Get Adobe Flash player

Hogyan teljesítsük? - Megtanulni repülni Finnországban

 

Megtanulni repülni Finnországban

A rali világbajnokság élmenői mesélik el, hogyan kell teljesíteni a Finn Rally legendás ugratóit.

A Finn Rally mindenekelőtt egy dolgot jelent: ugrató, ugrató és még több ugrató. A rali világbajnokság ászainak többsége szerint Finnországban a levegőben lenni a legnagyobb szórakozás, ami egy raliautóban megtörténhet az emberrel. Ahhoz azonban, hogy ez jól működjön, művészet kell.

 

A magabiztosság alapvető

A Volkswagen ásza, Jari-Matti Latvala szerint bíznod kell magadban és az autódban, mielőtt közel kétszázas sebességnél felszállnál. „Jó beállítással kell rendelkezned, hogy tudd, mit fog csinálni a kocsi. A legrosszabb dolog, ha kitör a hátulja vagy felemelkedik az eleje. Az autónak kiegyensúlyozottnak kell lennie, amikor ugrat.”

 

Kulcsfontosságú a felszállás

A repülés előtt fékezni kell, hogy a kocsi stabil legyen. Latvala más-más megközelítést alkalmaz az ugrató méretétől függően. „A kisebbeknek teljes gázzal megyek neki, csak egy kicsit fékezek, úgyhogy nem fog annyira elemelkedni. A nagy ugatóknál egy fékezés, leugrok a fékről, aztán teljes gáz.”

A raliversenyzők keresztben teszik ezt

A Finn Rally elég sok ugratóját keresztbe úszva kell teljesíteni, mivel az egy kanyarban helyezkedik el. Latvala erről a következőket mondja el: „Amikor keresztben jössz át egy ugratón, a legfőbb dolog, hogy fékezz és befordulj. De azok után, hogy befordultál és az ugratóra rámész, a kerekeknek egyenesben kell lenniük, különben leesel az útról és hatalmas balesetet szenvedsz, amikor a landolásnál a kerekek rossz irányba állnak.”

 

Az itiner a kulcs

Mikko Hirvonen navigátora, Jarmo Lehtinen azt mondja, a tapasztalat segít a finn ugratók teljesítésében. „Néha nem használjuk az ugrató szót az itinerben, csak azt írjuk le, hogyan dobja el az ugrató az autót” – avat be a finn. „Néhány ugrató nyilvánvaló, de az a fontos, ami az ugrató után történik, mivel a kanyar előtt be kell fordítanod az autót.” Latvala a következőket teszi hozzá: „Az én itinerem a pozíción alapul, hogy középen, balra vagy jobbra kell teljesíteni az ugratót. Olyan is van benne, hogy ’kis fék’, ’fék’ és ’nagy fék’, mivel különböző fokozatok vannak arra, hogy mennyire kell csökkenteni a sebességet az ugratáshoz. Általában működik!”

Felkészülni a szórakozásra

A 2009-es Finn Rally-t megnyerő Hirvonen azon a véleményen van, hogy ugratni a legjobb. „Nincs jobb érzés egy szakaszon, mint keresztben repülni a levegőben. Amennyiben azonban repülsz még a levegőben és azt látod, hogy az út véget ért, az ijesztő!” A Citroen versenyzője, Kris Meeke is így gondolja: „Remek tapasztalat, de meg kell becsülnöd a sebességet. Ha öt kilométer/órával vagy gyorsabb és nem tudsz kormányozni, az probléma. Az autó aerodinamikája és a hátsó leszorítóerő azt jelenti, hogy elég jól tudsz repülni.”

 

Az autót is fel kell készíteni

Az M-Sport mérnöke, Mathieu Horsky arról beszél, hogy a felfüggesztés beállításai nagy különbségeket eredményeznek. „Elég kemény futóművednek kell lenni, hogy elnyelje a nagy ugratókat. Ha puha a futóműved például, az autód neki fog csapódni a talajnak. Nincsenek speciális lengéscsillapítók Finnországra, ki kell kalkulálni mindent és analizálni, hogy jól teljesíthess. Az viszont tény, hogy könnyebb az autónak egy nagy ugratót teljesítenie, mint egy, a kereket megütő kövön átmennie.”

 

Andrew

 

2015. július 31.