Get Adobe Flash player

Ogier nyerte a sárdagasztást, a Volkswagen megvédte címét

 

A 2016-os Brit Rally összefoglalója


Rendhagyó módon nem novemberben és nem a bajnokság utolsó futamaként került megrendezésre a Brit Rally. A futamot a megszokotthoz képest néhány héttel korábban tartották, ami előrevetítette, hogy a megszokottakhoz képest szárazabb pályákon autózhat a mezőny. A rendezők azonban igyekeztek megnehezíteni az indulók dolgát, több klasszikus szakasz menetirányát is megfordították, az utóbbi időszak leghosszabb programját rakták össze, ráadásul a verseny egyik napján sem volt a szakaszok között szerviz, csupán a pénteki napon egy kerékcsere lehetőség. A viadal 1999-et követően most először foglalt magába Angliában megrendezett gyorsaságit.

A futam végkimenetelén túl kérdés volt, hogy hogyan alakul a világbajnokság második helyéért folytatott küzdelem, hogy a Volkswagen be tudja-e biztosítani újabb gyártói bajnoki címét, illetve hogy Sebastien Ogier megszerzi-e végre idei első murvás győzelmét. Ezeken túl érdemes volt a WRC 2-es mezőnyt is figyelemmel kísérni, hiszen ott is a bajnoki cím volt a tét.

Bár az előző viadalon, Spanyolországban behozhatatlan előnyre tett szert a pontversenyben, nagyon fájlalta Ogier, hogy idén nem nyert még murván, így azon túl, hogy csapatát is a dobogó tetejére repítse, az volt a célja Wales-ben, hogy győzelemmel zárjon a Volkswagen Polo WRC-vel. Ezúttal a körülmények is a kezére játszottak, hiszen a várakozásokkal ellentétben a megszokott ködös, nedves körülményekkel találkozott a mezőny, a csúszós, saras pályákon pedig előny volt elöl rajtolni. Két szakaszgyőzelemmel kezdett, a pénteki nap végére pedig több mint fél perc volt az előnye. A francia versenyzőnek ráadásul szerencséje is volt, a Volkswagenek szereplését ezúttal hátráltató féltengelytörés őt csak a pénteki utolsó szakasz vége felé érte utol. Ogier szombaton sem sétakocsikázott, amikor legnagyobb riválisa, Ott Tanak közelebb került hozzá, tempót tudott váltani, és hasonló előnnyel zárta a második napot, mint amennyivel kezdte azt. A pilóta elmondta, azért nyomta, mert a lágy Michelinek is kemények kicsit ezen feltételek közepette, és megfelelő előnyt akart kiépíteni vasárnapra. Erre végül szüksége is volt, mert Tanak újabb támadást indított a befejező napon. A négyszeres világbajnok végül megfelelően gazdálkodott az előnnyel, és behúzta a Brit Rally győzelmét, sorozatban negyedszerre. Az idei első murvás diadala azt is jelentette egyben, hogy a Volkswagen Motorsport újabb koronát ünnepelhet az év végén. A német csapat 2013 óta nem talált legyőzőre a gyártói bajnokságban.

A csapat azonban nem lehetett felhőtlenül boldog, hiszen meggyűlt a baja a technikával. Egy rejtélyes hiba kísértett pénteken, mindegyik Polo WRC-ben eltörött egy féltengely. Ogier-nek ez nem okozott különösebb időveszteséget, Andreas Mikkelsen azonban a szervizlehetőség hiányának legnagyobb áldozatává vált. A norvég nagy riválisával, Thierry Neuville-lel vívott késhegyre menő harcot, amikor a Polo WRC jobb első féltengelye feladta a küzdelmet. Mikkelsennek egy egész kört, kilencven versenykilométert kellett abszolválnia hátsókerékhajtással, ezzel visszacsúszott a tizenkilencedik pozícióba, ahonnan nem is tudott bejönni a pontszerzők közé. A pilóta esélyei ezzel igencsak megcsappantak az év végi második helyet illetően. Jari-Matti Latvala a harmadiknak mondhatta már magát, amikor pénteken az utolsó előtti különpróbán autójának jobb hátsó hajtáseleme kapitulált. A három perc időveszteség öt vesztett pozíciót jelentett, ahonnan csak egyet tudott előrejönni a finn a célig, a versenyt tehát hetedikként fejezte be.

