a teljesítmény, mind az alacsony költségek tekintetében. Kiemelkedő figyelmet fordítottak a megbízhatóságra, különös tekintettel az erőátviteli, az elektromos és elektronikai rendszerekre. A másik cél az volt, hogy megkönnyítsék a tulajdonosok életét, így a lehető legkevesebb alkatrészt kell kicserélni a murva- és az aszfaltverzió között. Ez annak köszönhető, hogy a két változatban a lehető legtöbb alkatrész és szerelvény közös és hogy azok a PSA ügyfélkatalógusából származnak.
„Újjászületett” stílus
A kompakt formán keresztül a rövid túlnyúlásokkal, valamint a motorháztető és első szélvédő közötti könnyed átmenettel a 208 egy új értelmezése a márka stílusirányzatának, mind az alapelvek, mind a részletek tekintetében.
Az új orrész kiemelkedően karizmatikus, a macskaszerű lámpatestek modernebbnek, kifinomultabbnak hatnak. Úgy jön át, mint ami nyers, de mégis vidám, meleg, de mégis zamatos, hi-tech, de mégis barátságos, naturális, de mégsem természetes.
Technikai „újjászületés” Yann Goraguer, a 208 R2 projektvezetője szemszögéből:
Könnyűsúly: „A 208-as karosszériája körülbelül 40 kilogrammal könnyebb a 207-esénél. Ezen kívül a 208 össztömege az R2-es kategóriában kiemelkedően jó, míg a nagy tengelytávja kitűnő stabilitást biztosít. A súlycsökkentés lehetővé tette számunkra azt is, hogy a tömegközéppont helyét optimalizáljuk, azt lejjebb vigyük és hogy csökkentsük a kis túlnyúlások miatt amúgy is eredendően alacsony tehetetlenséget. Mindezek kiváló úttartást biztosítanak a 208 R2 számára.”
Korszerű felépítés: „A 208 R2 megerősített karosszériája magában foglalja a több ponton rögzített, hegesztett bukócsőrendszert is, mely az új gyártási eljárásnak köszönhetően biztonsági szempontból előrelépés a versenytársak bukócsöveihez képest.”
Modern erőforrás: Azért, hogy a 208 R2 megfeleljen a szabályoknak, a Peugeot Sport egy vadonatúj 1600 köbcentiméteres szívómotort fejlesztett, aminek az alapját a 208-as utcai változataiban is elérhető 1.6 VTi egység adta.
„A versenyváltozat motorjánál tiszta lappal kezdtünk, így értük el a 185 lóerős teljesítményt. Megőriztük ugyanakkor az eredeti motorra jellemző alacsony üzemanyag fogyasztási és CO2 kibocsátási értékeket. A rendkívül modern hajtóművünk szívó és kipufogó oldali változó szelepvezérléssel (VVT) rendelkezik. Az R csoportos szabályok szerint a szelepek méretének meg kell egyezni az alapváltozat méreteivel. Ahogyan a szívócső átmérője, úgy az 1.6 VTi szelepei is kisebbek a korábbi 1.6-os egység alkatrészeinél. A legfontosabb tényezők, melyek egy szívómotor teljesítményét befolyásolják, a szelepek és a szívócső, emiatt szoros kapcsolatban voltunk a Sodemóval, hogy az új motorunk vezetőbarát legyen, fokuszálva inkább a rugalmasságra, mint a raliban gyakran kihasználatlan csúcsteljesítményre. A VVT rendszernek köszönhetően ezt el is tudtuk érni. A 208 R2 kitek kész motorokkal lesznek elérhetőek, melyeket az értékesítés előtt bejáratunk és fékpadon leellenőrzünk.”
