Get Adobe Flash player

Peugeot 208 R2

 

A 205, a 206 és a 207 sikereit követően a Peugeot a szakértelmét a 208-asra fordította, mely az „újjászületés szellemében” készült.

A Peugeot a 208-as európai értékesítésének megkezdésével egy időben bemutatta annak első versenyverzióját, melyet további kettő fog követni.

Az első versenyverzió a 208 R2, mely a jövő héten megrendezésre kerülő IRC futamon, a Korzika Rally-n fog debütálni előfutó autóként, a kocsit a Stehpane Sarrazin-Benjamin Veillas kettős irányítja.

 

A 208-as versenyverziói

A versenyverziók fejlesztése azután kezdődött meg, hogy a Peugeot 208-at 2011-ben bemutatták. Az első modell az R2, mely a jövő heti (május 10-12.) Korzika Rally-n fogja megmutatni először potenciálját. A 208-as másik két változata a 2012-es év vége előtt látja meg a napvilágot. Az első ezek közül egy pályaautó lesz, melynek specifikációja nagyban hasonlítani az R2-höz. Ezt az a várva várt, az FIA R5-ös szabályainak megfelelő változat követi, ami a sikeres 207 Szuper 2000-es raliautó szerepét veszi át a nemzeti és nemzetközi sorozatokban. Ennek a változatnak a bemutatására várhatóan szeptemberben kerül sor.

 

Egy ikon megalkotása

„A 208-assal a Peugeot célja egy új autóikon létrehozása” – jegyezte meg Laurent Blanchet, a Peugeot termékskála igazgatója a modell bemutatásakor. „A 208 a 205-ös és a 206-as közkedvelt szellemét viszi tovább a modern csomagolású 207-es funkcionalitásával” – tette hozzá Xavier Peugeot termékigazgató. Az R2 kinézetével kapcsolatban a Peugeot stylist-jai olyan megoldást keretek, amivel a modell érzelmi vonzerején és a határozottan modern vonalain keresztül emelhetik ki a 208-as sportos karakterét.

A 208 R2 a bemutatott dekorációval vesz részt előfutó autóként a jövő heti (május 10-12.) Korzika Rally-n, a 2012-es Intercontinental Rally Challenge negyedik futamán. A Peugeot Sport állandó pilótája, Stephane Sarrazin fogja vezetni a kocsit, navigátora Benjamin Veillas lesz. A csapat a verseny után Korzikán marad még egy hétre, hogy tesztelje az autót.

 

208 R2: küldetése, hogy új mérce legyen egy versenyképes piacon

Az R2 a modellcsalád kiemelten fontos típusa, a feladata, hogy az élre törjön. Megfizethető és versenyképes, ideális választás azoknak, akik az első lépéseiket teszik meg a ralisportban, de azoknak is, akik csupán élvezni szeretnék a szenvedélyüket. A 208 R2 a 2011-es év végén futotta első kilométereit. Az autót a 207 RC Rallye utódjának szánják, szerepe nem csak a márkakupás szereplés, hanem az is, hogy kategóriájában sikeresen szerepeljen a nemzeti és a nemzetközi bajnokságokban. A Ford, a Renault és a Citroen is rendelkezik R2-es autóval, de a Peugeot Sportnak az a célja, hogy a kategória élharcosa legyen mind a teljesítmény, mind az alacsony költségek tekintetében. Kiemelkedő figyelmet fordítottak a megbízhatóságra, különös tekintettel az erőátviteli, az elektromos és elektronikai rendszerekre. A másik cél az volt, hogy megkönnyítsék a tulajdonosok életét, így a lehető legkevesebb alkatrészt kell kicserélni a murva- és az aszfaltverzió között. Ez annak köszönhető, hogy a két változatban a lehető legtöbb alkatrész és szerelvény közös és hogy azok a PSA ügyfélkatalógusából származnak.

 

„Újjászületett” stílus

A kompakt formán keresztül a rövid túlnyúlásokkal, valamint a motorháztető és első szélvédő közötti könnyed átmenettel a 208 egy új értelmezése a márka stílusirányzatának, mind az alapelvek, mind a részletek tekintetében.

Az új orrész kiemelkedően karizmatikus, a macskaszerű lámpatestek modernebbnek, kifinomultabbnak hatnak. Úgy jön át, mint ami nyers, de mégis vidám, meleg, de mégis zamatos, hi-tech, de mégis barátságos, naturális, de mégsem természetes.

 

Technikai „újjászületés” Yann Goraguer, a 208 R2 projektvezetője szemszögéből:

 

Könnyűsúly: „A 208-as karosszériája körülbelül 40 kilogrammal könnyebb a 207-esénél. Ezen kívül a 208 össztömege az R2-es kategóriában kiemelkedően jó, míg a nagy tengelytávja kitűnő stabilitást biztosít. A súlycsökkentés lehetővé tette számunkra azt is, hogy a tömegközéppont helyét optimalizáljuk, azt lejjebb vigyük és hogy csökkentsük a kis túlnyúlások miatt amúgy is eredendően alacsony tehetetlenséget. Mindezek kiváló úttartást biztosítanak a 208 R2 számára.”

