Get Adobe Flash player

Négy verseny, négy győztes – Neuville nyert Korzikán

A 2017-es Korzika Rally összefoglalója

 

Fél évvel az után, hogy utoljára látogatott Korzikára, a rali világbajnokság mezőnye ismét a szigeten találta magát. Mindennek az volt az oka, hogy a versenynaptár frissítésen esett át annak érdekében, hogy ne legyen hat murvás futam egymást követően. A sort a Tour de Corse törte meg így, melynek kihívásai szemernyit sem változtak az őszi rendezéshez képest, az időjárás ugyanolyan kiszámíthatatlan lehet, kanyarból pedig természetszerűleg nem lett kevesebb. Miután elég kevés idő állt a szervezők rendelkezésére, a tavalyi viadalhoz képest nem történt nagy módosítás az útvonalban, csupán annyi, hogy kevesebb versenykilométert tartalmazott az útvonallap.

A csapatok hosszú teszttel készültek az idény első tisztán aszfaltos megmérettetésére. Az M-Sport három párosa öt nap alatt összesen ezerkétszáz kilométert autózott, és próbálták belőni a Ford lengéscsillapítóit. A különítmény egyébként heteken át tartó várakozás után nyugodhatott meg, miután az FIA vizsgálatai után kiderült, a Sebastien Ogier Fiestájában Mexikóban szolgálatot teljesítő váltó megfelelt a homologizációnak, nem volt könnyebb a megengedettnél. Bár nevezett, nem állt rajthoz a futamon privát Fiestájával Mads Ostberg, miután nem kapta meg az aszfaltra való alkatrészeket csapata, anélkül pedig értelmetlennek tartotta volna a norvég az indulást.

Az amerikai földrészen aratott győzelmet követően a Citroennél is csillapodtak a kedélyek. A franciák először küldtek csatába három C3 WRC-t, Kris Meeke mellett tehát Craig Breen és Stephane Lefebvre is a legújabb technikával állhatott rajthoz. A monte-carlói fiaskó után a csapat leginkább a futóművel foglalkozott a négynapos felkészülés során, de természetesen nem kerülte el a figyelmüket a középső differenciálmű programozása és a különböző gumikombinációk kipróbálása.

Idén eddig a Hyundai nyerte a legtöbb szakaszt, pontokban ugyanakkor nem realizálódott ez. Az alzenauiak dobogós reményekkel szálltak versenybe Korzikán. A csapat öt napot tesztelt Bastia környékén a verseny előtti héten, miközben azzal is el voltak foglalva, hogy kiküszöböljék a Mexikóban tapasztalt üzemanyagszűrő problémákat. Hayden Paddont egyébként a csapattárs Dani Sordo segíti az aszfaltos fejlődésben, együtt gokartoznak és elemzik az aszfaltos versenyek adatait. Az új-zélandi, akinek navigátora, John Kennard a finn verseny után visszavonul, a Sanremo Rallye-n is rajthoz állt egy R5-ös i20-szal, hogy tanulhasson szilárd burkolaton.

A jó rajtot követő visszafogottabb mexikói teljesítmény után a Toyota visszavett az igényekkel, és ismét csak a tanulásra, fejlesztésre helyezik a hangsúlyt. Az alakulat két versenyzője két-két napot tesztelhetett a Yaris WRC-vel, melyre új elemek is kerültek a Monte-Carlo Rallye óta. A csapat első embere, Tommi Makinen ugyanakkor beismerte a viadal előtt, hogy fogyókúrára kell fogni a kocsit, mert bár nem túlsúlyos az, a ballasztok nélkül nem tudnak az egyensúllyal játszani.

Az időjárás kegyesnek bizonyult a mezőnyhöz, Meeke pedig bebizonyította már az elején, hogy a monte-carlói szereplés csak egy kisiklás volt a csapat részéről. Az észak-ír az első napon dominált, a négyből három szakaszt megnyert, a nap végén ugyanakkor elismerte, hogy nem lehet nyugodt a tíz másodperces előnnyel, mivel nem más, mint Ogier követi őt, aki mindig fenyegetést jelent. A francia a megnyert shakedown-t követően azt nyilatkozta, jobb érzése van a Fiesta WRC-ben aszfalton, mint murván, pénteken ugyanakkor már arról beszélt, hogy nem érzi magát kényelmesen a dobálós részeken, ami miatt folyamatosan módosítottak saját kézzel a beállításokon. Ogier volt az egyébként, aki elcsent egy részsikert a nap folyamán Meeke orra elől.

