Folyamatos fejlesztés a Hyundai Motorsportnál
A 2017-es World Rally Car-okra vonatkozó új előírások alaposan kitágították a WRC-ken dolgozó mérnökök fókuszát. Technikai oldalról a világbajnokság mind a négy modellje fut és versenyképes, talán nem mindegyik megbízható, úgyhogy sok munka kell, hogy kihozzák belőlük a legjobbat.
A Hyundai Motorsport csapatvezetője, Michel Nandan beszélt erről, a középső differenciálművel kapcsolatos fejlesztésekről. Ez az egység a 2011-es szezon óta hiányzott a World Rally Car-okból, idén azonban, feltételezhetően relatíve primitív formátumban bekerült a WRC autókba. Nandan arra is kitért, hogy mi a legnagyobb kihívás, ami rájuk vár.
- Igen, természetesen optimalizálni kell a középső differenciálművet, mondjuk azt, hogy a középső differenciálmű programozását, nem csak azért, hogy megpróbáljuk kihozni a lehető legjobb viselkedését az autónak, de amiatt is, hogy jó gumikopást érjünk el elöl és hátul is.
Aztán pedig természetes az extra teljesítmény miatt, hogy a felfüggesztésen is dolgoznunk kell még, mivel a tapadás a legfontosabb dolog.
- Ami a középső differenciálművet illeti, min kell változtatni – a rendszer fejlesztésén vagy azon a módon, ahogyan a pilóták vezetnek?
- Egy kicsit mindkét dolgon. Kezdetben probléma volt a pilóták számára, hogy alkalmazkodjanak az új fejlesztéshez. Nem tudott a pilóták többsége azonnal adaptálódni a vezetéséhez, mivel a középső differenciálművek utoljára néhány évvel ezelőtt voltak használatban. A versenyzőknek valóban szükséges adaptálni a vezetésüket, hogy optimalizálják a kocsi viselkedését, hogy ténylegesen könnyűvé tegyék az autó vezetését a kanyarokban.
Az alkalmazkodás tehát egy olyan dolog, amihez idő kell, mivel sok tesztre van szükség különféle körülmények, különféle útviszonyok között. Úgy gondolom azonban, hogy a rendszer eddig elég jó eredményeket adott nekünk, és természetes, hogy ez egy olyan dolog, amit mindig fejlesztünk, minden teszten.
- A Hyundai Motorsport GmbH-nál másutt, az R5-ön is serény a munka!
- Eredetileg azzal voltunk elfoglaltak, hogy felállítsuk az autók építésének folyamatát, most azonban már abban a fázisban vagyunk, ahol fejlesztenünk kell a kocsit. Nem csak tökéletesítés ez, de meg kell találni az alapbeállításokat az ügyfelek számára minden különféle körülményekre, amit megtapasztalhatnak. További teszteket tesz szükségessé ez tehát különféle utakon. Igencsak különféle úttípusokon kerülhetnek használatra ezek az autók, nekünk pedig a legjobban kell illeszkednünk az ügyfelekhez.
A legtöbb munka jelenleg abba megy, hogy különféle típusú beállításokat ajánljunk a különböző típusú szakaszokhoz, melyeken futhatnak, aztán néhány fejlesztett részen dolgozunk, hogy általánosságban javítsuk az autót. Szükségünk lesz néhány joker homologizálására, talán ez év közepén vagy végén.
És ahogyan tudni már, az R5-ös autóknak meglesz a lehetősége, hogy kormányváltós rendszert használjanak jövőre. Ez tehát egy olyan dolog, amin ugyancsak dolgozunk, és igényelni fog egy kis tesztelést.
Andrew
2017. június 18.