 

Korszerű felépítés: „A 208 R2 megerősített karosszériája magában foglalja a több ponton rögzített, hegesztett bukócsőrendszert is, mely az új gyártási eljárásnak köszönhetően biztonsági szempontból előrelépés a versenytársak bukócsöveihez képest.”

 

Modern erőforrás: Azért, hogy a 208 R2 megfeleljen a szabályoknak, a Peugeot Sport egy vadonatúj 1600 köbcentiméteres szívómotort fejlesztett, aminek az alapját a 208-as utcai változataiban is elérhető 1.6 VTi egység adta.

„A versenyváltozat motorjánál tiszta lappal kezdtünk, így értük el a 185 lóerős teljesítményt. Megőriztük ugyanakkor az eredeti motorra jellemző alacsony üzemanyag fogyasztási és CO2 kibocsátási értékeket. A rendkívül modern hajtóművünk szívó és kipufogó oldali változó szelepvezérléssel (VVT) rendelkezik. Az R csoportos szabályok szerint a szelepek méretének meg kell egyezni az alapváltozat méreteivel. Ahogyan a szívócső átmérője, úgy az 1.6 VTi szelepei is kisebbek a korábbi 1.6-os egység alkatrészeinél. A legfontosabb tényezők, melyek egy szívómotor teljesítményét befolyásolják, a szelepek és a szívócső, emiatt szoros kapcsolatban voltunk a Sodemóval, hogy az új motorunk vezetőbarát legyen, fokuszálva inkább a rugalmasságra, mint a raliban gyakran kihasználatlan csúcsteljesítményre. A VVT rendszernek köszönhetően ezt el is tudtuk érni. A 208 R2 kitek kész motorokkal lesznek elérhetőek, melyeket az értékesítés előtt bejáratunk és fékpadon leellenőrzünk.”

 

Innovatív sebességváltó: „A sebességváltó is új. A 208 R2-be egy ötfokozatú, manuálisan kapcsolható szekvenciális sebességváltót építettünk, melynek váltókarja a kormányoszlopon kapott helyet. A sebességváltó rendszere ugyanaz, mint a 207 S2000-ben, ami egyben jelentős előrelépést jelent a kategóriatársakhoz képest, melyeknél a váltókar a padlólemezen van rögzítve. A kar így rövidebb úton mozog és magasabban van, ráadásul direktebb és precízebb, ugyanis a sebességváltóval egy síkban helyezkedik el. A rendszer szilárdabb is, mivel rövidebb és könnyebb. A sebességváltó innovatív léghűtéssel rendelkezik. A hűtőlevegő az autó elejéről csatornán keresztül érkezik a váltóház bordáira, amik segítenek elvezetni a hőt és hűteni az olajat.”

 

Mérsékelt üzemanyag fogyasztás: az alacsonyabb súly, a nagy gonddal megálmodott aerodinamika és a szívómotor szignifikáns üzemanyag fogyasztás csökkenést eredményezett a 207 RC Rallye modellhez képest. Ez is jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a versenyköltségeket alacsonyan lehessen tartani.

 

Felfüggesztés: „A már kipróbált háromutas, állítható lengéscsillapítókat szereltük az autóba, ezt egy állítható, hidraulikus ütközésgátlóval egészítettünk ki, amit az Öhlins-szel közösen fejlesztettünk. Az R2-nek különleges lengőkar elrendezése van, ez növeli a rugóutat, ami javítja a tapadást és az autó menetteljesítményét.”

 

Hidraulikus kormányrásegítés: „Különleges a 208 R2 kormányzása is. Az utcai változat elektromos rásegítése helyett hidraulikus szervót alkalmazunk, ami egy nagyobb áttételű kormányműhöz kapcsolódik. Ez precízebb és a jobban megfelel a sofőr igényeinek. A hidraulikus rásegítés ugyancsak pontosabb visszajelzést ad, főként laza talajon."

 

Egységes féknyergek: „A féktárcsák méretét a szabályok határozzák meg. Kopó alkatrészként hatásosnak és megbízhatónak, ugyanakkor relatíve gazdaságosnak kell lenniük. Hogy egyszerűsítsük az alkatrészek rendelését, kezelését és hogy megkönnyítsük a murva és aszfalt specifikációk közötti átépítést, egységes Alcon féknyergeket használunk standard, újramegmunkált féktárcsákkal. Az úszónyerges kivitelnek köszönhetően a murva és aszfalt változatokban mindössze a féknyergek tartórészét kell kicserélni.”

 

Kuplung: a 184 mm átmérőjű egytárcsás kuplung megfelel a szabályoknak. A Peugeot Sport Alcon tárcsát használ az R2-höz.

 

Kerekek: a kerekekre ugyancsak szigorú szabályozások vonatkoznak a szélesség, átmérő és súly tekintetében

 

Gumik: a 208 R2 fejlesztései a Peugeot Sport partnerének, a Michelinnek a gumijaival zajlottak.

