Get Adobe Flash player

Út a 2017-es WRC szabályokig - Dinamikusabb WRC-k 2017-től

 

Dinamikusabb WRC-k 2017-től

Gyorsabbak, szélesebbek és agresszívebb kinézetűek lesznek a World Rally Car-ok 2017-től a Motorsport Világtanács döntését követően, mely elfogadta a ralisport csúcskategóriájának járműveire vonatkozó 2017-es technikai szabályokat. Ahogyan azonban az várható volt, az FIA szervezete egyes esetekben nem hozott döntést pontos technikai, illetve homologizációs szabályokról, azokról a technikai bizottság és a gyártók megbeszéléseit követően fognak határozni.

A legutóbbi híreknek megfelelően nem lesz revolúció a WRC-kre 2017-től vonatkozó technikai előírásokban, nem kerülnek az autókba például hibrid hajtásrendszerek, mint amikről korábban szó esett. Az új World Rally Car-ok mindemellett jelentős evolúciós lépéseken esnek át.

A Motorsport Világtanács a július 10-én Mexikóvárosban tartott ülésén hagyta jóvá a 2017 és 2019 között versenybe szálló WRC-k technikai és homologizációs szabályzatát. Az új előírások mögött az a szándék, hogy jóval dinamikusabb és határozottabb megjelenésű autókat készítsenek a gyártók, melyek karakterrel rendelkeznek és változatosak lesznek.

A motor – melynek lökettérfogatáról az FIA közleményében nem esik szó, tehát marad 1,6 literes – turbófeltöltőjét 36 milliméter átmérőjű szűkítővel kell ellátni az eddigi 33 milliméteres helyett. Ez tehát egy viszonylag költséghatékony módja a teljesítménynövelésnek. A maximális turbónyomás 2,5 bar marad. A turbószűkítőn eszközölt változással a teljesítmény 380 lóerőre növekedhet a jelenlegi 300 lóerőt valamivel meghaladó értékről. A forgatónyomaték jóval nagyobb mértékben változhat, akár az 500 Newtonmétert is elérheti.

A hajtásrendszert érintő jelentős változás, hogy 2010 után először tűnhetnek fel az elektronikusan felügyelt középső differenciálművek, melyek az autó beállítását teszik könnyebbé.

A sorozatgyártású autó karosszériáját „szabad zónák” fogják körbevenni, az új WRC autók maximális szélessége 55 milliméterrel gyarapszik, az 1875 milliméterre fog változni, de az első és hátsó túlnyúlás is nagyobb lehet a jelenleginél, előbbi 60, utóbbi 30 milliméterrel. Az első lökhárító oldalsó részeit illetően nagyobb szabadságot kapnak a tervezők, az első kerekek előtt aerodinamikai eszközök alkalmazására lesz lehetőség, valamint a sárvédőn is lehetnek majd nyílások. Terebélyesebb küszöbök lesznek használhatóak. A hátsó szárny jóval nagyobb és látványosabb lesz. Míg a maximálisan megengedett dimenziói rögzítve lesznek a hátsó diffúzornak, a formája szabad, és 50 milliméterre kiállhat a hátsó lökhárítóból.

A kocsi teljes tömege 25 kilogrammal kisebb, azaz 1175 kilogramm lehet, ugyanakkor az alapot biztosító sorozatgyártású jármű hosszának legalább 3,9 méternek kell lennie.

„Az alapelvek meghatározása egy kiterjedt, de hálás folyamat volt” – mondta el Jarmo Mahonen, az FIA rali igazgatója. „A sportág összes résztvevője be volt vonva, hogy biztosítsuk a kereskedelmi, a marketing és a promócionális célokat, ugyanakkor ismerjük fel azt, amit a rajongóink látni akarnak. Drámaian fognak kinézni az autók, karakteresebbek lesznek; ami a szabadsági fokokat illeti, reméljük, hogy a végső technikai előírásokban definiálva lesznek. Egy ilyen autót akcióban látni szívmelengető lesz, ez az, ami a szándékunk volt.”

„Úgy gondolom, az ötletek a 2017-es autó kinézetére és teljesítményére vonatkozóan nagyszerű hírek” – reagált a Volkswagen kétszeres világbajnok versenyzője, Sebastien Ogier. „Versenypilótaként mindig nagyobb teljesítményt vársz. Úgy vélem, a nagyobb hátsó szárny és az új aerodinamika egy kicsit nagyobb leszorítóerőt, nagyobb tapadást és nagyobb sebességet fog biztosítani az autónak a kanyarokban. Ez is jó a show-nak, mivel kétségtelen, hogy az extra erő látványosabbá teszi a vezetést a rajongók számára. A szélesebb karosszéria egy kicsit agresszívebbé is teszi az autókat – alig várom már, hogy a következő generációs Polo R WRC-t láthassam már.”

A jelenleg a rali világbajnokságon részt vevő többi gyártó képviselője egyaránt lelkes és hasonlóan egységes volt a 2017-es izgalmas szabályokat illetően.

„Nagyon izgatottak vagyunk a 2017-től futó World Rally Car-ok új kinézetével kapcsolatban” – nyilatkozta Yves Matton, a Citroen Racing első embere. „Nehéz megmondani, hogy elkötelezettek leszünk-e a bajnokságban akkor, minden, amit mondhatok, hogy abszolút elképesztőek lesznek az autók. Nagyobb technológiai aspektussal fognak rendelkezni, a közönséget pedig az álmaik felé vezetik. A sárvédők és a lökhárítók újra lesznek tervezve a nagyobb maximális szélesség elérése érdekében, a nagyobb hátsó szárny pedig úgyszintén agresszívebb kinézetet biztosít a járműnek. Hiszünk abban, hogy ez nagyobb izgalmat biztosít a közönségnek a szakaszokon, akik ugyanakkor még mindig fel tudják ismerni az utcai modellt, amit napi szinten vezethetnek.”

