Get Adobe Flash player

Hírek: Hyundai i20 WRC - Az intenzív tesztprogram folytatódik

 

Az intenzív tesztprogram folytatódik

A Hyundai Motorsport felkészülése könyörtelen tempóban haladt augusztusban is, a 2014-es specifikációjú i20 WRC Franciaországban tette meg első métereit aszfalton, majd egy ugyancsak produktív teszt következett a nagysebességű finn utakon.

A tesztpilóták Bryan Bouffier és Juho Hanninen összesen tíz napot nyúzták az autót, az aszfaltos próbák során megosztoztak a programon, míg a murvás szekciót annak specialistája, Hanninen vállalta be hazai környezetben.

Az i20 WRC legutolsó változata augusztus 12. és 16. között Franciaország Vosges régiójában futott először aszfalton, a csapat fő célkitűzése az volt, hogy tapasztalatot és adatot gyűjtsenek ezen a talajtípuson.

„A 2014-es specifikációjú i20 WRC első aszfaltos fellépésekor szándékosan alkalmaztunk egy átfogó teszt tervezetet, melynek fő célja az volt, hogy megtaláljuk az alapbeállításokat erre a felületre” – árulta el az alakulat igazgatója, Michel Nandan. „Nagyobb gondok nélkül tettünk meg sok kilométert, és értékes visszajelzéseket kaptunk mind Bryantől, mind Juhótól, ami lehetővé teszi azt, hogy a következőkben az egyes alkatrészek finombeállítására koncentrálhassunk. Összességében ez egy nagyon pozitív aszfaltteszt volt.”

„Úgy gondolom, egy nagyon jó alapot adott nekünk ez a teszt, tovább tudunk fejlődni innen” – mondta el Bouffier. „A Vosges régió útjai lehetővé tették számunkra több kulcsfontosságú alkatrész kiértékelését is és azt, hogy megismerjük az i20 WRC karakterisztikáját aszfalton. Nagyon elégedett voltam a gyors részeken az autó viselkedésével és akkor is, amikor az út dobálós volt. Természetesen tovább folytatjuk a munkát több területen is, de összességében jól kiegyensúlyozottnak és könnyen vezethetőnek találtam az autót.”

Az aszfaltos teszt után a csapat a múlt héten Finnország felé vette az irányt, hogy a gyors murvás utakon és a jól ismert, a rali világbajnokság egyik legtechnikásabb versenyének, a Finn Rally-nak a jellegzetességét adó ugratókon is kipróbálja autóját. A helyi hős Hanninennel a volánnál a munka már egy ismételten továbbfejlesztett i20 WRC-vel zajlott.

„Finnországban a 2014-es specifikációjú kocsi evolúcióját használtuk, ez különbözött attól, mint amivel Franciaországban voltunk” – erősítette meg Nandan. „A karosszéria formájában eszközöltünk némi változást, és a teszt alatt is dolgoztunk az autó aerodinamikáján. Az i20 WRC új aerodinamikai csomagot kapott, arra fókuszáltunk, hogy megtaláljuk a jó egyensúlyt.

Le akartunk ellenőrizni minden szempontot, hogy az autó megfelelően működik-e nagy sebességnél, valamint az ugratókon is, melyek rendkívüli odafigyelést igényelnek. Az autót extrém gyorsulások érik ezeken az ugratókon, így létfontosságú a kocsi viselkedésének és minden komponensnek a tanulmányozása a leérkezés folyamán. Különböző futómű és differenciálmű megoldásokat is kipróbáltunk, hogy a legjobb beállítást fejleszthessük ki a jövő évi versenyre.”

„Pozitív meglepetés ért az i20 WRC vezethetőségével kapcsolatban az első próba során” – nyilatkozta Hanninen. „Amikor először mész Finnországba, soha sem tudhatod, hogy mit várj. Néha nagyon kemény és sok munkát igényel a futóművel kapcsolatban. Ebben az esetben azonban nagyon könnyen ment az első naptól fogva, csupán apró változtatásokon kellett dolgoznunk. Az autó nagyon jól reagált minden változtatásra, amit az öt nap során végeztünk rajta. Úgy éreztem, azonnal megbízhatok a kocsiban, és napról napra egyre erősebbé vált ez az érzés.”

Mivel csaknem kéthetes gyakorisággal tervezik a teszteket, a Hyundai Motorsport számára ez lesz a fejlesztési fázis legsűrűbb időszaka, mielőtt a jövő esztendőben csatlakoznának a rali világbajnoksághoz.

„Miután minden teszten lesznek új dolgok az autón, nagyon sok a munkánk, nemcsak a helyszíneken, de a gyárban is, hogy az autó készen lehessen” – mondta el Nandan. „A csapat nagyszerű erőbedobással dolgozik, legjobbját nyújtja mindenki.”

Az autó mindkét pilótát lenyűgözte tehát, elégedetten nyilatkoztak a kocsi stabilitásáról és arról, ahogyan a futómű dolgozik. A Hyundai egyik problémája a motorerő, szeretnének még több lóerőt kicsikarni az 1,6 literes turbós erőforrásból.

„Tudjuk, hogy nagyobb teljesítményre van szükségünk” – vallotta be őszintén az alakulat elsőszámú embere, Nandan. „Látjuk ezt a finnországi tesztből, de még az elején vagyunk. Folyamatosan dolgozunk a motorprogramozáson, és az ebben a hónapban megvalósuló további tesztektől és fejlesztésektől azt várjuk, hogy a következő evolúció nagyobb teljesítményt nyújt szeptember végére.”

A Hyundai Motorsport a következő tesztet a jövő héten tartja Németországban. Harmadik tesztpilótájuk, Chris Atkinson is hamarosan hadba áll. Az ausztrál a francia és a finn tesztet kihagyta, mivel második gyermekének, egy leányzónak a születését várják párjával.

 

Andrew

 

2013. szeptember 6.