 

A sorozatgyártás és a motorsport: szoros együttműködés a költségek alacsonyan tartása miatt

A 208 az autók új generációját képviseli. A Peugeot Sport és a PSA szakemberei között együttműködés folyt annak érdekében, hogy a versenysporthoz szükséges módosítások megfeleljenek a szabályoknak. „A fejlesztési folyamat során szorosan együtt dolgoztunk a csoport technikai részlegeivel” – meséli Alexis Avril ügyfélszolgálati igazgató. „Egy ilyen feladat elején a házon belül fellelhető tudás és szakértelem segítségével a folyamat felgyorsítható, amikor speciális megoldásokat kell kifejleszteni. A 208 R2 erőátvitelét például teljes egészében a PSA készítette, hogy az megfeleljen a versenycéloknak. A márka sorozatgyártásban dolgozó szakembereinek szakértelmét és tapasztalatát használtuk fel a beépítésre kerülő anyagok és a felületkezelések kérdésében is. A 208-as új, modern erőátvitellel rendelkezik, úgyhogy a 208 R2 különböző fejlesztési fázisaiban nagyon sok időt töltöttünk el a gyár specialistáival. Végül, de nem utolsósorban a szabályoknak való megfelelés és a költségek minimális szinten tartása miatt gyakran kértük a kollégáink segítségét abban, hogy a sorozatgyártású verzió alkatrészeiből válogathassuk össze a legmegfelelőbbeket."

 

Érékesítés

A 208 R2 megépítéséhez szükséges kit 37500 euróért elérhető akár murva, akár aszfalt változatban. Az ár tartalmaz egy versenykész motort is. Lehetőség van a kész 208 R2 megvásárlására is (murva és aszfalt verzióban egyaránt), ez 57500 euróba kerül.

Elérhető lesz két olyan kit is, melyek segítségével át lehet építeni az aszfalt verziót murvára, illetve a murvás verziót aszfaltra.

Az értékesítés 2012 novemberében kezdődik a Peugeot Sport Racing Shop-on keresztül.

 

A fejlesztés ütemezése 2012-ben:

Július: homologizáció

Augusztus 17-18.: Ulster Rally, Nagy-Britannia (aszfalt)

Október-november: murva és aszfalt versenyek (Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban)

November: kiszállítások

November 23-25.: Rallye du Var, Franciaország (aszfalt)

 

Műszaki adatok

 

Motor: EP6C, 1,6 literes négyhengeres szívómotor, speciális dugattyúk, hajtókarok és vezérműtengelyek, Magneti Marelli indirekt befecskendezés, motorral működtetett fojtószelep, lánchajtású dupla vezérműtengelyes, VVT rendszerű szívó és kipufogó oldali vezérlés

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Furat: 77 mm

Löket: 85,8 mm

Hengerűrtartalom: 1598 ccm

Teljesítmény: 185 LE (fordulatszám: 7800 1/min)

Forgatónyomaték: 190 Nm (fordulatszám: 6300 1/min)

Literteljesítmény: 116 lóerő/liter

 

Tengelykapcsoló: hidraulikusan működtetett egytárcsás Cerametallic; átmérő: 184 mm

 

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, három végáttétellel homologizálva. Előfeszített, korlátozott zárású differenciálmű

 

Felfüggesztés:

Elöl: McPherson típusú, speciális lengőkarokkal, siklócsapágyazott, cserélhető stabilizátorral (3 keménység választható), alumínium pálcákkal (állítható kerékdőlés)

Hátul: megerősített és a cserélhető stabilizátorok (3 keménység választható) miatt módosított hátsó híd

3 utas állítható Öhlins lengéscsillapítók, állítható, hidraulikus ütközésgátlóval

 

Fékek:

Elöl: radiális elhelyezésű négydugattyús úszónyergek, belső hűtésű féktárcsák

Aszfalt (átmérő/vastagság): 310 mm/30 mm

Murva (átmérő/vastagság): 285 mm/26 mm

Hátul: radiális elhelyezésű kétdugattyús féknyergek, tömör 290 mm/8 mm (átmérő/vastagság) féktárcsák

Hidraulikus kézifék

 

Kormányzás: hidraulikus rásegítésű kormánymű

 

Kerekek:

Aszfalt: 6,5x16 collos felnik

Murva: 6x15 collos felnik

 

Gumik:

Aszfalt: Michelin 17/60-16

Murva: Michelin 16/64-15

 

Karosszéria: önhordó karosszéria, ahhoz több ponton rögzített, az FIA által jóváhagyott acélból készült, hegesztett biztonsági bukókeret.

 

Üzemanyagtartály: 60 liter

 

Méretek:

Hossz: 3962 mm

Szélesség: 1739 mm

Tengelytáv: 2538 mm

Nyomtáv elöl: 1475 mm

Nyomtáv hátul: 1470 mm

Súly (FIA minimum): 1030 kg terheletlenül, 1180 kg versenyzőkkel

Súlyeloszlás (elöl/hátul): 64%/36%

 

A Peugeot 208 R2 eredményei:

WRC 3 bajnok:

2018: Enrico Brazzoli

ERC junior bajnok:

2014: Stephane Lefebvre

Országos Rallye Bajnokság – 2WD Kupa bajnok:

2016: Klausz Kristóf

2018: Jánosa Ákos

Andrew