Innovatív sebességváltó: „A sebességváltó is új. A 208 R2-be egy ötfokozatú, manuálisan kapcsolható szekvenciális sebességváltót építettünk, melynek váltókarja a kormányoszlopon kapott helyet. A sebességváltó rendszere ugyanaz, mint a 207 S2000-ben, ami egyben jelentős előrelépést jelent a kategóriatársakhoz képest, melyeknél a váltókar a padlólemezen van rögzítve. A kar így rövidebb úton mozog és magasabban van, ráadásul direktebb és precízebb, ugyanis a sebességváltóval egy síkban helyezkedik el. A rendszer szilárdabb is, mivel rövidebb és könnyebb. A sebességváltó innovatív léghűtéssel rendelkezik. A hűtőlevegő az autó elejéről csatornán keresztül érkezik a váltóház bordáira, amik segítenek elvezetni a hőt és hűteni az olajat.”
Mérsékelt üzemanyag fogyasztás: az alacsonyabb súly, a nagy gonddal megálmodott aerodinamika és a szívómotor szignifikáns üzemanyag fogyasztás csökkenést eredményezett a 207 RC Rallye modellhez képest. Ez is jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a versenyköltségeket alacsonyan lehessen tartani.
Felfüggesztés: „A már kipróbált háromutas, állítható lengéscsillapítókat szereltük az autóba, ezt egy állítható, hidraulikus ütközésgátlóval egészítettünk ki, amit az Öhlins-szel közösen fejlesztettünk. Az R2-nek különleges lengőkar elrendezése van, ez növeli a rugóutat, ami javítja a tapadást és az autó menetteljesítményét.”
Hidraulikus kormányrásegítés: „Különleges a 208 R2 kormányzása is. Az utcai változat elektromos rásegítése helyett hidraulikus szervót alkalmazunk, ami egy nagyobb áttételű kormányműhöz kapcsolódik. Ez precízebb és a jobban megfelel a sofőr igényeinek. A hidraulikus rásegítés ugyancsak pontosabb visszajelzést ad, főként laza talajon."
Egységes féknyergek: „A féktárcsák méretét a szabályok határozzák meg. Kopó alkatrészként hatásosnak és megbízhatónak, ugyanakkor relatíve gazdaságosnak kell lenniük. Hogy egyszerűsítsük az alkatrészek rendelését, kezelését és hogy megkönnyítsük a murva és aszfalt specifikációk közötti átépítést, egységes Alcon féknyergeket használunk standard, újramegmunkált féktárcsákkal. A murva és aszfalt változatokban mindössze a féknyergek tartórészét kell kicserélni.”
Kuplung: a 184 mm átmérőjű egytárcsás kuplung megfelel a szabályoknak. A Peugeot Sport Alcon tárcsát használ az R2-höz.
Kerekek: a kerekekre ugyancsak szigorú szabályozások vonatkoznak a szélesség, átmérő és súly tekintetében
Gumik: a 208 R2 fejlesztései a Peugeot Sport partnerének, a Michelinnek a gumijaival zajlottak.
A sorozatgyártás és a motorsport: szoros együttműködés a költségek alacsonyan tartása miatt
A 208 az autók új generációját képviseli. A Peugeot Sport és a PSA szakemberei között együttműködés folyt annak érdekében, hogy a versenysporthoz szükséges módosítások megfeleljenek a szabályoknak. „A fejlesztési folyamat során szorosan együtt dolgoztunk a csoport technikai részlegeivel” – meséli Alexis Avril ügyfélszolgálati igazgató. „Egy ilyen feladat elején a házon belül fellelhető tudás és szakértelem segítségével a folyamat felgyorsítható, amikor speciális megoldásokat kell kifejleszteni. A 208 R2 erőátvitelét például teljes egészében a PSA készítette, hogy az megfeleljen a versenycéloknak. A márka sorozatgyártásban dolgozó szakembereinek szakértelmét és tapasztalatát használtuk fel a beépítésre kerülő anyagok és a felületkezelések kérdésében is. A 208-as új, modern erőátvitellel rendelkezik, úgyhogy a 208 R2 különböző fejlesztési fázisaiban nagyon sok időt töltöttünk el a gyár specialistáival. Végül, de nem utolsósorban a szabályoknak való megfelelés és a költségek minimális szinten tartása miatt gyakran kértük a kollégáink segítségét abban, hogy a sorozatgyártású verzió alkatrészeiből válogathassuk össze a legmegfelelőbbeket."
