Get Adobe Flash player

Megúszni a Svéd Rally hideg időjárását

Hogyan élik túl a hideget a világbajnokság egyetlen havas, Svédországban zajló versenyének indulói?

Akár -30 C is lehet, de ha szerencséjük van, nulla fok körüli a levegő hőmérséklete, a megfelelő előkészületek azonban mindenképpen szükségesek, hogy meg ne fázzon az ember.

 

Muszáj a meleg étel fogyasztása a Svéd Rally-n

Míg a világbajnokság legtöbb fordulóján a versenyzők beérik szendvicsekkel és más, energiát tartalmazó étkekkel a nap közbeni szervizekben, a skandináv viadalon meleg étel várja őket. „Speciális dobozokban tésztát adtunk nekik zöldségekkel, de semmi túl nehéz ételt” – mondta el a Volkswagen csapat orvosa, Markus Preuth még 2014-ben.

 

Folyamatos kávézás kell

Willy Verhoeven, a Volkswagen csapat versenyzőiért felelős szakember a következőket árulta el: „Jari-Matti Latvala finn, úgyhogy mindig is kávézni fog, ami jó arra, hogy melegen tartsa őt. Sebastien Ogier azonban nem kávézik, alkalmanként fogyaszt eszpresszót.” Azért, hogy fenntartsák versenyzőik hidratációját, speciális elektrolit keveréket készítenek, amit a CamelBak-ekben tárolnak.

 

Emelem kalapom

Doc Preuth fontosnak tartja, hogy a versenyzők és a csapattagok viseljenek valamilyen sapkát Svédországban, de nem kell semmilyen szigorú emlékeztetőt kiadnia. „Nem kell erről beszélnünk, mivel nem gyerekek – tudják, mi a jó nekik.”

 

Ne feledkezz el a kabátról

Willy Verhoeven egyik kulcsfeladata a Svéd Rally-n, hogy készenlétben tartsa a télikabátokat és a különleges, a versenyzők cipőjére illeszkedő borításokat. „Mikor megérkeznek a gyűjtőbe, gyakran izzadnak, emiatt fontos, hogy melegen tartsák magukat. A cipők nagyon vékonyak, így nem tartana sokáig, hogy lefagyjon a cipőjük.”

 

Akkumulátorok

Számos versenyző használ akkumulátorral táplált fűthető cipőt, ami leginkább a hosszú közúti etapokon jön jól. „Amikor a vér kiürül a lábujjak végén, ez segít melegen tartani a lábakat” – magyarázta Craig Breen.

 

A fűtés bekacsolva

Míg több versenyző autójában nem áll rendelkezésre a luxusnak számító fűtés, a Polo WRC-kben ez nem probléma. „Jó a hőmérséklet az autóban és minden meleg, úgyhogy nem kell aggódnunk emiatt” – mondta el Preuth. A finnek top pilótája, Esapekka Lappi ugyanakkor nem foglalkozik azzal, hogy van-e fűtés a kocsiban. „Amíg az ablakfűtés működik, csak ez számít. A legfontosabb dolog, hogy lássam, merre megyek!” Juho Hanninen nem használja a fűthető változatú lábbelit, de a „nagy csizmához” ragaszkodik, amit a versenyzőcipőre tud felhúzni. „Ez szárazon tartja a lábaimat a hóban” – magyarázta a finn. „A hideg nem probléma, de amikor vizes lesz a lábad, az nem jó érzés.”

 

Amikor a fűtés nincs bekapcsolva

Még 2005-ben a Ford úgy tervezte meg a Focus RS WRC-t, hogy a súlycsökkentés miatt nem tett bele fűtést, ami miatt versenyzőiknek inkább arról szólt a Svéd Rally, hogy elviseljék, mintsem hogy élvezzék. A közúti szakaszokat téli dzsekibe öltözve tették meg, az innivalót tároló CamelBak-ek csövei viszont le is fagytak.

 

Andrew