Get Adobe Flash player

Makinen, az autó és a nyomás

Az egykori raliversenyző, Tommi Makinen ma már a Toyota ralicsapatának vezetője, korábban azonban sikert sikerre halmozott. A sorozatban négy világbajnoki címet szerző finn ennek megfelelően manapság is beül a teszteken a versenyautóba, hogy aztán vezetéstechnikai tanácsokat adjon pilótái számára.

Makinen elég sajátos filozófiával rendelkezik azzal kapcsolatban, hogy milyennek is kell lennie a versenygép és a volán mögött ülő ember kapcsolatának. „Beszélek a pilótákkal és azt mondom nekik, amikor vezettek, tanuljátok meg az autót” – kezdi. „Meg kell értenetek azt a módot, hogy hogyan akar az autó gyorsabban menni és nem azt várni az autótól, hogy rátok legyen építve.

Az autó sok lehetőséggel rendelkezik, azt csinálhatsz tehát a volán mögött, amit akarsz. Amennyiben elég okos a pilóta, megérti az autót és azt, hogy hogyan akar az gyorsan lenni. Csinálhat némi beállításmódosítást az autón, de a vezetési stílusában viszonoznia kell ezt a változtatást, hogy a lehető leggyorsabban mehessen. Azok a pilóták, akik elég okosak és megértik ezt, ők azok, akik folyamatosan győznek és nyerik a címeket.”

A huszonnégy világbajnoki futamgyőzelemmel rendelkező versenyző szavai nagy súlyt rakhatnának jelenlegi pilótái, Jari-Matti Latvala, Juho Hanninen és Esapekka Lappi vállára, ennek azonban próbálja az élét venni a bukósisakot 2003-ban szögre akasztó, a Toyota GAZOO Racing ralicsapatatának élére 2015-ben kinevezett Makinen. „Nem, ez abszolút a fiatalabb srácok munkája” – mondja arról határozottan, hogy szeretne-e még a szakaszokon vezetni. „Az én feladatom az, hogy megpróbáljam a csapaton lévő nyomást csökkenteni. Nagy a nyomás mindenkin, én viszont ott vagyok és megpróbálom a lehető legalacsonyabban tartani a nyomást. Természetesen van rajtam valamennyi nyomás, de nem hinném, hogy rajtam van a legnagyobb. A többiek egynémelyikén jóval nagyobb van.”

 

Andrew