Get Adobe Flash player

A C3 WRC kezelhetőségi problémái - Ostberg és a Citroen: reményt keltő szereplés

 

Ostberg és a Citroen: reményt keltő szereplés

Nem várt jó eredménnyel zárta a Finn Rally-t a Citroen Racing és pilótája, Mads Ostberg. A norvég versenyző második lett a rali világbajnokság nyolcadik fordulóján úgy, hogy az első napon még az első helyért is versenyben volt.

A hétvége már a kezdetektől jól alakult számukra, hiszen a shakedown-on a leggyorsabbnak bizonyultak, ráadásul a csapattárs Craig Breen közvetlenül Ostberg mögött végzett. A C3 WRC-k módosított első futóműgeometriával futottak neki a finn viadalnak, annak a helyszínnek, ahol egy évvel korábban igencsak szenvedtek.

„Keményen dolgozunk az autón, hogy jobban feküdjön nekem. Ahogyan több versenyt teljesítünk együtt, el tudjuk kezdeni fejleszteni az autót egy kicsit más irányba. Megváltoztattuk egy kicsit a differenciálművek filozófiáját, inkább afelé, amit megszoktam. Az autó hangolásáról van szó. Az alkatrészek megvoltak már, inkább arról van szó, hogy hogyan használjuk őket, hogy javítsuk az autó stabilitását és a reakcióját. Változtattam az autó vezetésének filozófiáján, ahelyett, hogy hátulról vezetem, elölről vezetem most” – magyarázta Ostberg még csütörtökön délután. „Komoly dolgokat csináltunk az autóval. A mérnökökkel együtt megváltoztattam az autó filozófiáját, másként vezetek. Én voltam az, aki ezeket a változtatásokat akarta, hogy segítsenek gyorsabban menni. Portugáliában és Szardínián nem voltam magabiztos, most viszont az vagyok.”

A C3 WRC hátsó felfüggesztésének a módosítása már tavasszal megtörtént, az első futómű azonban csak most került sorra, ennek első éles próbája a finn shakedown-on történt. „Az idők erősek, és igen, meg vagyok lepődve egy kicsit. Ahogyan mondtam, nagy dolgokat tettünk, de nehéz tudni, hogy elég jól hangoltad-e be. Ugyanezt a kérdést tette fel a főnököm: ’Elég ez?’ Ötven klikket állítottunk a lengéscsillapítón, változtattunk a felfüggesztésen itt, a diffin ott… működik? Ezek közül az elemek közül csak az egyikre van szükség, hogy félrecsússzon, és elment a dolog, de úgy érzem, rendben vagyunk.

Mit tudok csinálni a versenyen? Azt tudom csinálni, amit a shakedown-on. A kérdés az, hogy mit tudnak tenni a többiek innentől kezdve a célig. Meg tudjuk nyerni ezt a versenyt, amennyiben jól működik az autó. Az érzés a teszt alapján, az érzés a mai nap és a pályabejárás alapján teljesen jó. Ki akarok menni, és pontosan azt csinálni, amit csináltam; két héten keresztül tudok azzal a sebességgel vezetni, mint amivel a shakedown-on, ha akarok.”

Ostberg önbizalommal telve várta tehát a rajtot. Breen ennél óvatosabb volt, az ír versenyző emlékeztetett arra, hogy az argentin bemelegítést is hasonló eredménnyel zárták Kris Meeke-vel, a futam azonban nem végződött ilyen jól számukra. Ugyanakkor Breen is elégedett volt a Citroen legutóbbi fejlesztésével. „Az új eleje nem arról szól, hogy sokkal nagyobb lenne a tapadás vagy sokkal jobb lenne a befordulás, csupán egy kicsivel nagyobb magabiztosságot ad, ami elég fontos.”

„A C3 WRC fejlődik” – tette hozzá Ostberg. „Svédországot egy olyan autóval csináltam, ami egy korábbi specifikációjában volt. Azután volt egy fejlesztésük az új hátsó futóműgeometriával. Portugáliát és Szardíniát ezzel a specifikációjú autóval csináltam, de küszködtem egy kicsit. Itt van most az új első geometria az első alkalommal. Reaktívabb az autó és élesebb. Egy kicsit többet játszhatsz a beállításokkal, és még mindig jó reakcióval és kezelhetőséggel rendelkezel, ami nagyon fontos volt. Korábban mindig kompromisszumokat kötöttünk a tapadás és a kezelhetőség között. Most mindkettőből lehet egy kicsi.”

A norvég versenyző pénteken három szakaszgyőzelmet is bezsebelt, és kétszer is az élre került. A napot hat másodperc hátránnyal a második helyen zárta Ott Tanak Toyotája mögött, így megvolt ekkor még a remény a győzelemre is. Szombaton azonban már nem tudta tartani az észt őrületes tempóját, leszakadt. Vasárnapra egy feladat maradt, maga mögött tartani az előző délután feltámadó Jari-Matti Latvalát. A Toyota másik versenyzője öt másodpercre közelítette meg a citroenest, aki résen volt azonban, és a sorsdöntő Power Stage-en második időt autózva meg tudta tartani az abszolút értékelés ezüstös pozícióját.

A pilóta a célba érést követően úgy vélekedett, az eredményes szerepléshez az új első futómű mellett szükség volt a saját maga által kitalált beállításokra is. „Szardínia előtt próbáltam ki az új geometriát, és sokkal élesebbé tette az autó elejét. Ez azt jelentette, hogy lágyabbak lehettünk a felfüggesztéssel, de megtartottuk az első tengely reakcióját. Amikor az új hátsó geometria megérkezett Argentínában, nem igazán tetszett, mivel nagyobb tapadást adott az autó hátuljának, és lágyabban kellett menned az elejével, hogy megbirkózz ezzel, de reakciót vesztettél.

Amikor eljöttünk a finnországi tesztre, azt mondtam a csapatnak, ez a legjobb autó, amim valaha is volt erre a versenyre. Azért jöttünk Finnországba, hogy a negyedik helyért csatázzunk. Azt vártuk, hogy a Toyota nagyon elöl lesz. Nagyjából húsz napot teszteltek ide, mi pedig hármat voltunk itt. Elképesztő, hogy csatázni tudtunk velük, az egyik legjobb szakaszaimat futottam életemben a Jari-Mattival folytatott csatában.”

Ostberg reméli, ez az eredmény egyúttal vissza is hozza őt a rali világbajnokság körforgásába, és jövőre egy gyári csapat tagjaként lehet jelen a sorozatban, de addig is akad dolguk a csapattal. „Nagyon gyors fejlesztést csináltunk az autóval, ugyanakkor erős fejlesztést is. Úgy gondolom, tudtunk hozni néhány új ötletet a csapatnak. A verseny előtt rájöttünk, hogy komoly lépéseket tettünk. Van még néhány fejlesztenivalónk, tudjuk továbbra is, hogy vannak bizonyos területek, ahol jobbnak kell lennünk.”

 

Andrew

 

2018. augusztus 10.