A lengyel futamot követően vált köztudomásúvá, hogy a DMACK a murvás abroncsokat illetően extrém gumiválasztást eszközölt idén. A gyártást Kínából a Cooper Tire angliai üzemébe költöztető cég laza talajra való termékei közül a lágy változat sokkal puhább, mint a Micheliné, a kemény pedig alig keményebb, mint a francia rivális puhája. A DMACK pilótájának, Tanaknak emiatt a brit futamon kínálkozott újabb remek esély a jó szereplésre. Az észt rögtön megkaparintotta a második helyet, jóllehet az útviszonyok jóval kedvezőtlenebbek voltak számára, mint az elsőnek rajtolóknak. Tanak a három nap során könnyűszerrel tartotta az ezüstös pozíciót, pedig voltak gondjai. Péntek délután a Ford hátsó felfüggesztésével akadtak problémák, majd kapott egy defektet, szombaton pedig előbb megpördült, majd a hajtás felől érkeztek vészjósló hangok. Vasárnap aztán nem volt semmi gondja, ezen a napon megnyerte mind a hat gyorsaságit, köztük a Power Stage-et is, összességében tehát a szakaszok több mint a felén bizonyult a leggyorsabbnak. Végül alig tíz másodperccel maradt le a győzelemről az észt, aki egyedüliként tudta felvenni a versenyt Ogier-vel a hétvégén.

A hyundai-osok közül ezúttal Neuville vitte a prímet. A belga túl keményre állított autóval rajtolt, majd megpördült és lefulladt az i20 WRC. Az első nap délutánja már jobban alakult, szakaszt is nyert Neuville, este pedig dobogós helyen találta magát. Szombat reggel ugyan nekiment egy partoldalnak, de szerencséje volt, nem sérült a technika. Később újabb részsikert könyvelhetett el a pilóta, aki megtartotta a pozíciót, ami az év végi ezüstért folytatott csatában komoly lépéselőnybe hozta a futam előtt még vele egálban lévő Mikkelsennel szemben.

Bár egy harmadik idővel nyitott, a többiekkel együtt Hayden Paddon is kiemelte az első nap délelőttjén, mennyire trükkösek a körülmények a brit pályákon. Délután rossz irányba mentek el a beállításokkal, másnap viszont kinyilvánította, nem kedveznek ezek a feltételek a stílusának, mivel az agresszív vezetéstechnikájával ki szokta használni az út teljes szélességét. Itt viszont a nyomban kell menni, mivel azt elhagyva nagyon sok a sár. Az új-zélandi ennek megfelelően próbált egyenesebben autózni, majd ismét módosítottak az i20 WRC beállításain. A vonóerő azonban nem igazán javult. Szombat este leültek a mérnökével átgondolni a dolgokat, aminek az lett a következménye, hogy vasárnapra jobb lett a kocsi. Paddon a problémák ellenére végig lőtávolban volt csapattársához, Neuville-hez képest, és a negyedik helyet mondhatta magáénak a célban. Dani Sordo számára ezúttal nem úgy alakult a hétvége, mint a katalán viadalon, ahol második lett. A spanyol sem találta a ritmust a kedvezőtlen feltételek között, küszködött a köddel, a csúszós utakkal és autójának viselkedésével egyaránt. Ötödik időnél nem tudott jobbat autózni Sordo egyik szakaszon sem, végül hatodikként látta meg a célt.

