Get Adobe Flash player

A Hyundai i20 Coupe WRC fejlesztése

A Hyundai Motorsport a 2017-es rali világbajnokságra egy teljesen új géppel, a Hyundai i20 Coupe WRC-vel nevezett. A masina, melyet a sorozat új technikai szabályainak megfelelően terveztek, talán a leggyorsabb valaha épült Hyundai raliautó.

Az Accent, az i20 és az Újgenerációs i20 után ez a negyedik WRC specifikációjú kocsi a koreai gyártótól. A 2017-től érvényes új technikai szabályokat azért vezették be, hogy növeljék a rali világbajnokság látványosságát a sportosabb és agresszívebb kinézetű autókkal. A módosítások az aerodinamikai fejlesztésekre és a mechanikai tapadás javítására összpontosultak, a motorteljesítmény is növekedett 300-ról 380 lóerőre, az összsúly csökkent, az aktív középső differenciálmű pedig ismét bevetésre került.

Ahogyan a neve is sejteti, a Hyundai i20 Coupe WRC (felül) három ajtóval rendelkezik, szemben az ötajtós elődjével (alul).

Az ajtókból ugyan kevesebb van, az új, 2017-es gép csúcsteljesítménye 380 lóerő, köszönhetően a nagyobb turbószűkítő bevezetésének – ami az előző évi 33 milliméteres értékről 36 milliméterre nőtt. A Hyundai i20 Coupe WRC szélesebb, de könnyebb – 10 kilogrammot vesztett az Újgenerációs i20 WRC-hez képest, ami a megnövekedett teljesítménnyel együtt növeli a látványosságot 2017-re.

A 2017-es Hyundai tesztelése 2016 tavaszán kezdődött. Elsősorban egy mechanikai rendszerellenőrzés volt ez, az új csomagból nagyon kevés volt tisztán kivehető. A kezdeti munkák a motorra és az erőátvitel tesztelésére összpontosítottak, a felfüggesztés, a differenciálművek és az aero később érkezett. Megjegyzendő, hogy a pilótafülke hűtőcsatornájának helye el van tolva a pilóta oldala felé (alul).

A titokzatosság később növekedett az új autón megjelenő, most már elkerülhetetlen álcadekorációval (alul). Az első specifikációval összehasonlítva a későbbi teszt egyetlen fő különbsége a pilótafülke hűtőcsatornájának elhelyezése (ami nagyobb lett és középen kapott helyet), valamint átformálták némileg a karosszéria első sarkait.


Az új autó többi részének formája nyilvánvalóvá válik más szögből, megjegyzendők a kiszélesített hátsó sárvédők, a duplafedeles hátsó szárny és a hátsó fékek hűtőcsatornájának nyilvánvaló hiánya.

Az aszfaltos tesztspecifikációnál egy újabb változás is látható lett a korábbi képhez képest, ez pedig az átdolgozott fő hűtőnyílás, aminek formája lényegében megfordult.

A 2016-os év későbbi részében, a Párizsi Motor Show-n a Hyundai felfedte a WRC koncepcióautónak nevezett verzióját, ami a valóságban a tesztváltozat egy felfrissített változata volt. A kocsi első részét ismét átalakították finoman.

A párizsi bemutatóverzió jelentette az első lehetőséget, hogy a Hyundai diffúzorát meg lehessen pillantani, mely négy lemezt foglalt magában, a kipufogócső vége pedig az egyik szegmensben kapott helyet. Megjegyzendő, hogy a többi 2017-es WRC kivitelben a kipufogó a diffúzor felett helyezkedik el. A hátsó sárvédők egy teljes elemmel kerültek letakarásra, a hátsó fékeknek pedig nem látszik hűtőcsatornája.

Az i20 Coupe „végleges” változatát végül Olaszországban, egy monzai eseményen mutatták be, és számos jelentős fejlesztéssel rendelkezett, főként az autó elején. Egy új hűtési kivitel került a kocsira, az első fékek hűtőcsatornája leválasztásra került a fő levegőbelépőről.

Az első sarkokra nagy ikerszárnyak kerültek, kihasználva a 2017-es technikai szabályok biztosította szabadságot.

Végül felfedésre került a hátsó fékhűtőcsatorna is, mely a NACA-csatorna formájával rendelkezett a hátsó oldalablakok alatt, sokkal magasabban elhelyezkedve, mint a többi autón, feltételezhetően azért, hogy elkerüljék a törmelékek bejutását.

Az első lehetőség az autó valódi végleges formájának megtekintésére csak akkor jött el, amikor a három i20 Coupe WRC-vel rendelkező csapat megjelent Monaco utcáin, a szezon nyitófordulójának helyszínén.

A diffúzort teljesen újratervezték (felül), az hat lemezzel rendelkezett már, és ebben kapott helyet a kipufogócső kivágása is. Egy kis hűtőkimenet is megjelent a hátsó sarokban. Gyakori megjegyzés volt, hogy a lemezeket és más kis aerodinamikai elemeket nagyon szilárdra kellett konstruálni ezeken az újtenyésztésű autókon, hogy ellenálljanak a szakaszokon.

A hátsó kerék mögött elhelyezkedő és jól kivehetően cserélhető panelt megnyitották, egy zsalusort kapott ez.

Hasonló megközelítést alkalmaztak az első sárvédőn is a kerék mögött, ahol egy kisebb zsalus rész van. Úgy tűnik, hogy valószínűleg jobban kinyitják ezt a tisztán aszfaltos eseményekre (a 2017-es Monte félig havas volt).

Miután a Monte két éjszakai szakasszal kezdődött, az i20 WRC a rali világbajnoki debütálását az opcionális kiegészítő lámpákkal kezdte meg, beleértve a motorháztetőre szerelt nagy lámpasort és az ízlésesen az első lökhárítóba integrált lámpákat.

Amikor a lámpasort levették és a kocsi megállt az időellenőrzőnél, világossá vált, hogy az első szárnyakat is átformálták, a felső elem kapott egy külső peremet, az alsó viszont nem rendelkezik ilyennel. Megjegyzendő, hogy a motortér hűtőnyílása büszkén feszít a motorháztetőn (a kép tetején látható).

Az első pillantás a Hyundai fék és rugóstag együttesére, a féknyergek a Brembótól származnak, a lengéscsillapítók pedig egy olasz cégtől, az Extreme Racing Shox-tól.


A 2017-es Monte-Carlo Rallye-n tapasztalt hideg körülményekre való tekintettel a hátsó fékhűtőcsatornák letakarásra kerültek (alul).

Az i20 Coupe WRC a kezdetektől erős tempót mutatott, vezette a bemutatkozó versenyét a nyitószakaszoktól kezdve.

Forrás: racecar-engineering.com


Andrew

 

2017. augusztus 10.