Get Adobe Flash player

Versenyzők és első versenyautójuk

A ralisport legjobbjai kellemes emlékekkel gondolnak vissza arra az autójukra, amellyel megtörtént a bemutatkozásuk a gyorsasági szakaszokon.

Az ember életében olyan egy kicsit az első versenyautó, mint az első barát vagy barátnő – lehet, hogy évekkel korábban véget ért a kapcsolat, a normák pedig felfelé változtak az évek folyamán, az ember mégis szereti még ezeket.

Megvizsgálva azt, hogy a rali világbajnokság pilótáinak milyen autóval indult a pályafutása, elbűvölő látni, hogy hogyan kezdték és meddig jutottak azóta. A redbull.com összegyűjtötte, hogy a Sebastien Ogier, Thierry Neuville és mások milyen autóval vágtak neki karrierjüknek, amihez régi fotókat is csatoltak.

 

Sebastien Ogier (M-Sport World Rally Team)

„A Peugeot 206 volt az első raliautóm a franciaországi Rallye Jeunes Cup-ból. Nagyszerű emlékek, és vicces, mert nemrég megtaláltam azt a srácot, akihez került az autóm. Természetesen mondtam neki, hogy azon a napon, amikor el akarja adni, akarom azt, mivel ez egy olyan dolog, amit megtartanék a pályafutásom emlékeként.”

Ogier visszavásárolná 206-os Peugeot-ját

 

Mads Ostberg (Onebet Jipocar World Rally Team)

„Egy Opel Ascona volt az első raliautóm. Egy kellemes autó volt ez. Tizenöt éves voltam, amikor vettem, olyan kétezer euróért, és már elég idős volt – egy 1987-es modell, ugyanúgy, mint én! Valójában még mindig megvan ez a kocsi, az első ralimat pedig 2004-ben teljesítettem vele Svédországban, ami egy fantasztikus tapasztalat volt. Futottam már néhány versenyt azelőtt, mint az édesapám, Morten Ostberg navigátora, úgyhogy ismerős volt a ralisport. Először vezetni azonban nagyon-nagyon jó volt.

Mivel azonban egy olcsó autó volt ez, semmi sem működött rajta pontosan oly módon, mint ahogyan kellett volna. Emlékszem, volt némi fékproblémám a kocsival, aminek az okát sosem találtuk meg. Időről időre elvesztettem a fékrásegítést, úgyhogy nem igazán tudtam megállítani az autót, ami elég rémisztő volt… Sosem törtem össze emiatt, de volt úgy, hogy beestem.”


Ostberg és az Ascona

 

Hayden Paddon (Hyundai Motorsport)

„Egy Mini volt az első autóm. Tizenhárom évesen zártpályás időméréses versenyeken indulhatsz Új-Zélandon. Nem végeztem utolsóként az első versenyemen, erre emlékszem, de egy nagy lecke volt.”


Paddon szeretett Minijével

 

Thierry Neuville (Hyundai Motorsport)

„Egy Opel Corsa volt az első raliautóm, amit 2007-ben vásároltam. Egy ténylegesen alap autó volt, de mégis gyors; ki lett cserélve a sebességváltó és a motor is. Az első két versenyen, amin részt vettem, másodikként és harmadikként végeztem, úgyhogy egy jó belépő volt ez a ralisport világába.

Navigátor voltam, mielőtt megvettem azt az autót, és a legelső raliversenyemen tíz kilométert tettünk meg, mielőtt fának ütköztünk volna. Befejeztem tehát a navigátorkodást, jóllehet a baleset bizonyosan nem az én hibám volt! Ezt követően pattantam a kormány mögé. Az első raliversenyem Luxemburgban volt, és – ahogyan mondtam – abszolút másodikként végeztem, úgyhogy elég jó versenyem volt.”


Neuville repteti Opel Corsáját

 

Ott Tanak (M-Sport World Rally Team)

„2003-ig, 2004-ig kell visszamenni vagy valahogy így. Rallycross-oztam valamennyit egy VW Sciroccóval. Egy öreg autó volt ez, ’86-os vagy ’87-es modell vagy valami ilyesmi. Kétliteres motorral rendelkezett, ami nagyon erős volt, a karosszéria azonban nem volt olyan nagyszerű – főleg összehasonlítva a jelenlegi WRC autókkal! Úgy gondolom azonban, hogyha nem olyan könnyen kezelhető autókkal kezdesz, az egy kicsit komplikáltabbá teszi a dolgot a pilóta számára, és egy olyan dolog, ami fejlesztheti a vezetésedet – keményebben kell dolgoznod.

Az első igazi ralim egy helyi verseny volt, egy Volkswagen Golf MK2-vel teljesítettem azt. Négy kilométert tettem meg, aztán összetörtem, úgyhogy akkor is nyomtam már! Az eset elvitte a kocsi egyik sarkát. Ezután tanultam kicsit, de még mindig emlékszem az első négy kilométerre.”


Tanak első raliversenye négy kilométerig tartott

 

Malcolm Wilson (M-Sport World Rally Team csapatvezető)

„A legelső raliautó, amit országúton vezettem úgy, hogy megvolt a jogosítványom, egy Ford Anglia volt, aztán nagyon gyorsan tovább léptem, mint ahogyan tette mindenki az én koromban, ez pedig egy MK1-es Ford Escortot jelentett. Alapvetően 1974-től egészen az 1977-es év végéig az volt az autóm. Folyamatosan alakítottam egy 1300-as Escortból, beletettem egy dupla vezérműtengelyes Lotus motort, aztán egy 1700-est, aztán egy 1800-as BDA-t. Alapvetően ez a kocsi szolgált három éven keresztül. Raliztam az Angliával, de országúti ralikon, nem olyan ralikon, amik szakaszokból álltak.”


Wilson egy későbbi, MK2-es Escorttal az 1980-as RAC Rally-n

 

Andrew