Get Adobe Flash player

Citroen feltámadás, Meeke győzelem Mexikóban

A 2017-es Mexikó Rally összefoglalója

 

A 2017-es rali világbajnokság harmadik fordulója, a Mexikó Rally nem csak a sorozat első murvás versenyeként, de az újgenerációs World Rally Car-ok első laza talajú megmérettetéseként is zajlott. Miután a bajnokság legnagyobb része ilyen felületen fut, végre behatóbb képet kaphatott a hétvége során a szakma és a nagyközönség az erőviszonyokról.

A futam kihívásai jól ismertek, a 30 Celsius fokos hőmérséklet még hagyján, a 2500 méteres tengerszint feletti magasság azonban igazi próba elé állítja a masinákat és a benne ülőket egyaránt. Az alakulatok úgy becsülték, hogy a motorok a ritkább levegő következtében húsz százalékot vesztenek teljesítményükből, és olyan szinten fognak működni, mint az előző generációs WRC-k normál körülmények között.

A csapatok Dél-Spanyolországban többnapos teszttel készültek a viadalra, az M-Sport ezen felül lehetőséget kapott a Ford duntoni klímakamrájában szimulációk elvégzésére, és a Hyundai is fékpadon kísérletezett, hogy minimalizálja a ritkább levegő hatásait. A brit alakulatnál egyébként először volt lehetősége Sebastien Ogier-nek egy igazi murvás tesztre, aki végeredményben elégedetten szállt ki a Fiesta WRC-ből, bár azt elmondta, hogy nem érzi még teljesen otthon magát a kocsiban, differenciálmű és futómű változtatásokra lesz szükségük a továbbiakban. A holtidőben az is kiderült, hogy Elfyn Evans svédországi motorgondjai ugyanúgy a meghibásodott gyújtótekercsnek voltak köszönhetőek, mint ami Ott Tanakot is sújtotta korábban Monte-Carlóban, a Tanak által északon tapasztalt váltógondot pedig szoftveres probléma okozta. A Hyundai-nál egy kormányszervó meghibásodás jelentette a legfőbb problémát, a Haydon Paddon i20-asát sújtó svéd hiba pedig látszólag hasonló volt Dani Sordo monte-carlói esetéhez.

A Citroen összesen két kocsit, két C3 WRC-t nevezett csak. A franciák a Svéd Rally utolsó napi küszködéseit kezelhetőségi problémának tulajdonították, amit a megváltozott időjárás és a versenyzőik ilyen körülmények közötti tapasztalatlansága eredményezett. A különítmény több olyan területet is felfedezett a tesztek során, ahol fejlődni tudnak. A Toyotánál ugyanakkor emelkedtek az elvárások a svéd győzelem után, a csapatvezető Tommi Makinen egyenesen a világbajnoki címet tűzte ki célul Jari-Matti Latvalának. A Yaris jól bírta a Mexikó Rally felkészülési tesztjeit, 2000 méter fölé ugyanakkor nem volt érdemes menniük, ugyanis ott már hó fogadta őket. Latvala ráadásul fel is borította a tesztautó, de az nem szenvedett komoly károkat. A finn székhelyű gárda sokat dolgozott a motor programozásán, miután úgy érezték, hogy lustább a Yaris erőforrása a riválisokéhoz képest, de a csapat beszámolója szerint az FIA elvárásainak megfelelően kicserélték a szívóoldali szelepeket is, melyek a korábbi változatban négy, nem pedig a megengedett három darabból álltak, valamint változtattak a hátsó felfüggesztés felső bekötési pontján is, mely a lehetségesnél 1,2 centiméterrel magasabban helyezkedett el.

