Get Adobe Flash player

Az M-Sport a Fiesta WRC tervezéséről

Az M-Sport ralirészlegének vezetőjeként Chris Williams felügyelete alatt épült meg az M-Sport teljesen új autója, a Ford Fiesta WRC. A szakember az idénynyitó Monte-Carlo Rallye előtt beszélt a 2017-es szabályoknak megfelelő kocsi fejlesztéséről, valamint a Sebastien Ogier/Julien Ingrassia világbajnok páros érkezéséről.


- Mikor kezdődtek a munkálatok a Ford Fiesta WRC-n?

- Voltak embereink, akik a 2015-ös év közepétől a koncepción dolgoztak. Mint ahogyan bármelyik új autó esetében, az első feladat az volt, hogy megértsük a szabályokat és felfedezzük azokat a területeket, ahol új ötleteink lehetnek vagy változtatni tudunk. Ez különösen nehéz volt a kezdetekben, mivel a szabályok eléggé képlékenyek voltak.

- Mekkora szabadságot engedtek az új előírások?

- Kétségtelen, hogy ezek az új szabályok nagyobb teret engedtek annak, hogy máshogy csináljunk valamit – és ez az aerodinamikában látható egyedül. Titokban dolgozva minden csapat valami mással jött ki némileg, bár vannak olyan motívumok, melyek közösek az autókban.

Felállítottunk egy aero egyensúlyi célt, és el is értük ezt. A légellenállás, a leszorítóerő, a tartósság és a robusztusság egyensúlyba hozásával kell foglalkoznod folyamatosan. Hatékonyságot keresünk mindenhol, és azzal kellett kalkulálnia mindenkinek, hogy milyen kockázatot hajlandó vállalni, amikor a teljesítmény és a tartósság kiegyensúlyozásáról volt szó.

- Mennyire kezdődött tiszta lappal a Fiesta WRC tervezése?

- Az egyszerű válasz a nagyon. Specifikus optimalizálásra került az autó csaknem minden része ebben a projektben, kevés kompromisszummal, ha egyáltalán volt ilyen. Arra összpontosítottunk, hogy a lehető legjobb autót építsük, és megvolt mindenünk, ami ahhoz kellett, hogy elvégezzük a munkát.

Ha az erőátvitelt vesszük egy példaként, a régi egység a Ford Fiesta S2000-esből lett átvéve és ahhoz fejlesztve, hogy a WRC-ben lehessen használni. Idén kimondottan ennek az autónak megfelelő komponensként és az új szabályok szerint lett megtervezve és optimalizálva az erőátvitel.

- A tervek szerint haladt a fejlesztési folyamat?

- Nagyon sok munka volt benne. Az embereink egy kis, de erős csapata dolgozott az idő ellen. A tervező srácok padlógázon működtek, mi pedig nagyon bízunk benne, hogy magasabb szinten versenyezhetünk majd.

Amennyi mindent tudtunk, megvalósítottunk. Mint ahogyan bármelyik új autó esetében, mindig van néhány olyan terület, melyet szerettél volna tovább vizsgálni, amennyiben az idő engedte volna, de úgy gondolom, ez mindenkire igaz. Bármi, amiről azt gondoltuk, hogy előnyünk lehet belőle, beletettük.

Abszolút mindent beletettünk ebbe a projektbe, amit tudtunk. Nagyon nehéz lemérni ezen a ponton, hogy mennyire lesz versenyképes az autó, de hamarosan meglátjuk! Kétségkívül egy hatalmas lépést tettünk az előző autóhoz képest.

- Milyen a négyszeres világbajnokot a Fiesta WRC kormánya mögött tudni?

- Nagy nyomást hoz, az biztos, de erős lehetőséget is. Két vagy három egységet ugrott a motiváció, és különlegesen ösztökélt mindenki, hogy a lehető legjobbat nyújtsa a szezon folyamán.

Úgy gondolom, talán őszintén el kell mondani, hogy mindenkinek szüksége volt egy kis lökésre a tavalyi év végén, Sebastien és Julien pedig természetesen biztosították ezt. Beültek az autóba és azt mondták, igen, ez egy 2017-es World Rally Car, egy nagyon jó start ez.

 

Andrew


2017. március 5.