Thierry Neuville harmadik időt futott minden különpróbán, amivel az összetettben is a harmadik helyet foglalta el. A belga panaszkodott kicsit az alulkormányozottságra, ami miatt állítottak a kocsi hasmagasságán, de végül frusztráltnak tűnt, mivel folyamatosan a határon ment, jó volt az érzése is, ugyanakkor az óra nem ezt mutatta. Breen folyamatosan gyorsult, miután próbált változtatni a vezetési stílusán, valamint a C3 differenciálmű beállításain, és az utolsó szakaszon Sordo elé is tudott kerülni. A spanyol hasonlóképpen érzett, mint csapattársa, nem talált magyarázatot a tempó hiányára. A hatodik helyet Jari-Matti Latvala foglalta el, aki saját teljesítményével nem volt elégedett. A hetedik helyen álló Paddon egy sziklát talált el a Hyundai hátuljával, a mögötte érkező Lefebvre C3-asában pedig lelazult a váltókar.

Az M-Sport másik két pilótájának nem volt akkora szerencséje, mint Ogier-nek. Elfyn Evans a meghibásodott hidraulika okán a középső diffivel és a váltóval küszködött egész nap, mivel a két kör között nem volt szervizlehetőség, Ott Tanak pedig a harmadik szakaszon a negyedik helyről esett be az árokba, ahonnan nem tudott önerőből kijönni. A toyotás Juho Hanninen az első gyorsaságin csúszott neki egy hídkorlátnak, amitől kigyulladt a fék, a folytatást azonban nem ez, hanem a két defektes kerék akadályozta meg.

Másnap reggel Meeke tovább száguldott a győzelemért, és bár az első szakaszt nem ő nyerte, hat másodperccel növelte előnyét. A másodikon azonban minden rosszra fordult, az utolsó kilométeren elkezdett füstölni a motor, a pilóta pedig nem tudta újraindítani azt a beíró után, és feladni kényszerült a versenyt. Ezzel Ogier, valamint az őt nagy erőkkel támadó Neuville ölébe hullott a lehetőség, hogy megküzdjenek a győzelemért. Utóbbi az előző napi csalódottságát maga mögött hagyva megnyerte mindkét délelőtti gyorsaságit, és virtuálisan át is vette a vezetést. Ogier délután, újbóli beállítás módosítást követően próbált visszakapaszkodni, nyert is egy szakaszt, de nála is hidraulikai gondok jelentkeztek, és az utolsó különpróbát lebénult erőátvitellel teljesítette. A világbajnok több mint fél percet bukott, amivel elvesztette az esélyt a győzelemre.

Sordo reggel rögtön megelőzte Breent, majd Meeke kiválásával a harmadik helyen találta magát a spanyol, csapattársával, Neuville-lel szemben ugyanakkor nem változott az érzése az autóra és az időeredményekre vonatkozóan az előző naphoz képest. Latvala a második napon más differenciálmű beállításokkal autózott, ez pedig a tempóján is segített. Breen viszont – akinek meggyűlt a baja az átbeszélővel, egy szakaszt itiner nélkül teljesített emiatt – pozíciókat vesztett, ugyanakkor nem került vészesen távolra Sordótól és Latvalától. A WRC-s alakulatok listáját Paddon zárta a hatodik helyen. Lefebvre és Evans hibázott, így nem tudták teljesíteni a napot, Hanninen ugyanakkor visszaállt, és egy második, valamint harmadik időt is tudott autózni. Tanak szintén visszatért, de nem lehetett felhőtlenül boldog, hiszen az első szakaszt követően gyertyákat, motorvezérlő egységet és gyújtótekercset kellett cserélnie.

A befejező napon Neuville egy dologra koncentrált, mégpedig arra, hogy ne kövessen el olyan buta hibákat, mint amilyenek Monte-Carlóban és Svédországban is a győzelmébe kerültek. A Hyundai versenyzője a vasárnapi első szakaszt ennek ellenére megnyerte, a Power Stage-en viszont tényleg óvatosabb volt. A belga pilóta végül csaknem egy perc előnnyel diadalmaskodott, és a szezon negyedik versenyén a negyedik győztes lett. A diadallal a másik három márka mellé a Hyundai is feliratkozott a futamgyőztesek listájára.