Momentum

A Mexikó Rally szervezői az utolsó pillanatban úgy döntöttek, megváltoztatják az útvonallapot és beiktatnak a programba egy mexikóvárosi közönségcsalogatót. A Zocalo téren kialakított 1,57 kilométeres, hatalmas tömegeket vonzó szakaszt kétszer teljesítette a mezőny csütörtökön este, ami után az autók kamionokon, a versenyzők pedig repülővel tértek vissza a négyszáz kilométerre lévő Leonba, hogy másnap elkezdődhessen az éles viadal. Erre azonban csak délután kerülhetett sor, mivel az autópályát egy közlekedési baleset miatt lezárták. A négy kamion öt órányi ácsorgás után csak délelőtt tíz órakor érkezett meg a bázisra, éppen akkor, amikor az első versenyautónak útjára kellett volna indulnia. A délelőtti kört, két szakaszt, összesen hetvenöt kilométert kénytelenek voltak emiatt a rendezők kivenni. A sorozat történetében fordult már elő hasonló eset, a 2007-es Argentin Rally szuperspeciálját Buenos Aires-ben tartották, majd a verseny pénteki napját törölni kellett. Akkor a viharos időjárás volt a ludas, a mezőnyt Villa Carlos Pazba visszaszállító repülők nem tudtak felszállni, a versenyzők pedig a reptéren töltötték az éjszakát.

 

Bár a csapatok a lehető legjobban próbáltak felkészülni, senki sem lehetett biztos a dolgában, hiszen erre a futamra az év vége felé folytatták le tesztjeiket, amikor Európában már hűvösebb volt, így a meleg és a nagy tengerszint feletti magasság kombinációjának hatásáról senkinek sem volt tapasztalata az új autóra vonatkozóan. Végül pénteken délután csatába indulhattak a párosok, a különítmények többsége pedig rögtön problémákkal szembesült, az új gépek erőforrásai túlmelegedtek a kanyargós, alacsony átlagsebességű részeken a nem túl forró körülmények ellenére is. Többen etap üzemmódban, ALS nélkül teljesítették a két hagyományos szakaszt. Némi meglepetésre az eddig küszködő Citroen volt az egyedüli alakulat, ahol viszonylag simán mentek a dolgok. Kris Meeke C3 WRC-je gondok nélkül teljesítette a maratoni, ötvenöt kilométeres El Chocolate szakaszt, majd a továbbiakban sem akadt probléma. A brit kétszer lefulladt, viszont jól használta ki kedvező rajtpozícióját, így húsz másodperc előnnyel az élen fejezte be a pénteki napot.

Ogier, akinek a pályabejáráson kapitulált a Ford Focus RS hátsó felfüggesztése, folyamatos figyelmeztető jelzéssel ért célba a nyitó szakaszon, melegedett a Ford motorja, és a gumiválasztás sem bizonyult tökéletesnek, a francia azonban szerencsésebbnek bizonyult a többieknél, így a második helyet tartotta. Kezdetben a Hyundai-ok foglalták el a harmadik, negyedik és ötödik pozíciót, a közönségcsalogatókon azonban jött a dráma, hasonló motorgondja akadt mindegyik i20-nak. Thierry Neuville a két leoni szakasz öt kilométerén több mint fél percet vesztett, Paddon a guanajuatói egy kilométeren másfelet, Sordo autója pedig nem akart elindulni a második leoni gyorsasági előtt. A spanyol végül teljesítette a távot, majd egy értékelési kalamajkát követően kiderült, négy és fél percet bukott. Neuville, aki nap közben két szakaszgyőzelmet aratott, a gondok ellenére a harmadik pozícióban zárta a napot, Paddon a dobogóról visszacsúszott hetediknek, Sordo pedig a negyedik helyet bukta, és került ki a pontszerző zónából.

Mindezek után a versenyen egyszer, még 2011-ben rajthoz álló, de tavaly a pályabejáráson részt vevő Juho Hanninen találta magát a dobogósok mögött, majd a pályabejáráson a Volvóját egy fának csapó Tanak következett, aki a nap elején nyolcvan másodpercet bukott a 120 fokos vízhőmérséklet és a szintén túlmelegedett lengéscsillapítók miatt. Stephane Lefebvre feladata a pályák és az autó tanulása volt erre a hétvégére, a franciát az első napon csupán apróbb műszaki gondok sújtották, így hatodikként várta a folytatást. Paddon után következett csak a pontversenyt vezető Latvala. A Toyotának igencsak meggyűlt a baja a körülményekkel, a pályatisztogató Latvala autójában a motor mellett a középső differenciálműnek is melege volt, a fékek pedig elég hamar elszálltak.

