Hogyan teljesítsük? - Tartsd magad hűvösen
Tartsd magad hűvösen
A redbull.com stábja utánajárt, hogy a rali világ legjobb versenyzői hogyan birkóznak meg azon körülményekkel, amikor a hőmérséklet elkezd az egekbe szökni.
A háromszáz lóerős World Rally Car-ok határon történő kordában tartása kemény meló még a havas svéd és a jeges monte-carlói körülmények között is. El lehet képzelni, milyen az, amikor bennük ülve 40 fokos hőségben kell versengeni. De hogyan tartják magukat hűvösen a versenyzők, hogy ilyenkor is a legjobbjukat tudják nyújtani?
Dr. Paul Trafford nyújt ebben segítséget, aki az évek során a Fordnál, a Mitsubishinél és a Subarunál is gondját viselte a párosoknak.
1. Igyál sokat
Nem meglepő, ez a legfontosabb dolog, amit a versenyzők tehetnek, hogy hidratáltak maradjanak: létfontosságú a napi minimum öt liter folyadék, aminek a test az utolsó cseppjét is fel fogja használni. Richard Burns társa, a korábbi világbajnok navigátor, Robert Reid megtapasztalta ezt, amikor a 2003-as Ciprus Rally-n próbált belepisilni a Peugeot 206 hűtőjébe, hogy az emberi hűtőfolyadékkal életet leheljen lebénult autójukba. Sajnos nem sikerült, a párosnak fel kellett adnia a versenyt.
2. A lehető leggyakrabban hűtsd a testedet
Különféle módjai vannak ennek, kezdve a Forma-1-es versenyzők által is viselt high-tech ruházattól az egyszerű vizes törülköző nyakba való tekeréséig. Az egyik leghatékonyabb módszer a hideg zuhany. A Ford egyszer kísérletezett egy hordozható zuhanyzóegységgel az Akropolisz Rally szervizparkjában. Akkoriban a nap közbeni szervizpark mindössze húsz perces volt, a szerkezetből csak egyet készítettek, így a csapat versenyzői közelebbről is megismerkedhettek egymással…
3. Ne csak vizet igyál
A víz önmagában nem hidratálja újra az emberi testet olyan gyorsan, mint az elektrolitos ital. Ez az oka, hogy nem víz az, amit a versenyzők a CamelBak-ekben visznek magukkal az autóban. Ehelyett nátrium és kálium sók keverékéből álló ital van ezekben, ez frissíti fel a test azon részeit, amiket a víz nem ér el.
Ennek különleges az íze, egyaránt sós és édes, megbízható forrásokból származóan mindig förtelmes, kivéve akkor, ha az ember annyira kiszáradt, hogy még a mosogatólevet is meginná. Ehhez még hozzájön az is, hogy mire a versenyző kortyolni kezdi, általában fel is melegedett.
4. Maradj árnyékban
Egy nyilvánvaló pont, amit sok versenyző elfeled. Még ha nem is érzel különösképpen meleget – vagy szomjasságot –, ha kint állsz a napon, a test értékes vízkészletét meríted: a meleg a test izzadását okozza, minden folyadékot pótolni kell valahogyan.
Néhány csapat kísérletezett a múltban az autóba épített légkondicionálóval, de az túl nehéznek bizonyult, és nem is volt különösebben hatékony. Ehelyett fóliázott üvegeket használnak a forró versenyeken, melyek visszaverik a nap sugarait, valamint egy sokkal primitívebb légkondicionálót, nevezetesen hogy a versenyzők kinyitják az ajtót a közúti szakaszokon, hogy egy kis levegőt engedjenek be. Az autók tetőszellőzővel is rendelkeznek, de az sem különösebben hasznos, a nagyon meleg futamokon leginkább egy kocsiba épített hajszárítónak felel meg.
A hatodik technika a pezsgő
5. Használj könnyű overált
Az új technológiák gyakran segítenek a versenyzőknek. Az M-Sport párosai Mexikóban használhatták első alkalommal a Sparco új fejlesztésű overáljait, melyek sokkal kevésbé vastagok, mint a hagyományos változatok, a tűzállósági szerepüket azonban ugyanúgy betöltik. Az új ruházat harmadannyira vastag, mint a korábbi változat, ez nagy különbséget eredményez a versenyzők komportérzetében.
Andrew
2014. június 3.