Get Adobe Flash player

Hogyan teljesítsük? - Amikor a navigátor átveszi az irányítást

 

Amikor a navigátor átveszi az irányítást

Az időjárás néha különleges kihívást állít a Brit Rally gyorsasági szakaszain, azokon a szakaszon, melyek a versenyzőket amúgy is próbára teszik. Az esőn és a szélen kívül sűrű köd is előfordulhat. Ez az, amikor a kövér, szürke felhők leszállnak, beborítva a wales-i erdőket, és az ember jóformán a saját orráig sem lát el. Amikor egy hétköznapi autós nem lát, lelassít. A ralipilóták viszont ugyanúgy padlóig nyomják a gázpedált és megbíznak navigátoraikban, akik a célig kalauzolják őket. De honnan tudják a navigátorok, hogy merre kell menniük, mikor ők sem látnak semmit?

„Nem hinném, hogy bárki is szeret ködben ralizni” – állítja Julien Ingrassia, aki Sebastien Ogier-vel alkot párt. „Az itinernek ugyanakkor elég pontosnak kell lennie ahhoz, hogy bármilyen körülmények között működjön, esőben, hóban, porban vagy ködben.” Ez az, amiért a párosok a pályabejáráson minden egyes gyorsasági szakaszt alaposan megnéznek. Az itinert, amit a navigátor a verseny során egy átbeszélőn olvas vissza a pilótának, folyamatosan tökéletesítik. A navigátorok tájékozódási pontokat is feljegyeznek útközben, ami főként a trükkösebb részeken segíti őket. Mindezt azért teszik, hogy az instrukciók a megfelelő időben érkezzenek, mikor később az óra ketyeg és minden másodperc számít, mikor tizedek döntenek a győzelemről és a vereségről.

Ami különösen érdekes, hogy a szakasz folyamán a navigátorok többet néznek a lefelé, mint az útra. „Olyan alaposan készülünk a gyorsaságikra, hogy gyakran csak az autó mozgása árulja el, hogy az útszakasz mely részén tartotok” – meséli Miikka Anttila, aki Jari-Matti Latvala mellett foglal helyet. Ha az utat nézed magad előtt, nem igazán számít, milyen az időjárás. Akárhogyan is van, a navigátor szava számít. Ha ő azt mondja, 50 méter múlva egy 90 fokos jobbkanyar következik, a pilótának jobbra kell fordulni 90 fokban 50 méter múlva. A feltétel nélküli bizalom a siker előfeltétele.

Mikko Markkula, aki Andreas Mikkelsennek olvassa az itinert, bólint erre. „A bizalom döntő a pilóta és a navigátor közötti tökéletes kommunikáció mellett, és gyakran az ösztön is, mely az évek alatt alakult ki.” Éppen ezért a felkészülésen, a tapasztalaton és a tréningen múlik minden. A gyakorlás teszi ugyanakkor a dolgot tökéletessé, bármilyen is legyen az időjárás.

 

Andrew

 

2013. november 17.