Az R4-Kit formula - Véglegesítette az FIA az R4-Kit formulát
Véglegesítette az FIA az R4-Kit formulát
Az FIA a témában történt tendert követően a francia Oreca céget nevezte meg az R4-Kit egységeinek hivatalos és kizárólagos beszállítójaként.
Az új raliautós formula a Motorsport Világtanács jóváhagyását követően a regionális és nemzeti bajnokságokban kerülhet bevezetésre, szabályzatának véglegesítésére régóta vár a ralisport társadalma.
A formula, melynek létrehozását 2015 szeptemberében jelentette be a Nemzetközi Automobil Szövetség, lehetővé teszi, hogy meghatározott egységek kerülhessenek beépítésre „a piacon jelenleg elérhető nagyszámú utcai autóba”, melyek aztán homologizációt is kaphatnak.
Az átalakítás magában foglalja azt, hogy négykerékhajtásúvá lehet konvertálni az autót, valamint 1,6 literes turbófeltöltéses motort lehet használni. A költségek és a teljesítmény tekintetében az R3-as és R5-ös raliautók között lesznek ezek a versenygépek.
Az R4-Kit a lehető legjobb teljesítmény/költség/megbízhatóság arányt szem előtt tartva így többek között a motort és annak komponenseit, az erőátvitelt, a tengelyeket és a fékrendszert is tartalmazza. Számos más egység és felszerelés flexibilis.
Hayden Paddon néhány új-zélandi bajnoki futamon hajtotta már a Hyundai i20 AP4-et
„Az volt a szándékunk, hogy egy újabb alacsony költségű opciót hozzunk létre a ralis piramison belül és egy magas szintű biztonsággal ellátott autót kínáljunk a versenyzőknek” – mondta el Bernard Niclot, az FIA technikai igazgatója. „A fontos dolog az, hogy az üzemeltetési költségek alacsonyak, a versenyző számára pedig nincsenek fejlesztési költségek. A versenyzők ugyanakkor tudni fogják, hogy minden R4-es specifikációjú autó azonos, ami egyenlő esélyeket teremt ebben az új kategóriában.”
A formulával az a szándék, hogy egységesítse a jelenleg kínált átfogó lehetőségeket, például az ázsia-óceániai regionális AP4-es előírásokat és az egyedi szabályokat.
Az Oreca Csoport, melynek Hugues de Chaunac az elnöke, más szakágak – leginkább a hosszútávú autózás – mellett mindig is jelen volt a ralisportban, akár a motorrészlege jóvoltából, mely sikereket tudott felmutatni minden szinten, akár alkatrészek és felszerelések disztribútoraként.
„A ralisportban gyűjtött tapasztalatunk alapján, beleértve a WRC 2-t és WRC 3-at az utóbbi szezonokban, jó rálátásunk van a különböző autók teljesítményére és karakterisztikájára” – nyilatkozta David Floury, az Oreca technikai igazgatója. „Ez tette lehetővé számunkra, hogy egy R4-Kitet tervezzünk, mely betöltheti a ralisport jelenlegi színterének űrjét, mégpedig közvetlenül az R5-ös osztály alatti szintet, ami jelentősen magasabban van, mint az R3. A csapatként leadott különböző nevezéseinknek köszönhetően annak is tudatában vagyunk, hogy mire van szükség az operáció, eképpen a megbízhatóság tekintetében. Az R4-Kit egy érdekes tanulmány egy világos igénnyel, mi pedig a mérnöki tudásunkat hozzuk, ugyanakkor motorgyártóként motorrészlegünk van, ami Magny-Cours-ban található, és tapasztalatokkal rendelkezünk ügyfélcsapatként is. Ez egy széleskörű ajánlat.”
A megállapodás három szezonra érvényes, az R4-Kitek a nyár elejétől lesznek elérhetőek.
Az új szabályzat eredetileg az Európán kívüli sorozatokra szólt, arról azonban nincsen hír, hogy továbbra is ez maradt-e az irányzat. A formula nincs kapcsolatban a 2011-ben bevezetett R4-es szabályokkal, melyek a létező N csoportos autók, a Mitsubishik és a Subaruk teljesítményének fokozására szolgáltak.
Andrew
2017. január 31.