A DMACK Fiorenzo Brivio tevékenységének köszönhetően új, nagyobb defekttűrő képességű konstrukcióval, valamint módosított kemény és lágy keverékkel rendelkező abroncsokkal rukkolt elő. Elfyn Evans azonban már a rajt előtt ötperces hátrányba került, mivel a shakedown után elnémult a Fiesta motorja, amit ki is kellett cserélni. A brit az első szakaszon megállt az erőforrás vészjelzései miatt, másfél percet vesztett ezzel, utána viszont ugyanolyan tempót diktált, mint a versenyt vezető Meeke.

A péntek esti szerviz nagy munkával telt, a motorprogramozás mellett a hűtést is próbálták javítani a csapatok. Ez nagyjából sikerült is mindenkinek, bár segítségükre volt az is, hogy az időjárás szombaton sem volt olyan forró, mint amire előzetesen számítani lehetett. Meeke óvatos megközelítést alkalmazott ezen a napon, és a gumitaktikája is bejött, a kemény abroncsok jobban bírták, az eső pedig nem érkezett meg. A Citroen Racing versenyzője délelőtt tartotta az előnyét, délután viszont egyetlen szakasz alatt megduplázta azt. Innentől kezdve ismét visszavett, és fél perc előnnyel érkezett a szervizparkba.

Ogier azt nyilatkozta, nem a „mindent vagy semmit” taktikával megy neki a napnak, de délután belehúzott, és nyert egy gyorsaságit, a következőn azonban mindent elbukott, miután megforgott egy hajtűkanyarban. A Hyundai gondjai elmúltak, mint kiderült, a problémájukat az eltömődött üzemanyagszűrő okozta az előző napon. Neuville a lágy gumikra szavazott, amit később megbánt, a harmadik helyét azonban nem veszélyeztette senki. Tanak feljött negyediknek, ahol aztán magányosan autózott, ugyanakkor nem volt tökéletesen elégedett a beállításokkal. Őt Paddon követte. Az új-zélandi szintén kísérletezett a kocsival, aminek a vége az lett, hogy nekicsúszott egy kőnek, és defektet kapott. Egy defekt ellenére Latvala is megelőzte szombat estére csapattársát, Hanninent. A Yaris-ok tökéletesen működtek már, a gumiválasztás azonban nem jött be egyik párosnál sem, mindketten lágy abroncsokon futottak. Hanninen nem érezte jól magát, egész hétvégén betegen versenyzett, ez volt az oka annak, hogy a nap folyamán egyre hátrébb került.

Sordo reggel két szakaszt is megnyert, és a nyolcadik pozícióba jött fel. A spanyol i20 WRC-jének hátsó szárnya megsérült, amitől kicsit instabillá vált a kocsi, aztán pedig a közúti etapon eresztett le az egyik kerék, amit sietősen kellett kicserélniük. Evans a két leoni szuperspeciált megnyerte, és a kilencedik helyre kapaszkodott fel. Lefebvre ugyanakkor nem jutott el idáig, mivel lecsúszott az útról.

Meeke a megnyugtató előny ellenére bekezdett vasárnap, megnyerte az első szakaszt, a Power Stage viszont drámaian alakult számára az utolsó kilométeren, majdnem eldobta a győzelmet. A Citroen ugyanis lecsúszott az útról, egy parkoló autót érintőre is vett, majd a pilóta elkezdett szlalomozni a nézői parkolóban, hogy visszataláljon a pályára. Ez végül sikerült, és defektes kerékkel ugyan, de teljesítette a szakaszt. A kérdés ekkor az volt, hogy mennyit vesztett Meeke az akcióval. Az óra 23 másodpercet mutatott, így 13,8 szekundum előny megmaradt, ami azt jelentette, hogy Meeke nyerte a versenyt. Óriási mázli volt, ezt a brit versenyző is elismerte. Az eredmény egyben azt is jelentette, hogy három futam során három különböző páros és márka diadalmaskodott, a Citroen tehát egy viszontagságos évkezdet után feliratkozott a 2017-es győztesek listájára.

