Latvala a Yaris WRC-ről
A Toyota frissen igazolt sztárja, Jari-Matti Latvala a Toyota GAZOO Racing finnországi csapatbemutatójára egyenesen a dél-franciaországi tesztről érkezett meg. A 31 esztendős skandináv versenyző, aki a jelenlegi rali világbajnoki mezőny legtapasztaltabb pilótájának számít, tele van lelkesedéssel karrierje újabb állomásával kapcsolatban.
- Ez egy nagyon érdekes pillanat számomra. Az első World Rally Car-os esemény navigátorom, Miikka Anttila és az én számomra 2003 januárjában az Észt Téli Rally volt egy 1999-es Toyota Corolla WRC-vel. Korábban a ralis pályafutásomat Finnországban ralisprinteken egy Toyota Corolla GT86-tal kezdtem. A múzeumomban Tuuriban van egy ex-juha Kankkunen Toyota Celica ST205 és egy Toyota Celica ST165 is. Úgy érzem, hogy amikor a Toyota GAZOO Racing csapathoz jövök, olyan, mintha haza jönnék.
Nem említette a pilóta azt, hogy azon a bizonyos észt viadalon sikerült is győznie, és megnyerte az utolsó toyotás futamát is, ami a Pre Alpi Master Show rali volt 2009-ben. A december 13-án tartott csapatbemutató beszélt Latvala pályafutása újabb állomásáról, mely a fordos és a volkswagenes időszak után 2017-től a Toyota színeiben folytatódik.
- Először is, azok alapján, hogy tesztelted az autót, melyik területeket érzed jónak, és melyekről gondolod azt, hogy kell még rajtuk dolgozni?
- Jelen pillanatban, amikor teszteltem, úgy gondoltam, hogy az aerodinamika nagyon jól dolgozik az autón. Nagyon jó a kocsi a fékezés során. A motorerő is jónak érződik.
A csapat mindössze októbertől tesztel aszfalton. Számomra, amikor építesz egy új autót, meg kell nézned az opciókat, hogy milyen úton mész a stabilizátorokkal, a rugókkal. A felfüggesztéssel kapcsolatban úgy gondolom, aszfalton időre van szükség kipróbálni, hogy melyik alapvetően a legjobb út, melyik a leggyorsabb. A középső differenciálmű is új dolog.
Ez sok lehetőséget biztosít számodra, ugyanakkor időre is van szükség, hogy különféle programokat tesztelj, hogy mennyire is működik könnyen ez a kormányzással, vagy működik-e a fékezés vagy gázadás tekintetében, és így tovább.
- Ismered, hogy hogyan működik a középső differenciálmű. Ismered a régi autókból és a 2017-es Polo WRC prototípust is tesztelted már, így tudod, hogy hogyan lehet játszani a középső diffivel?
- Tudom, hogyan lehet játszani vele, az viszont tény, hogy magam sosem készítettem számítógépes mintát. Tudom, miként néztek ki a minták a régi autókban, de nem tudom áthozni ezt az új kocsiba. Ez a probléma!
- Milyen a Yaris összehasonlítva a Polóval?
- Nehéz ezt megmondani. Nem tudom összehasonlítani, mivel nem mentem velük ugyanazokon az utakon.
Más az érzet az autóval, de hogy gyorsabb vagy-e vagy lassabb, hogy mennyire, ezt nehéz megmondani. Amit biztosan tudok, hogy sok még a dolgunk.
Azt tudom, hogy nagyon jónak érződik az autó csúszós körülmények között, és változatos felületeken is nagyon jónak érződik, a motorteljesítmény jó, de ahogyan említettem, kísérlet kell, hogy meglásd az opciókat, hogy mit tudsz csinálni a felfüggesztéssel és a középső diffivel. Ez az, ahonnan az időkülönbségek jönnek majd a jövő évben a csapatok között.
- Hogyan ment a kezdeti háromszáz kilométeres teszt Korzikán?
- Amikor Korzikán voltam, öt vagy hat futást csináltam, hogy meglegyen az érzés, aztán megtettem az első kisebb módosítást, hogy lássam, milyen is. Ezt követően megcsináltam minden apró módosítást, ami megmondja nekem, hogy jó-e az autó potenciálja és hogy jó érzést ad-e a jövőre nézve, olyat, hogy amikor változtatsz, látsz-e különbséget. Ha nem látsz különbséget, akkor nehezebb dolgozni az autóval. Nagyon pozitív érzést hagyott azonban bennem az autó a jövőre nézve.
