Get Adobe Flash player

Tanak a hős, Mikkelsen a győztes

A 2016-os Lengyel Rally összefoglalója

 

Sebességfesztiváli szakaszához érkezett a 2016-os rali világbajnokság, hiszen a durva felületű versenyek után két ultragyors murvás futam, a lengyel és a finn viadal következik.

A Lengyel Rally-val kapcsolatos esélylatolgatás több kérdést is felvetett: tudja-e folytatni jó formáját a Hyundai, vagy a tapasztalatok szerint az élen rajtolót itt kevésbé akadályozó úttisztogatás megadja az esélyt Sebastien Ogier-nek, hogy végre ismét futamgyőzelmet arasson? A „lengyel-menők”, Andreas Mikkelsen és Ott Tanak idén is a győzelemért lesz képes vívni, vagy Jari-Matti Latvala végre rátalál a tempóra?

Nos, a kérdések alapján a hétvége tulajdonképpen meglepetések nélkül zajlott, sokáig úgy tűnt azonban, hogy mégis egy nem várt eredménnyel ér véget a futam. Tanak péntek reggel egy szakaszgyőzelemmel jelezte, hogy ezúttal is jó formában van, majd aznap délután sorozatban három gyorsaságin bizonyult a leggyorsabbnak, amivel az élen is zárta a napot. Innentől pedig nem adta ki a kezéből a vezetést. Az észt pilótának – akit nyilvánvalóan segített a későbbi rajtpozíció is – az is belefért, hogy az elején két pótkereket vigyen magával, aztán amikor a többiek lágy abronccsal mentek, ő keménnyel fusson versenyképes időket, az utolsó napnak pedig túl kemény beállításokkal vágjon neki. Mégis gyors tudott lenni, és erőből állt az élen az utolsó előtti, az esőtől irreálissá váló körülmények között zajló szakaszig. Ennek céljába azonban jobb első defekttel érkezett a Ford Fiesta WRC, a majdnem húsz másodperces előnyből pedig csaknem ugyanekkora hátrány lett. Tanak kezéből a végén csúszott ki tehát a győzelem, az ezüstös pozícióban szelte át a célvonalat, és érthető módon volt vigasztalhatatlan. Mindezzel ugyanakkor bizonyította az M-Sport vezetője, Malcolm Wilson legnagyobb örömére, hogy a Ford Fiesta WRC versenyképes. DMACK abroncsokon futó autó egyébként eddig nem is állt az élen világbajnoki futamon, most pedig csaknem nyerni tudott az angol-kínai márka, de az is tény, hogy megszerezte a gumigyár az első dobogós helyezését a ralisport csúcskategóriájában.

Andreas Mikkelsen az első napon alulkormányozottsággal küszködött, de még így is reális esély mutatkozott a győzelemre. Szombaton azonban fokozatosan lemaradt, amit tetézett egy túlcsúszás is. Vasárnap reggel ugyan hozott Tanakon, de ez nem tűnt elégnek a vetélytárs befogásához. A vetélytárs defektjének képében azonban rákacsintott a norvégra Fortuna, és megszerezte pályafutása második világbajnoki futamgyőzelmét Mikkelsen, az elsőhöz hasonló drámai és egyben számára szerencsés körülmények között.

Latvala ezúttal sem találta a ritmust a lengyel pályákon. Bár a pénteki napot követően, amikor egy defektet is összeszedett, jó irányba mentek el a Polo WRC beállításaival, nem tudott versenyre kelni a dobogós helyezésekért, az ötödik pozícióval kellett, hogy beérje. A csapattárs Ogier reményei sem váltak valóra. A világbajnoki pontversenyt vezető volkswagenes a korábbi tapasztalatokra alapozva úgy érezte, itt kevésbé lesz hátrányban a takarítói szerepkör miatt, az ifjú apuka ugyanakkor az esőben is bízott. Az égi áldás későn, vasárnap érkezett meg azonban csak, az előtte lévő napot pedig egyszerűen katasztrófának nevezte a francia, annyira nem volt tapadása elsőként futva. Ogier hatodikként zárta a lengyel viadalt, egyedül a Power Stage győzelemért kapott pontok jelenthettek némi gyógyírt számára.

