Get Adobe Flash player

A rali világbajnokság öt legszorosabb befutója

 

Mindössze héttized másodperccel vesztett Elfyn Evans Thierry Neuville-lel szemben a 2017-es Argentin Rally-n – ez azonban csupán a harmadik legszorosabb befutója volt a rali világbajnokság történetének.

A szakma együttérzett Evans-szal. A versenyt végig vezette a wales-i, defektek, a hátsó diffúzor elvesztése és egy, az utolsó szakaszon egy hídfővel történt találkozás, ami a győzelmébe került. A különbség 0,7 másodperc volt. Szoros? Ó, igen. A legszorosabb világbajnoki befutó? Nem igazán – a redbull.com összeszedte a rali világbajnokság történetének legkisebb különbségű befutóit.

 

5. Argentin Rally 1999, Új-Zéland Rally 2010, Argentin Rally 2011 – 2,4 másodperc

Loeb győzött 2011-ben Argentínában 2,1 másodperccel

 

A lista ötödik helyén hármas holtverseny van. Az 1999-es Argentin Rally-n a Subarut hajtó Juha Kankkunen szerezte meg, mint később kiderült, pályafutása utolsó előtti győzelmét csapattársával, Richard Burns-szel szemben. 2010-ben az Új-Zéland Rally-n a Ford pilótája, Jari-Matti Latvala győzte le a citroenes Sebastien Ogier-t, amire egy évvel később visszavágtak a franciák a kék oválosoknak, Sebastien Loeb Argentínában előzte meg Mikko Hirvonent. Mindegyik esetben 2,4 szekundum volt a különbség az utolsó szakasz célvonalán.

 

4. Portugál Rally 1998 – 2,1 másodperc

1998-ban a nagy ellenfelek, Colin McRae és Carlos Sainz küzdöttek a diadalért a Portugál Rally alattomos gyorsaságijain. A subarus McRae vezetett három szakaszt követően, és úgy nézett ki, hogy a belga Freddy Loix lesz a legnagyobb kihívója, főleg azok után, hogy a Mitsubishi versenyzője, Tommi Makinen a negyedik futamon immár harmadik kiesését könyvelte el (ekkor nagyon messzinek tűnt a finn címvédése). Sainz aztán belelendült, és fokozatosan csökkentette hátrányát Loix-szal szemben. A spanyol három gyorsaságival a vége előtt, a huszonötödik szakaszon került toyotás csapattársa elé, majd támadásba lendült McRae-vel szemben is. Csaknem fél percet dolgozott le, de a győzelemhez 2,1 másodperc hiányzott még. Ez lett akkor a rali világbajnokság legszorosabb befutója.

 

3. Argentin Rally 2017 – 0,7 másodperc

Neuville és Nicolas Gilsoul reakciója a diadalra

 

Elfyn Evans élete versenyét futotta Argentínában, a tizennyolc szakaszos viadalon tizenhat különpróbán keresztül vezette a futamot – csak az első és ami fontosabb, az utolsó után nem ő állt az élen. Az M-Sport pilótájának pénteken este csaknem egy perc volt az előnye, a hyundai-os Thierry Neuville ugyanakkor üldözőbe vette, és fokozatosan csökkentette a hátrányát. Az utolsó szakasz, a félelmetes hírű El Condor előtt már csak 0,6 másodperc volt közöttük. Evans első részideje jobb volt mindenkinél, belga riválisánál 3,1 szekundummal volt gyorsabb addig, aztán viszont nekivágta a DMACK gumikkal szerelt Ford Fiesta WRC-t a szakasz híres hídjának hídfőjéhez, a hiba pedig elég volt ahhoz, hogy Neuville nyerje a viadalt héttizeddel.

 

2. Új-Zéland Rally 2007 – 0,3 másodperc

Loeb vadászott Grönholmra a 2007-es Új-Zéland Rally-n, de kicsivel kikapott

 

A 2000-es évek közepén két versenyző, Sebastien Loeb és Marcus Grönholm dominálták a világbajnokságot. A páros legnagyobb csatáit 2007 hozta, Új-Zélandon pedig fej-fej mellett haladtak. Az utolsó szakasz előtt Loeb 0,7 másodperccel követte Grönholmot, a harmadik helyen álló Mikko Hirvonen ugyanakkor már több mint másfél perccel volt lemaradva. Loeb a Mystery Creek Szuperspeciálon átviharzott, a leggyorsabb volt a 3,1 kilométeren, ugyanakkor csak négytizeddel maradt el tőle Grönholm, így a fordos nyert. „Hihetetlen küzdelem volt egész hétvégén. A legszorosabb és a legjobb csata pályafutásom során” – mondta Grönholm.

 

1. Jordán Rally 2011 – 0,2 másodperc

Ogier ünnepli a rali világbajnokság legszorosabb győzelmét

 

Két évvel azt megelőzően, hogy csapattársak lettek a Volkswagennél, Jari-Matti Latvala és Sebastien Ogier öldöklő küzdelmet folytattak a jordán sivatagban. A Citroen versenyzője, Ogier vezetett a verseny elejétől, a fordos Latvala ugyanakkor megtáltosodott a befejező napon, és átvette a vezetést. Az utolsó különpróba előtt fél másodperc volt kettejük között a különbség, ahol Ogier – Mikko Hirvonennel holtversenyben – bizonyult a leggyorsabbnak, Latvalának héttizedet adott, így megnyerte a viadalt. A különbség 0,2 szekundum volt mindössze. „Hihetetlen, hihetetlen nap” – örömködött Ogier a célba éréskor. „Pokolian kellett nyomnom ma, mivel Jari-Matti nagyon gyors volt.”

A verseny történetéhez hozzátartozik, hogy logisztikai problémák miatt az első nap törlésre került, így a 333 versenykilométer helyett 260-on dőlt el a viadal sorsa.

 

És a rali világbajnokságon kívül?

 

A valaha volt legszorosabb Forma-1-es befutó – 1971-es Olasz Nagydíj – 0,01 másodperc

Peter Gethin egyetlen Forma-1-es győzelme mesébe illő, fantasztikus körülmények között született. A brit pilóta egy öt autóból álló csoport élén ért célba, a győzelem egy századmásodpercen múlt, az öt kocsit pedig 0,61 választotta el mindössze.

Schumacher kisegítette Barrichellót 2002-ben az Egyesült Államokban

 

Rubens Barrichello hírhedt körülmények között kapott ajándékot ferraris csapattársától, Michael Schumachertől a 2002-es Amerikai Nagydíjon, a két pilótát csupán 0,011 másodperc választotta el egymástól a kockás zászlóhoz érve. Sokan gondolták úgy, hogy Schumacher ezzel viszonozta azt, hogy a brazil győzelemhez segítette őt a szezon korábbi szakaszában, az osztrák pályán.

 

A legszorosabb MotoGP befutó – 2006-os Portugál Nagydíj – 0,002 másodperc

A csupán a tizenegyedik rajkockából induló Toni Elias harmadikként kezdte meg a befejező kört, aminek első kanyarjában elment Kenny Roberts Junior és Valentino Rossi mellett is. A kör további részében Rossival csatázott, melynek végén két ezreddel előbb látta meg a finist, mint olasz vetélytársa. Ezzel Elias első és egyetlen MotoGP győzelmét aratta.

 

Andrew