A Citroen vezérpilótája, Kris Meeke pokolian csúszós szakaszként jellemezte a nyitó, myherini gyorsaságit, majd csípősen hozzátette, a körülmények tökéletesek az elsőként induló versenyző számára. Ezzel az észak-ír az Ogier-vel a rajtsorrend témában hosszú ideje zajló szócsatára utalt, és a későbbiekben is többször előhozta a dolgot. Meeke aztán csak élvezni próbálta a hétvégét, és nem is akart kockáztatni. Szombaton délelőtt egymás után két lassúdefektje is volt, emiatt óvatosnak kellett lennie, hogy teljesíteni tudja a napot. Végül ötödikként zárta idei utolsó világbajnoki futamát.

Bár élete legrosszabb szakaszának nevezte a nyitó gyorsaságit a csapattárs Craig Breen, negyedik időt futott, majd a hatodik pozícióban zárta a pénteki első kört. A folytatás azonban nem alakult ilyen jól, az ír felborult a világbajnoki búcsút futó DS3 WRC-vel, amikor megakadt az autó eleje az egyik kanyar belső ívén. Breen a baleset következtében feladni kényszerült a viadalt. Stephane Lefebvre számára a Brit Rally jelentette a visszatérést a Németországban bekövetkezett nagy esése után, szokásos navigátora, Gabin Moreau azonban még nem tarthatott vele. A francia Gilles De Turckheimmel indult. Az első napra nem jól választottak beállítást, nem volt tapadásuk, a későbbiekben azonban orvosolni tudták a problémát. A páros a kilencedik helyen fejezte be a versenyt. A Citroen csatába küldött egy negyedik autót is, az előző év junior bajnoka, Quentin Gilbert WRC-vel vághatott neki a viadalnak. A feltételek nem kedveztek a franciának, nehéz volt ilyen körülmények között magabiztosságra szert tenni a csúcskategóriás autóval, a pilóta emiatt a biztos célba érkezés mellett arra törekedett, hogy folyamatosan faragja a hátrányát az élmezőnnyel szemben. Gilbert tizenhetedikként ért célba.

 

Momentum

Különös eset történt Ola Floenével, Mads Ostberg navigátorát pénteken megmarta egy kígyó. A páros két délutáni szakasz között állt neki dolgozni az autón. Floene elment, hogy keressen egy követ, amivel ki tudják ékelni a lejtős úton a Fordot. Talált is egy szárazabb falat, abból feszegetett ki egy követ. Ekkor történt valami, de Floene nem érzett még semmit. A következő szakasz után azonban egyre rosszabbul volt, a hüvelykujja pedig bedagadt. A navigátor remélte, hogy másnapra jobbra fordul minden, de nem így történt, a szombat reggeli gyorsaságikon sem érezte jól magát, ami a teljesítményük rovására ment, nem találta az ütemet az itinerolvasásban. Végül a gyűjtőben kapott gyulladáscsökkentő gyógyszert, ami segített a rajta. A tünetekből arra következtettek, hogy egy kígyó áldozatává vált Floene.

Az M-Sport hivatalos versenyzőinek ezúttal sem termett túl sok babér. Mads Ostberg rögtön azzal kezdte, hogy látogatást tett a bokrok között, majd navigátorát marta meg egy kígyó, ami aztán másnap délelőtt hátráltatta igazán a párost. Szombaton reggel egy büntetést is kénytelenek voltak elkönyvelni, miután gyors futóműcserét eszközölt a csapat a Fordon. Ostberg rendre nyolcadik-tízedik szakaszidőket volt csak képes felmutatni, ami azt eredményezte, hogy a nyolcadik helynél nem tudott előrébb végezni. Eric Camilli két defektet is begyűjtött a pénteki első körben, és mivel egy pótkerék volt csak nála, szerencsésnek mondhatta magát, hogy egyáltalán eljutott a kerékcsere lehetőségig. Az időveszteség okán a francia ismét csak a tapasztalatszerzésre koncentrált, a versenyt pedig a világbajnoki pontot jelentő tízedik pozícióban zárta.

