Get Adobe Flash player

Teljes támadás Markku Alén módra

 

„Maximum attack”, azaz teljes támadás – ez volt Markku Alén kedvenc mondása. A finn hosszú éveket húzott le olasz autókkal, a Fiat és a Lancia modelljeivel, sokszor állt közel a világbajnoki címhez, a koronát azonban egyszer sem sikerült megszereznie. Húsz világbajnoki futamgyőzelmet aratott, ezek közül hatot hazai versenyén. A következőkben erre tekint vissza Alén.

„Finn Rally. Hogyan jellemezhetném amellett, hogy ez a világ legjobb ralija, az, amit mindenki meg akar nyerni? Finnország egy kis ország, és mi büszkék vagyunk mindarra, amiben jók vagyunk. Ez az, ami miatt minden finn pilótának fontos, hogy nyerjen Finnországban, vagy legalább megpróbálja. Finnek kell lenni talán ahhoz, hogy megértsd ezt…

Hatszor nyertem itt, és úgy gondolom, ezek közül a legkedvesebb a legelső volt. 1976-ban történt, ez volt a Fiat 131 Mirafiori első éve. Olyan régen esett ez meg, hogy nem is emlékszem… Az autó teljesen új volt, és egyáltalán nem teszteltünk vele sokat.

Mint ahogyan én is, a csapat is egy kicsit olasz-finn volt, mivel az állandó olasz csapathoz csatlakozott néhány finn szerelő is. Az autót azonban egy kis csoport fejlesztette. Ennek megfelelően a kezdetektől jó volt a hangulat.

Elsődleges célunk az volt, hogy befejezzük a versenyt, abban az évben nem gondoltuk, hogy nyerni tudnánk. Ez egy kis olasz limuzin volt, egy családi autó, nem egy raliautó. Aztán egy álomversennyé változott az egész, olyanná, amikor nincs semmi baj. Mindez annak ellenére történt, hogy előtte egy ralit teljesítettünk, ami Marokkó volt. Úgy emlékszem, hogy ott még a lámpákban is homok volt!

Markku Alén és hűséges navigátora, Ilkka Kivimaki bródszeidol az 1978-as 1000 Tó Rally győzelme felé a 131-es Fiattal

 

A Mirafiori sosem volt a legerősebb kocsi, amivel Finnországban rajthoz álltunk, de a balansza nagyon jónak bizonyult. Legyőzte az összes Escortot és a többieket is. Természetesen ezen kívül is voltak szép győzelmeim Finnországban, de ez az, amire a legszívesebben emlékszem vissza, mivel ez volt az első, és nagyon váratlanul jött. A Mirafiori ugyanakkor sosem számított a kedvenc finnországi kocsimnak.

Ez a 037 volt, vagy talán az S4. Igen, az S4. Őrületes volt annak a kocsinak az ereje, bár Finnországban nem volt vele szerencsénk, leginkább az én hibáim miatt, nem pedig az autó problémáiból következően. Nagyszerű volt, ugyanakkor nem volt könnyű itt vezetni, emiatt sem nyertünk vele Finnországban. Egy könnyű autóra van szükséged itt, de legalább egy olyanra, amivel magabiztos vagy.

Meg kell említenem a Subaru Legacy-t is, ami néhány ember számára meglepő lehet. Ez talán nem olyan szép, mint az olasz kocsik, de az egyik legjobb és legkönnyebb autó volt, amit valaha is vezettem. Nagyon jó érzés volt menni vele, mivel boxermotorja lent volt – tökéletes a finn ugratókra, ahol a balansz jelent mindent.”


Andrew