- Mennyi tesztnapod lesz Monte-Carlo előtt?
- A hét hátralévő részében tesztelni fogok vasárnap kivételével, aztán karácsony hetében talán három napunk lesz Finnországban, aztán talán három havon, egy murván és lesz három napom aszfalton.
- Hogyan fog alakulni számodra a szezon?
- Amennyiben csúszósak a körülmények Monte-Carlóban, úgy gondolom, az több lehetőséget hordoz mindig. Ha száraz lesz az aszfalt, azon nem tudok olyan sokat tesztelni, úgyhogy egy kérdőjel az. Ha az első ötben végeznénk az első három fordulón, nagyon-nagyon elégedett lennék. Aztán természetesen ott van számunkra Korzika, ami egy kihívásokkal teli verseny. Argentínára azt mondtam magamnak, hogy amennyiben fel tudnék jutni a dobogóra, az nagyon-nagyon jó lenne.
- Hogyan fog változni a vezetési stílusod az új szabályok miatt, kevesebb csúsztatást követel ez, mint normál esetben?
- Úgy gondolom, az erő és az aerodinamika alapvetően több lehetőséget biztosít. Mondjuk azt, hogy az autó alapvetően jobban a talajon lesz. Azt mondanám, hogy a legnagyobb kihívásom a gumikkal lesz, hogy hogyan tartsuk fenn a gumik állapotát olyan hosszan. Nem szabad tönkretenned annyira a gumikat, mivel az aero jobban le fogja nyomni az autót. Az erő nagyobb harapást biztosít a kocsinak, sikerül semlegesen vezetned és beállítanod a kocsit, ami nem túl kemény a gumik számára.
- Más lesz a vezetési érzet az új szabályokkal?
- Más lesz, mivel szélesebbek az autók, van középső diffid, több az aerodinamika. Elmondhatom, hogy a széles utakon nagyon stabilak, a szűkeken egy kicsit nehéz lesz őket vezetni, és óvatosnak kell majd lenned a gázpedállal a csúszós körülmények között. Sokkal több dolgot kell figyelembe venned, de sok lehetőséget is biztosít ez.
- A műszaki tapasztalatot tekintve mit tudsz hozni a Volkswagentől a Toyota csapathoz?
- Ha 22 évesen érkeztem volna meg egy új csapathoz, nem tudnám, milyen utat kell járni. Miután azonban raliztál a Forddal és részese voltál a 2017-es VW fejlesztési munkálatainak, tudod, hogy merre mehetsz a felfüggesztéssel aszfalton és murván, vannak gondolataid. Az bizonyos, hogy ez az autó más, mint a Volkswagen. A Yaris koncepciója más, más az, ahogyan a futómű dolgozik.
Emlékszem, hogy amikor a Volkswagenhez mentem, egy kicsit olyanná akartam tenni a Polót, mint amilyen a Ford volt. Nem működött, amíg el nem fogadtam, hogy más az az autó, és megpróbáltam azzal dolgozni és kényelmessé tenni magamnak. Aztán elkezdtünk fejlődni.
El kell fogadnod, hogy milyen az autó. Lehetnek gondolataid a régi autótól, de nem szabad pontosan úgy építkezned. El tudom mondani azonban, mivel csaknem százhetven rali világbajnoki rajt van bennünk, hogy jó gondolataim vannak azokról a dolgokról, hogy hogyan lehet segíteni az alulkormányozottságon, a túlkormányozottságon, hogy hogyan lehet dolgozni a felfüggesztésen, a diffiken.
- Mit gondolsz, milyen lesz a japán emberekkel dolgozni?
- Oké, nem nehéz. A karrierem során mindig is egy Toyota csapatban akartam lenni. Úgy gondolom, a Toyotához jönni egy arany lehetőség.
- Milyen hosszú időre szól a szerződésed?
- Úgy gondolom, a Toyota 2021-ig elkötelezett a rali világbajnoksággal kapcsolatban, a szerződésemről azonban nem beszélhetek még. Jelen pillanatban nem mondhatok semmit sem.
Andrew
2016. december 24.