Get Adobe Flash player

Szoknya vagy …?

Túl voltak a toszkán szakaszokon, már csak a liguriai gyorsaságik vártak az 1986-os Sanremo Rallye mezőnyére. A verseny szoros volt, Miki Biasion vezetett Lanciájával, a második helyért pedig az ugyancsak Delta S4-est hajtó Dario Cerrato és a Juha Kankkunen, valamint az Andrea Zanussi által vezetett Peugeot-k voltak csatában. Markku Alén zárta az első ötöt, de a Lancia csapat sztárja is egy percen belül volt az éllovashoz képest.

A küzdelem zajlott, de nem csak a kedvezőbb pozíciókért, hanem a világbajnoki címért is, utóbbiért Kankkunen és Alén voltak harcban.

A csapatok a tengerparton készültek az este 10 órai újraindulásra, a versenyfelügyelők pedig azon elmélkedtek, hogy mihez kezdjenek a Zanussinak a verseny elején adott inkorrekt idővel. Ez egy perccel volt rosszabb, mint aminek lennie kellett volna, ami miatt a Peugeot módosítást kért. A francia csapat szerencsétlenségére Bruno Saby tíz percet vesztett a kérdéses gyorsaságin, miután egy defekt miatt ki kellett cserélnie a 205 T16 egyik kerekét. Amikor tehát Jean Todt azt mondta a szervezőknek, töröljék az értékelésből a szakaszt, amennyiben nem tudják Zanussi idejét módosítani, a Lancia úgy érezte, riválisa így próbálja meg visszahozni Saby esélyeit.

A vita lendületet vett, arra a hírre viszont, ami 18:30-kor érkezett, senki nem volt felkészülve. Az összes, még versenyben lévő gyári Peugeot-t kizárták. Fellebbezésnek nem volt helye.

A technikai felügyelők ugyanis menet közben jobban szemügyre vették a T16-osok küszöbjei alatt lévő szoknyát, amiről azt találták, hogy az leszorítóerőt ébreszt, az ilyesfajta aerodinamikai segédeszközöket pedig annak az évnek júliusától betiltotta a FISA.

A világ elképedt. A Peugeot véleménye szerint az alkatrész az alsó védelmet szolgálta, egyébként nagyon hasonló volt ehhez a viadalt végül negyedikként befejező Malcolm Wilson MG Metro 6R4-ére szerelt egység is. A technikai ellenőrök ugyanakkor a ground effectre, azaz a talajhatásra hivatkoztak.

A Peugeot ugyanezzel a szoknyával futott Argentínában a júliusi bejelentést követően, ahol semmi gond nem adódott és fejezte be a szezont az RAC Rally-n, ahol a technikai felügyelők szintén helyben hagyták a megoldást.

Szoknyával vagy szoknya nélkül, San Remóból idő előtt kellett távozniuk, a Lancia pedig kisajátította a dobogót, méghozzá úgy, hogy Biasion és Cerrato csak poroszkált az utolsó szakaszon, így Alén szerezte meg a győzelmet és vele együtt a maximális pontszámot.

Mindez azonban semmivé vált, amikor a FISA törölte a san remói eredményeket, felfüggesztve egyúttal a verseny igazgatójának, Adolpho Ravának a licencét. A világbajnoki cím így a szezon utolsó futama után csúszott ki Alén karmaiból, és Kankkunenhez került egy héttel karácsony előtt.

Megdöbbentő vége volt ez ennek a történetnek, egyúttal a gyönyörű és szomorú pillanatokat egyaránt hozó B csoportos érának is.

 

Andrew