Get Adobe Flash player

Hogyan teljesítsük? - Az Ypres Rally titkai Freddy Loix-tól

 

Az Ypres Rally titkai Freddy Loix-tól

Freddy Loix 2014-ben már kilencedszerre nyerte meg országa leghíresebb raliversenyét, az Ypres Rally-t. A belgák korábbi világbajnoki menője tudja, hogy Európa egyik legnehezebb aszfaltos viadalán mi kell a győzelemhez, aminek része az is, hogy hogyan kell levágni a kanyarokat.


- Azt hiszem, ez azért van, mert már nagyon sok tapasztalatunk van itt a belga bajnokságban. Néhány verseny nagyon hasonló az Ypres Rally-hoz, úgyhogy a szezon során ilyenfajta szakaszaink vannak. Ezeken a szakaszokon nagyon fontos tudni, hogy hol kell levágnunk a kanyarokat és azt is, hogy hol nem szabad. Manapság az idő arra, hogy kitaláld, hol vágd le a kanyarokat és hol nem vághatod le, korlátozott. Nagyon korlátozott esélyed van a pályabejáráson, hogy leellenőrizd az utat. A pályabejárás nem ad sok esélyt, hogy kitaláld a dolgokat. Jó, ha egy kicsit később kezded a pályabejárásodat a nap folyamán, nem rögtön 8 vagy 9 órakor reggel, amikor a szakaszokat megnyitják a pályabejárásra. Ha vársz, hogy megkezd a pályabejárást, láthatod, hogy a többi versenyző hol vágta le a kanyarokat.

- Néha csábítónak látszik egy kis levágás, de ennek veszélyei is lehetnek. Mik ezek?

- A legnagyobb veszély, hogy defektet kaphatsz. Egy levágás nagyon vonzónak is látszódhat, az út nagyon tisztának tűnhet, de akkor, amikor a korábbi autók átmennek rajta, láthatod, hogy murvát és sarat hordanak fel az útra. Ha a kanyar egy kicsit beláthatatlan, mindig lehetnek nagy meglepetések számodra. A defektek normál esetben a beágyazott kövek miatt történnek.

Néha le kell vágnod, nincs más esélyed, mint levágni a kanyart. Azt tudni kell, hogy mindig van egy kis kockázat, amikor visszajössz az aszfaltra, mivel az aszfalt széle éles. Lehetetlen mindig az úton maradni, mivel mindenki levágja a kanyarokat, és követned kell azt, amit csinálnak. Nekem is volt defektem itt az Ypres-n. Ez a ralisport. Ha gyorsan akarsz menni, tudnod kell, van egy kis esély, hogy leeresszen a gumi.

- A Katalán Rally-n nem a sok levágás a nagy veszély, hanem amikor visszajössz az útra, akkor eltörhet a felnid.

- Kicsit ugyanez a történet itt is. Amikor a levágás közepén vagy, az nem probléma. Az, amikor visszajössz az aszfaltra, az lehet az a pillanat, amikor megsérül az adott kerék.

- Mi az ideális pozíció a rajtsorrendet illetően itt az Ypres-n, amikor tudod, hogy le fogod vágni a kanyarokat? Ez az első pozíció vagy egy hátrébb lévő?

- Attól függ. Ha mondjuk tudod, hogy van esély az esőre, akkor az elsők között kell futnod az úton, mivel minél hátrébb mész, annál több murvát és sarat fogsz az úton találni. Ha viszont szárazok a körülmények, úgy gondolom, hogy oké, ha benne vagy az első hatban. De nem csak az útra kerülő sárról van szó. Ahogyan a Francia Rallye-n is látjuk Strasbourgban és Elzászban, a veszély ott az, hogy fű van ott, ahol visszajössz az útra. Ez történhet itt is, de nem a fű az, ami veszélyes. Amikor elkezd esni, sár lesz ott, ami kikerül az útra.

- Hogyan döntöd el, hogy mennyire vágod le a kanyart?

- Finnországban gyakran négy kerékkel vágják le a kanyart a belső íven. Az aszfalt és a murva közötti eltérő tapadás miatt mi az ívkülső kerekeket mindig az aszfalton akarjuk tartani, ahol jobb a tapadás. Itt az Ypres-n is van néhány olyan levágás, ahol az autó majdnem teljes egészében az út melletti árokban megy. Vicces tudni egy szakértőtől, hogy nem marad az úton, de úgy tűnik, ez a helyzet. Ha gyors akarsz lenni az Ypres-n, le kell vágnod a kanyarokat.

 

Andrew

 

2015. június 26.