Érékesítés
A 208 R2 megépítéséhez szükséges kit 37500 euróért elérhető akár murva, akár aszfalt változatban. Az ár tartalmaz egy versenykész motort is. Lehetőség van a kész 208 R2 megvásárlására is (murva és aszfalt verzióban egyaránt), ez 57500 euróba kerül.
Elérhető lesz két olyan kit is, melyek segítségével át lehet építeni az aszfalt verziót murvára, illetve a murvás verziót aszfaltra.
Az értékesítés 2012 novemberében kezdődik a Peugeot Sport Racing Shop-on keresztül.
A fejlesztés ütemezése 2012-ben:
Július: homologizáció
Augusztus 17-18.: Ulster Rally, Nagy-Britannia (aszfalt)
Október-november: murva és aszfalt versenyek (Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban)
November: kiszállítások
November 23-25.: Rallye du Var, Franciaország (aszfalt)
Műszaki adatok
Motor: EP6C, 1,6 literes négyhengeres szívómotor, speciális dugattyúk, hajtókarok és vezérműtengelyek, Magneti Marelli indirekt befecskendezés, motorral működtetett fojtószelep, lánchajtású dupla vezérműtengelyes, VVT rendszerű szívó és kipufogó oldali vezérlés
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Furat: 77 mm
Löket: 85,8 mm
Hengerűrtartalom: 1598 ccm
Teljesítmény: 185 LE (fordulatszám: 7800 1/min)
Forgatónyomaték: 190 Nm (fordulatszám: 6300 1/min)
Literteljesítmény: 116 lóerő/liter
Tengelykapcsoló: hidraulikusan működtetett egytárcsás Alcon Cerametallic; átmérő: 184 mm
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, három végáttétellel homologizálva. Előfeszített, korlátozott zárású differenciálmű
Felfüggesztés:
Elöl: McPherson típusú, speciális lengőkarokkal, siklócsapágyazott, cserélhető stabilizátorral (3 keménység választható), alumínium pálcákkal (állítható kerékdőlés)
Hátul: megerősített és a cserélhető stabilizátorok (3 keménység választható) miatt módosított hátsó híd
3 utas állítható Öhlins lengéscsillapítók, állítható, hidraulikus ütközésgátlóval
Fékek:
Elöl: radiális elhelyezésű négydugattyús Alcon féknyergek, belső hűtésű féktárcsák
Aszfalt (átmérő/vastagság): 310 mm/30 mm
Murva (átmérő/vastagság): 285 mm/26 mm
Hátul: radiális elhelyezésű kétdugattyús féknyergek, tömör 290 mm/8 mm-es (átmérő/vastagság) féktárcsák
Hidraulikus kézifék
Kormányzás: hidraulikus rásegítésű kormánymű
Kerekek:
Aszfalt: 6,5x16 collos felnik
Murva: 6x15 collos felnik
Gumik:
Aszfalt: Michelin 17/60-16
Murva: Michelin 16/64-15
Karosszéria: önhordó karosszéria, ahhoz több ponton rögzített, az FIA által jóváhagyott acélból készült, hegesztett biztonsági bukókeret.
Üzemanyagtartály: 60 liter
Méretek:
Hossz: 3962 mm
Szélesség: 1739 mm
Tengelytáv: 2538 mm
Nyomtáv elöl: 1475 mm
Nyomtáv hátul: 1470 mm
Súly (FIA minimum): 1030 kg terheletlenül, 1180 kg versenyzőkkel
Súlyeloszlás (elöl/hátul): 64%/36%
A Peugeot 208 R2 eredményei:
WRC 3 bajnok:
2018: Enrico Brazzoli
ERC junior bajnok:
2014: Stephane Lefebvre
ERC 3 bajnok:
2019: Efren Llarena
ERC 3 Junior bajnok:
2019: Efren Llarena
Országos Rallye Bajnokság – 2WD Kupa bajnok:
2016: Klausz Kristóf
2018: Jánosa Ákos
2019: Csomós Miklós
Andrew