Get Adobe Flash player

Út a 2017-es WRC szabályokig - A 2017-es WRC-k versenyzői szempontból

 

A 2017-es WRC-k versenyzői szempontból

 

A rali világbajnokság 2017-ben megújul technikai fronton, az autók új, nagyobb szabadságot adó előírások szerint épülhetnek. Az köztudott már, hogy az új World Rally Car-ok a nagyobb turbószűkítőnek köszönhetően 380 lóerős teljesítménnyel fognak bírni, visszatérnek az aktív középső differenciálművek, az aerodinamikai kialakítás pedig látványosabban alakul.

De mit jelent ez a versenyzők szempontjából? Az élmezőny legtapasztaltabb tagja, Jari-Matti Latvala mesélt erről akkor, amikor még nem lehetett tudni azt, hogy akkori munkaadója, a Volkswagen kivonul a sorozatból. A finn pilóta azóta talált magának csapatot, és a soron következő szezonban egy Toyota Yaris WRC-t hajthat majd.

 

- Milyen a 2017-es autót vezetni összehasonlítva a jelenlegi kocsival?

- Az új autó nagyobb teljesítménnyel fog rendelkezni. Ez azt jelenti, hogy a gyorsulás jobb, úgyhogy új fékpontokra is gondolnod kell.

Gyorsabban fog történni az autóban minden. A középső differenciálmű egy kicsit könnyebb befordulást fog biztosítani az autónak a technikás – kanyargósabb – részeken, másrészről viszont a kocsi szélesebb is. Szélesebb, mint a jelenlegi autó, ez pedig azt jelenti, hogy néhány szűkebb úton nehezebb is lehet majd vezetni.

A Volkswagen Polo WRC-vel folytatott tesztelés pocsékba ment

 

- Mennyire lesz könnyű a megnövekedett sebességhez alkalmazkodni? Szükség lesz új itinerre?

- Úgy gondolom, az itiner karakterisztikája ugyanolyan lesz, a kanyarok szöge és minden más is, annyi lesz csupán, hogy gondolkodnod kell azokon a pontokon, hogy hol kezdesz el fékezni, úgyhogy úgy vélem, az itinernek most ezekre az elemekre kell fókuszálnia.

- A tapasztaltabb versenyzőknek lesz könnyebb az új autókhoz alkalmazkodni vagy a fiatalabbaknak?

- Azt hiszem, a tapasztalatok a régi World Rally Car-okkal, a kétliteres turbós autókkal segíteni fognak. A 2017-es kocsikkal hasonló az érzés, mint amink volt azokkal az autókkal. Úgy gondolom, ha csupán egy 1,6 literes WRC-ből ugrasz át jövőre, a lépés nagyobb lesz.

A gumikezelés nehezebb lesz jövőre. A nagyobb teljesítménnyel mindig nagyobb a gumikopásod. Amikor növeljük a teljesítményt, szükséges lesz növelni a felhasználható gumiabroncsok számát. Körülbelül hatvannal több lóerővel rendelkezünk majd, amit kezelni kell, úgyhogy nagyobb lesz a gumikopásunk.

Úgy vélem, a jövő évi autók mások lesznek, mivel valamiféleképpen egy kis lépés lesz ez visszafelé, a régi idők felé, amikor agresszívebbnek kellett lenned az autóval. Többet kell majd játszanod az autóval, hogy a legtöbbet hozhasd ki belőle.


Andrew

 

2017. január 7.