Ogier nem volt csalódott a második hellyel, bár menet közben is megemlítette, hogy egy nagy fejlesztési tesztet terveznek, ami alapját adhatja az új homologizálású alkatrészeknek, melyek segítségével magabiztosabbá és gyorsabbá válhat a Fiesta kormánya mögött. Az M-Sport versenyzője egyébként visszavette a vezetést a pontversenyben. Neuville két csalódást keltő verseny után végre dobogón végzett, és nem mellesleg megnyerte a Power Stage-et is. Miután az előző napokon nagy időkülönbségek alakultak ki a párosok között, a befejező két különpróbán nem került már sor helycserére a pontszerző zónában.

A Power Stage-en Neuville után Ogier bizonyult a második leggyorsabbnak, a francia mindössze három tizeddel maradt el belga riválisától. Rajtuk kívül Tanak, Latvala és Sordo szerzett még bónuszpontot.

A WRC 2-ben kevés, mindössze öt induló volt, a két gyári pilóta ugyanakkor késhegyre menő csatát vívott egymással. A skodás Pontus Tidemand kezdett jobban annak ellenére, hogy óvatosságában megfőzte a Fabia R5 fékjeit. Az M-Sport versenyzőjének, Eric Camillinek a Fordjában ugyanakkor megsérült a kormánymű és a bal hátsó lengéscsillapító pénteken, másnap azonban őrült tempót diktálva ledolgozta huszonöt másodperc hátrányát, és az élre állt. A nap végi közönségcsalogatók aztán nem igazán mentek a franciának, így svéd riválisa két szekundum előnnyel várhatta a befejező napot. Ez aztán Tidemandnak sikerült jobban, aki idei második győzelmét aratva a bajnokság élére is állt, ráadásként ismét szerzett egy pontot az abszolút értékelésben. Camilli vizes körülményekre való beállításokkal vágott neki a befejező napnak, ami hibás döntésnek bizonyult, egy stabilizátora is eltörött, ráadásul a befejező szakaszt nem tudta rendesen letréningezni, mert ő adta oda az autóját Tanaknak. A pilótának így nem maradt esélye a győzelemre. A harmadik helyre Benito Guerra érkezett, a Skodát hajtó pilóta volt az utolsó, aki nem hagyott ki szakaszt.

A WRC 3-as kategóriának nem volt nevezője, a WRC Trophy-nak pedig csak egy, Valeriy Gorban. Az ukrán pilóta teljesítette a versenytávot, de nagy kérdés – Lorenzo Bertelli immár egy 2017-es évjáratú Forddal állt rajthoz például –, hogy lesz-e elegendő nevező az év során ahhoz, hogy értékelhető legyen a bajnokság.


Eredmények


14. Mexikó Rally

A 13 futamos világbajnokság 3. versenye – Leon – 2017. március 9-12.


1. Kris Meeke GBR Citroen WRT C3 WRC 3ó 22p 4,6mp
2. Sebastien Ogier FRA M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +13,8mp
3. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +59,7mp
4. Ott Tanak EST M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +2p 18,3mp
5. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +3p 32,9mp
6. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +4p 40,3mp
7. Juho Hanninen FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +5p 6,2mp
8. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +5p 22,7mp
9. Elfyn Evans GBR DMACK M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +8p 41,8mp
10. Pontus Tidemand SWE Skoda Fabia R5 +10p 51,9mp

Power Stage sorrend: 1. Neuville, 2. Ogier, 3. Tanak, 4. Latvala, 5. Sordo

Szakaszgyőzelmek: Meeke – 5, Neuville – 4, Evans – 3, Sordo – 2, Ogier – 2, Hanninen – 1, Tanak – 1

 

Andrew

 

2017. március 13.