A hyundai-osok közül Paddon bizonyult ezúttal a legjobbnak, aki a dobogó legalsó fokán zárt két szerencsétlenül végződött verseny után. Az új-zélandi ugyanakkor nem kezdett jól, de beismerte, vele volt a gond. Az első nap után aztán állítottak az autón, de így is sokat csúszkált, az esősre fordult harmadik napon pedig nem kockáztatott, pedig a történéseket figyelembe véve előrébb is zárhatott volna. Thierry Neuville pénteken délelőtt a lassúra írt itinere miatt panaszkodott, de autójának beállításait sem érezte megfelelőnek. Szombaton egy különleges dolog is történt a belgával, letörött az i20 WRC váltófüle, ami bepottyanva a lábtérbe nem kis riadalmat okozott. A belga végül a negyedik helyet szerezte meg, mindössze nyolctized másodperccel maradt le a végén a biztonságra törekedő Paddonnal szemben. Miután másodikként rajtolt, meggyűlt a baja a csúszós utakkal Dani Sordónak, az alakulat harmadik versenyzőjének, aki nem találta a ritmust egész hétvégén, így nem tudott beleszólni a többi gyári pilóta csatározásába. A spanyol vasárnap ráadásul nekicsúszott egy szalmabálának, tönkretéve a Hyundai hűtőjét, kegyelemdöfésként pedig kiütötte az autó alól az egyik futóművet.

A PH-Sport Citroen DS3 WRC-inek nyergében autózó fiatalok egymással vívtak a hétvége folyamán. Sokáig az élete első világbajnoki szakaszgyőzelmét bezsebelő Stephane Lefebvre állt előrébb, vasárnap azonban odavágta egy fához a versenytechnikát, így három keréken a szervizig bicegve sok időt vesztett. Craig Breen ezzel egyet előre lépve szerezte meg a hetedik helyért járó pontokat.

Az M-Sport bízott abban, hogy Mads Ostberg végre megmutatja képességeit és az élmezőnyben csatázik, de ezúttal sem így alakult. A norvég nem volt elég gyors az első napon, aztán állítottak az autón, vezetési stílust is váltott, de utóbbi nem hozott a konyhára. Ostberg a viadal végén tudta csak elkapni csapattársát, és a szerénynek mondható nyolcadik pozícióban fejezte be a futamot. Eric Camilli ismét szigorú utasítás mellett kezdte a futamot, miszerint tapasztalatot kell gyűjteni. Ehhez képest nem ment rossz időket, majd egy kicsit többet is kockáztatott, bár szombaton nem igazán bízott az itinerében. A mindössze tizenharmadik murvás versenyén rajthoz álló francia a mindenki számára kritikus utolsó előtti szakaszon a cél után csúszott le az útról, emiatt az utolsó gyorsaságit kétkerékhajtással kellett, hogy abszolválja. A francia ezzel vesztette el pozícióját Ostberggel szemben.

A WRC 2-ben Pontus Tidemand kezdett a legjobban, de a gyári skodás Fabiájának futóműve kiszakadt az első nap végén. Ekkor Teemu Suninen állt az élre ugyancsak a cseh típussal, akit szombaton megelőzött Esapekka Lappi, a Skoda Motorsport másik autójával. A sorsfordító szakasznak ebben a kategóriában is az utolsó előtti gyorsasági bizonyult, ahol Lappi és a Suninent időközben megelőző M-Sportos Elfyn Evans is defektet kapott. Suninen ekkor visszavette a vezetést, és újabb kategóriagyőzelmet aratott. Lappi végül a második lett, harmadikként Evans futott be. A juniorok között Simone Tempestini győzött nagynak mondható, több mint három perces előnnyel. A dobogó második fokán Terry Folb, a harmadikon Ole Christian Veiby zárta a Citroen DS3 R3T-k versengését. A WRC 3-as értékelésben ugyanez volt a befutó.

 

Eredmények

 

73. Lengyel Rally

A 14 futamos világbajnokság 7. versenye – Mikolajki – 2016. július 1–3.

 

1. Andreas Mikkelsen NOR Volkswagen Motorsport II Polo R WRC 2ó 37p 34,4mp
2. Ott Tanak EST DMACK WRT Ford Fiesta RS WRC +26,2mp
3. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport N Next Gen i20 WRC +28,5mp
4. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +29,3mp
5. Jari-Matti Latvala FIN Volkswagen Motorsport Polo R WRC +33,8mp
6. Sebastien Ogier FRA Volkswagen Motorsport Polo R WRC +40,3mp
7. Craig Breen GBR Abu Dhabi Total WRT DS 3 WRC +2p 1,4mp
8. Mads Ostberg NOR M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3p 4,6mp
9. Eric Camilli FRA M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +5p 23,1mp
10. Teemu Suinen FIN Skoda Fabia R5 +5p 53,3mp

 

Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Latvala, 3. Neuville

Szakaszgyőzelmek: Tanak – 9, Paddon – 3, Mikkelsen – 3, Ogier – 3, Latvala – 2, Neuville – 1, Lefebvre – 1

 

Andrew

 

2016. július 3.