Get Adobe Flash player

Végre megvillant Meeke és a Citroen

A 2017-es Katalán Rally összefoglalója


Szeptemberben nem rendeztek futamot, így a rali világbajnokság egyetlen vegyes talajú versenyére, a Katalán Rally-ra egy hosszabb szünet után került sor. Miután a sorozat a célegyenesébe fordult, ki így, ki úgy használta ki a rendelkezésére álló időt.

A Hyundai két tesztet is szervezett szeptemberben, melyen a versenyre nevezett mindhárom párosa részt vett, ők az egyik alkalommal murván, a másikon aszfalton próbálgathatták az i20 WRC-t. Az autó megújított aerodinamikai csomaggal – új első lökhárítóval és hátsó szárnnyal – állhatott rajhoz, amit azért vetettek be, hogy nagyobb eséllyel maradhassanak versenyben a világbajnoki címekért. Thierry Neuville kinyilatkozta, nem fog a pontversenyt vezető Sebastien Ogier-re figyelni, győzni próbál, amiért több kockázatot is hajlandó vállalni. A belga pilóta további aerodinamikai és motorfejlesztéseket remélt az utolsó versenyekre, amit főnöke, Michel Nandan meg is erősített, hozzátéve, hogy a kipufogócsonkon módosítottak is már, ezt követően pedig az injektorok és az égési folyamat van a terítéken. Az alakulat meglepetést okozott a szünetben azzal, hogy leigazolták Andreas Mikkelsent. Előbb csak az idény utolsó futamairól szólt a bejelentés, aztán a teljes 2018-as évről is. A norvég versenyzőnek nem volt teljesen ismeretlen az i20 WRC, hiszen áprilisban egy portugáliai teszten kipróbálhatta már az autót. Ő kapott egy extra lehetőséget a csapattól, nem csak Spanyolországban, de Franciaország aszfaltútjain is tesztelhetett egy napot. Mikkelsen Hayden Paddon autójával állhatott rajthoz, melyet a szabályok szerint ugyanazokkal a részegységekkel szereltek, mint korábban, így a versenyző nem tudta annyira magára szabni, mint ahogyan szerette volna. Paddon viszont ennél is rosszabbul járt, hiszen kihagyni kényszerült a viadalt. A csapat harmadik autóját Dani Sordo kapta meg természetesen a hazai pályára való tekintettel.

A dél-koreai gyártóval ellentétben a Citroen inkább fejlesztési, mint felkészülést tesztet folytatott már, és csak murván futtatták a C3 WRC-t. A Katalóniában tartott háromnapos eseményen Kris Meeke és Stephane Lefebvre mellett Sebastien Loeb kapott lehetőséget, a márka csillaga így murván is kipróbálhatta végre a Citroen legújabb technikáját. A franciák nem vetettek be különösebb fejlesztéseket, a tesztet azonban olyan beállításokkal fejezték be, mellyel mindhárom versenyző elégedett volt, bár Loeb rámutatott, hogy helyenként nem volt elégedett az autó hátuljának tapadásával. A csapat remélte, hogy az autó korzikai aszfalton mutatott sebességét teszt nélkül is meg tudják ismételni Spanyolországban, ahol Meeke és Lefebvre mellett Khalid Al Qassimi állhatott rajthoz. Craig Breen tehát kispadra kényszerült erre a futamra.

A Toyota mindkét felületen készült előzetesen, a Spanyolországban tartott teszteken az aszfalton a felfüggesztésre, a murván pedig a differenciálművekre koncentráltak. A Yaris WRC-n a fékhűtő rendszer esett át átalakításon, hogy a murvának és a kosznak jobban ellenálljon, ami által ugyanazokat az alkatrészeket tudják használni mindkét talajtípuson.

Az M-Sport az aszfaltos felületre koncentrált a felkészülése során, egy-egy napot tesztelhetett mindhárom pilótájuk. A csapat technikai módosításokat nem vetett be a Ford Fiesta WRC-n, nem úgy a DMACK, mely a szezon utolsó három futamára új, a sarasabb, csúszósabb körülményekhez jobban passzoló murvagumit homologizált.

Mikkelsen aztán az első, murván rendezett napon álomszerű rajtot vett új autójával, és ha csak 1,4 másodperces előnnyel is, de az élen zárta azt. A pilóta segítségére volt, hogy a száraz pályák a hátrébb rajtolóknak kedveztek, de természetesen nem csak ezen múlottak a dolgok. Az első két szakaszon mutatott óvatosabb tempó után rákapcsolt Mikkelsen, megnyerte a kemény abroncsok segítségével a majd’ negyven kilométeres terra altai gyorsaságit, ezzel az élre is került. A differenciálművek beállításának változtatásával aztán jobban is érezte magát a kocsiban, és még a futóművel kapcsolatos probléma sem igazán hátráltatta az utolsó gyorsaságin.

Első autóként Ogier-t fogadták a legrosszabb körülmények a laza murván, a hosszú szakasz aszfaltos részei azonban jól jöttek neki. A francia versenyző mesterien oldotta meg a feladatot, és másodikként zárta a napot. A képzeletbeli dobogó alsó fokáról Meeke várhatta a folytatást. A brit két szakaszt is nyert, de volt egy megforgása, amivel jelentős másodperceket vesztett. