Get Adobe Flash player

Hogyan teljesítsük? - A patak átkeléseket…

 

Hogyan teljesítsük? A patak átkeléseket…

Az Argentin Rally híres a vízátfolyásairól. A szakaszok tele vannak ilyenekkel, és kulcsfontosságú tudni, hogy milyen sebességgel lehet ezeken átkelni az autóval.

Ha túl óvatos, sok időt fog veszteni a versenyző. Túl gyorsan megérkezve a víz felrobbanthatja a hűtőrendszert. Emellett folyamatosan jelen van az a veszély is, hogy a motor hengereibe víz kerül, így az szó szerint megfullad.

Mi tehát a titka annak, hogy a versenyzők jól teljesítsék ezt a feladatot? A wrc.com a Hyundai Motorsport pilótáját, Thierry Neuville-t kérte meg arra, hogy adjon néhány tippet.

 

1. Ismerni a patakot

„A legfontosabb, hogy ismerned kell, milyen fajta vízátfolyással van dolgod és milyen mély az. Itt Argentínában sok különféle típus van, hosszúak, mélyek, olyanok, melyeken padlógázzal mehetsz át és még a kanyarokban is találhatóak. Számomra ezek a legtrükkösebbek. A bemeneti és kimeneti pontokra is kell gondolnod. A víz néha egy meredek lejtő végén van, és az autó eleje elmerül, mielőtt vízszintbe állna az autó. Ezek a legveszélyesebbek a kocsira nézve. A pályabejárás során annyi információt írunk fel, amennyit csak tudunk. Megállni és a mélységet lemérni nem fogjuk azért, de az alapján, hogy az autó mennyire lassult le, van egy érzésed a mélységről. A pályabejárás alatt arra is gondolunk, hogy a vízszint sokat emelkedhet, ha esik. Néhány hely ilyen, néhány nem. Úgy gondolom, idén a legtöbb vízátfolyás tíz és tizenöt centiméteres mélység között van. A legmélyebb nagyjából húsz centi.”

A karral zárható az i20 motorjának elsődleges légbeömlője

 

2. Felkészíteni az autót

„Mint ahogyan a legtöbb World Rally Car-t Argentínában, az enyémet is felszerelték egy olyan rendszerrel, ami segíti megvédeni azt a vízátfolyásokban. Ezt a navigátorom, Nicolas hozza működésbe, aki az itinerből tudja, mikor kell használni, amikor pedig oké, padlógázon mehetsz. Akkor, amikor szükségünk van rá, Nicolas meghúz egy, az ülése mellett a bukócsőre erősített kis kart, ami bezárja a motor levegőbeölőjében lévő szelepet. Amennyiben ez zárt, az erőforrás egy második, a motortérben hátrafelé néző beömlőn keresztül lélegzik. A hűtőventilátor megtáplálása is megszűnik ilyenkor, hogy megakadályozzuk annak vízben történő sérülését, az ablaktörlő és az ablakmosó viszont működésbe lép.”

 

3. Tartsd fenn az orrát

„Amennyiben rövid és sekély a vízátfolyás, normál módon megyünk rajta át. Érezni fogjuk, hogy a kocsi lelassul kissé, máskülönben azonban nincsen különbség. A többi esetében az a fontos, hogy a megfelelő mennyiségű féket használd előtte, így amikor belemész a vízbe, újra a gázra állhatsz, és megemelheted az orrát. A megfelelő szöggel a felhajtóerő segíteni fog, az autó úgy siklik át a vízen, mint egy csónak. De még ekkor is megérzed a víz ellenállását. Nagyon lenyűgöző, amikor érzed ezt.”

 

4. Gázzal végig

„Innentől kezdve minden arról szól, hogy állj a gázon és átjussál. Az ablaktörlők a szélvédőn lévő vízfalat fogják törni. Amikor kijöttünk a mély vízből, Nicolas nyitja a motor fő levegőbeömlőjét, visszatér a teljes erőnk, és már ott sem vagyunk.”

 

Andrew

 

2014. május 8.