„A rali világbajnokság az elmúlt néhány évben hasznot húzott a stabil szabályokból, ami jó volt a sportágba megérkező olyan gyártóknak, mint amilyen a Hyundai is” – mondta el Michel Nandan, a dél-koreai gyártó sportrészlegének vezetője. „A jelenlegi szabályzat rugalmasságot és egyszerű megközelítést biztosított számunkra abban, hogy a standard utcai autót WRC specifikációjúvá fejlesszük. A 2017-re vonatkozó fejlesztések még inkább megfelelnek a gyártóknak azzal kapcsolatban, hogy még nagyobb szabadságunk van abban, hogy dolgozzunk az autón, például a felfüggesztésen, és hogy nyomjuk a kocsi tervezését, ami következésképpen erősebb, nagyobb és agresszívebb kinézetű lesz. Mindent összevetve ez egy újabb pozitív lépés lesz, hogy javítsuk a rali világbajnokság értékét és hogy egy izgalmas új érába vigyük a sportágat.”

„Ezek az új szabályok egy izgalmas új korszak kezdetét jelentik a rali világbajnokság számára” – jelentette ki Malcolm Wilson, a Fordokat futtató M-Sport ügyvezető igazgatója. „A 2017-es autók nem csak látványosabban fognak kinézni, de erejükben és teljesítményükben is növekedést láthatunk. A koncepció a B csoportos időkre emlékeztet engem igazából. Amikor annak a korszaknak a jókedvét kombináljuk azokkal a fantasztikus biztonsági eszközökkel, amiken az FIA dolgozott, hogy beépítésre kerüljenek, az egy izgalmas új fejezetnek a kezdetét jelenti a rali világbajnokság számára. Bár teljesen máshogy fognak kinézni az autók és lényegi munka lesz a karosszérián, számos kulcsfontosságú alkatrészt lehet jobbítani és átvenni a jelenlegi autónkból. Gazdasági szempontból számos olyan, jelenleg is fejlesztés alatt álló alkatrész van, amivel egy lépéssel tovább lehet menni. A teljes csapat várja már, hogy nekiinduljunk ennek az új projektnek.”

A Toyota 2017-ben jön vissza a rali világbajnokságba a Toyota GAZOO Racinggel. Izgatottak vagyunk a rali világbajnoki visszatéréssel kapcsolatos kihívást illetően” – nyilatkozták a cégtől. „Azzal, hogy Tommi Makinent elcsábítottuk a WRC projektünkhöz, a Toyota GAZOO Racing fejlesztési struktúrája még tovább erősödött. Az ő vezetési tapasztalatával fogja folytatni a csapat az autó 2017-es szabályok szerinti építését.”

„Három fő cél volt ezekkel az előírásokkal: tegyük az autókat látványosabbá, tartsuk szem előtt a költségeket és tartsuk fenn vagy növeljük a biztonságot” – összegezte a kollektív munkával elért eredményeket az FIA technikai igazgatója, Bernard Niclot. „Ütősek lesznek az autók, nincs kétség efelől, és vannak kicsi, de mindig jelentős javulások a biztonság tekintetében. Odafigyeltünk a bajnokságban jelenleg jelen lévő gyártó invesztíciós szintjére, és segítettek ezek a szabályok abban is, hogy visszacsábítsák a Toyotát ebbe a sorozatba, ami egy fantasztikus hír. Úgy gondolom, elértük a céljainkat, hogy segítsünk nagyobb értéket biztosítani a rali világbajnokságnak.”

„Egy már üdítő sportág lesz még inkább ilyen 2017-ben köszönhetően annak, hogy a Motorsport Világtanács jóváhagyta az új technikai alapelveket, a rajongók pedig joggal lesznek izgatottak azzal a pozitív iránnyal kapcsolatban, amerre a rali világbajnokság tart” – mondta el a rali világbajnokság promóterének részéről Oliver Ciesla. „A különböző gyártók World Rally Car-jai különféle, dinamikus és friss megjelenésűek lesznek, ami növelt teljesítménnyel párosul, fel fog állni a szőr a hátunkon attól, ahogyan csúszkálni fognak a szakaszokon. A WRC Promoter a kezdetektől fogva komoly bevonásra került ezen szabályok meghatározásában. Figyelmesen figyeltük az adássugárzó partnereinktől származó információkat és különösen azt, amit a rali világbajnokság rajongói mondtak abban a mostanában elvégzett felmérésben, hogy mit szeretnének. Alig várom, hogy láthassam, hogy útjukra indulnak ezek az autók 2017-ben.”

Az új World Rally Car-ok 2017-től léphetnek pályára, de a 2011 és 2016 között homologizált WRC-k is rajthoz állhatnak a rali világbajnokságon, ugyanakkor azokat nem lehet a 2017 technikai szabályzat szerint frissíteni. A 2017-es World Rally Car-ok homologizációja csak azt követően lehetséges, hogy az adott gyártó benevezett a 2017-es gyártói bajnokságra.

 

Andrew

 

2015. július 11.