Ami WRC 2-es kategóriát illeti, a pontversenyben vezető Elfyn Evans nem vehetett részt a küzdelmekben, hiszen korábban letudta már a hét futamát. A wales-i a hazai környezetben a pálya széléről szurkolhatott csak annak, hogy számára kedvezően alakuljanak az eredmények, és a Skodások, azaz Esapekka Lappi, Jan Kopecky, valamint Teemu Suninen ne szerezzenek annyi pontot, hogy be tudják fogni a tabellán, illetve előbbi kettőnek meglegyen a lehetősége erre az ausztrál viadalon.

Lappi rögtön egy kicsúszással nyitott, de az sem zavarta, hogy összetörött a Fabia R5 hátulja. Átvette a vezetést, és ki sem adta a kezéből azt a kockás zászlóig. A Skoda Motorsport finn pilótájának Ausztráliában egy második hely kell, hogy a kategória 2016-os bajnokaként ünnepelhessen. Suninen nem volt képes a honfitársa tempóját autózni, a második helyet azonban tartani tudta egészen vasárnapig. Ekkor viszont komoly támadást indított a másik gyári skodás, Pontus Tidemand, és két másodpercre megközelítette a márkatársat. Suninen az utolsó előtti különpróbán 1,1 szekundumot adott a svédnek, Tidemand azonban az utolsó gyorsaságin 4,2 másodperccel jobbnak bizonyult nála, és elcsente a második helyet. Suninen rendkívül csalódottan nyilatkozott a célban, hiszen megkönnyítette Lappi dolgát. A finn egyébként pontegyenlőséggel zárja a bajnokságot Evans-szal, de a szabályok szerint őt sorolják előrébb. A Skoda Motorsport harmadik versenyzőjének, Kopecky-nek a bajnoki címbe vetett reményei elszálltak a negyedik hellyel. Evans és Suninen Ausztráliában nem gyarapíthatja már pontjai számát, utóbbi tehát a partvonalról izgulhat Lappi ausztrál eredményén. Ha a rivális nem ér be legalább másodikként a záró fordulón, Suninen a bajnok.

A Hyundai ismét csatába küldte Kevin Abbringet az i20 R5-ös változatával. A holland teljesítménye az első két napon értékelhetetlen maradt, miután a pénteki első gyorsaságiján az árokban kötött ki, másnap pedig az újdonság erőátviteli rendszere dobta be a törülközőt útban az első szakasz felé, valószínűleg az előző napi, árokból történő szabadulási kísérletek következményeként. Abbring vasárnap meg tudta mutatni az i20 R5 tempóját, három szakaszon is a leggyorsabbnak bizonyult az R5-ös autók pilótái között.

A junior világbajnokság mezőnyében Martin Koci végig vezetve magabiztos győzelmet aratott. A második helyre a bajnok Simone Tempestini érkezett, míg harmadikként Yohan Rossel hajthatott fel a céldobogóra. A WRC 3-ban ugyanez volt az első három sorrendje, ami azt jelenti, hogy Tempestini elhódította a koronát ebben a kategóriában is.

 

Eredmények

 

72. Brit Rally

A 14 futamos világbajnokság 13. versenye – Deeside – 2016. október 28-30.


1. Sebastien Ogier FRA Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3ó 14p 30,2mp
2. Ott Tanak EST DMACK WRT Ford Fiesta RS WRC +10,2mp
3. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +1p 35,4mp
4. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport N Next Gen i20 WRC +1p 54,9mp
5. Kris Meeke GBR Abu Dhabi Total WRT Citroen DS3 WRC +2p 35,2mp
6. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +4p 2,6mp
7. Jari-Matti Latvala FIN Volkswagen Motorsport Polo R WRC +4p 28,3mp
8. Mads Ostberg NOR M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4p 38,3mp
9. Stephane Lefebvre FRA Abu Dhabi Total WRT Citroen DS3 WRC +7p 12,2mp
10. Eric Camilli FRA M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +8p 19,3mp

Power Stage sorrend: 1. Tanak, 2. Mikkelsen, 3. Neuville

Szakaszgyőzelmek: Tanak – 12, Ogier – 7, Neuville – 2, Mikkelsen – 1


Andrew

 

2016. október 30.