Ogier-t vasárnap is műszaki, ezúttal elektromos problémák hátráltatták. A francia átmenetileg el is vesztette az ezüstös pozíciót, de az utolsó szakaszon nagyot autózva visszavette a második helyet annak ellenére, hogy a két gyorsasági között kicserélt ECU-val sem volt ereje teljében a Fiesta, a kéziféket sem tudta használni a pilóta, a középső diffi pedig össze volt zárva. Sordo az utolsó előtti szakaszon Ogier elé került, de a 2,5 másodperces fórt nem sikerült megtartania a célig. A Hyundai versenyzője az eredménnyel elégedett volt, az érzése ugyanakkor vasárnap sem javult az autóban. Latvala és Breen között nagy csata bontakozott ki, az ír megelőzte finn riválisát. A toyotás ugyanakkor felszívta magát a Power Stage-re, lejjebb ültette a Yaris WRC-t is, és megnyerte a befejező szakaszt, amivel vissza is vette a negyedik pozíciót. Breen nem lehetett elégedetlen így sem, a problémamentes futamot követően ismét ötödikként zárt, a hatodikként érkező Paddont egy perccel verve. A további pontszerző helyeken R5-ös autókkal versenyző pilóták végeztek Andreas Mikkelsennel az élen. Hanninen nem ért célba, a nyitószakaszon ismét összetörte Toyotáját.

A WRC 2-ben a Skoda vendégmunkása, Mikkelsen ismét igazolta klasszisát. A norvég rögtön az élre állt a Fabia R5-össel, és magabiztos győzelmet aratott. A kezdetekben Eric Camilli tűnt rá veszélyesnek, az M-Sport versenyzője azonban hibázott. A második pozícióba Malcolm Wilson alakulatának másik pilótája, az aszfalton nem túl otthonosan mozgó Teemu Suninen lépett fel, és a ezen a helyen is hozta be az R5-ös Fordot a célba. Harmadikként a Citroent hajtó Yohan Rosselt intették le. A Skoda másik versenyzőjének, Jan Kopecky-nek elég sok problémája akadt, tönkrement a kormánymű, egy defekt is hátráltatta, így a hetedik helyen ért célba csupán. Meg kell jegyezni, hogy az ugyancsak Fabia R5-össel rajthoz álló Stephane Sarrazin érdemelte volna ki a bronzot, amennyiben nevez a WRC 2-be.

A juniorok – ezúttal már Ford Fiesta R2-esekkel – első idei megmérettetésüket teljesítették. A győzelmet a végig vezető Nil Solans szerezte meg, aki mögött Nicolas Ciamin végzett. Terry Folb erőátviteli gondok miatt bukta el az ezüstös pozíciót az utolsó szakaszon, a francia harmadikként végzett. A WRC 3-ban a Peugeot 208 R2-t hajtó Raphael Astier újabb győzelmet aratott, ebben az értékelésben a dobogóra Solans és Ciamin állhatott még fel. Az R-GT kategóriában Romain Dumas jobbnak bizonyult Porschéjával, mint a Fiat Abarth 124-et kormányzó Francois Delecour.

 

Eredmények

 

60. Korzika Rally

A 13 futamos világbajnokság 4. versenye – Bastia – 2017. április 7-9.


1. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC 3ó 22p 53,4mp
2. Sebastien Ogier FRA M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +54,7mp
3. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +56,9mp
4. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC+1p 9,6mp
5. Craig Breen IRL Citroen WRT C3 WRC +1p 9,7mp
6. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +2p 16,3mp
7. Andreas Mikkelsen NOR Skoda Fabia R5 +8p 10,7mp
8. Teemu Suninen FIN Ford Fiesta R5 +9p 17mp
9. Stephane Sarrazin FRA Skoda Fabia R5 +9p 23,7mp
10. Yoann Rossel FRA Citroen DS3 R5 +12p 57,1mp

 

Power Stage sorrend: 1. Latvala, 2. Ogier, 3. Breen, 4. Sordo, 5. Neuville

Szakaszgyőzelmek: Neuville – 4, Meeke – 3, Ogier – 2, Latvala – 1


Andrew


2017. április 9.