Get Adobe Flash player

Tiszta beszéd

 

A kommunikáció tisztasága rendkívül fontos a pilóta és a navigátor között, egy félrehallott itinerinformáció katasztrófát eredményezhet a raliversenyek gyorsasági szakaszain. Az évek során a versenygépekben lévő átbeszélők fejlesztéseken estek át, de a raliautókban jelen lévő nagy zaj még ezzel együtt is megnehezíti a kommunikációt. Felismerve ezt a problémát az átbeszélőkre is szakosodott olasz cég, a Stilo az utóbbi éveket egy új átbeszélő rendszer fejlesztésével töltötte, ami aktív digitális zajszűrést alkalmaz, hogy a pilóta és a navigátor számára a legtisztább hangzást lehessen biztosítani.

A zajszűrés szempontjából a raliautókban lévő zajok nagyon komplexek, így az analóg zajszűrő rendszerek, melyek specifikus frekvenciákon képesek csak dolgozni, nem elég hatékonyak. „Az évek során a rendelkezésre álló analóg rendszerek állíthatósága nagyon korlátozott volt” – mesél a nagy rali világbajnoki tapasztalatokkal rendelkező mitfárer, a rendszer fejlesztésében részt vállaló Nicky Grist arról, hogy miben is különbözik az új a korábbi eszközöktől. „A Stilo specifikusan a nagyon hangos S2000-es autókhoz fejlesztett egy rendszert, ami lényegesen javította a helyzetet ezekben az autókban, most már azonban az a rendszer, amit fejlesztettek, minden autóban működhet, mivel mindenféle zajkörnyezethez hozzá lehet szabni.”

Hasonlóan az analógokhoz, ez a zajszűrő rendszer is két különálló mikrofont használ: az egyik irányított, a másik mindenirányú. Az irányított mikrofon fogadja a navigátor hangját, míg a mindenirányú veszi az autón kívüli környezeti zajokat. Az egység beépített digitális szignál processzora (DSP) ezt követően összehasonlítja a két hangforrást és felszámolja a környezeti zaj nagy részét, a hangszignál szintjét ugyanakkor felerősíti. „A hangzások szintje változtatható aztán, hogy elérhető legyen az a zajszűrési szint, amire a pilótának szüksége van” – magyarázza a korábbi navigátor.

A Stilo DG30-as digitális átbeszélője

 

Amíg elviekben egy relatíve egyszerű feladatnak hangzik ez, a gyakorlatban komplex hangfeldolgozó algoritmusokra van szükség. Az egyik legfőbb kihívás középpontjában az áll, hogy tiszta és természetes hangszín legyen biztosítva akkor, amikor a zajszűrő alkalmazásban van. A külső zaj elfogadható szintre történő csökkentéséhez magas szintű hangfeldolgozás szükség, mivel annak komoly hatása van a hangszínre, tömöríti azt, amitől nem természetes a hangzás. Ahhoz, hogy kizárják ezt a hajlamot és biztosítsák, hogy a pilóta által hallott hang a lehető legtisztább és legkonzisztensebb legyen, nagyon sok tesztre és fejlesztésre volt szükség a DSP-t illetően.

Egy másik lehetséges probléma, amit meg kell előzni, a túlzott késlekedés aközött, hogy a navigátor felolvassa az itinerinformációt és aközött, hogy a pilóta meghallja azt. Miután az audio szignálhoz kiterjedt folyamat kell, hogy a környezeti zaj kiszűrésre kerüljön, elkerülhetetlen a késlekedés a szignál feldolgozása folyamán. A Stilo ugyanakkor rájött, hogy elfogadható, ha ez a késedelem húsz milliszekundumon belül tartható, amennyiben azonban több ez a késedelem, akkor a beszéd tisztaságában már problémák jelentkezhetnek.

Mint ahogyan a környezeti zajok is egyszerű módon kizárásra kerültek, a Stilo kihasznált más olyan funkcionalitást is, amit egy aktív digitális rendszer biztosítani képes. A fülhallgatón keresztül hallható hangszín a példának okáért a hallgató igényei szerint változtatható. „A kiegyenlítő mód lehetőség teremt a hangzás minőségének erősítésére, amennyiben például a navigátorodnak magas a hangja, lejjebb tudod venni egy olyan szintre, amit kellemesebb hallgatni” – mondja Grist.

Ahhoz, hogy biztosítsák, hogy az új technológia megfelel a feladatnak, a rendszer a Volkswagen Motorsportnál kétévnyi teszten ment keresztül a Polo WRC-ben, 2014-ben pedig már a teljes idényben szolgált. Mivel nem valószínű, hogy a Volkswagen bármi olyat használna volna az autóiban, ami nem biztosít valódi hasznot, úgy tűnik, hogy az új átbeszélő valóban olyan lépésváltást jelent a teljesítmény terén, mint ahogyan a gyártója állítja.

 

Andrew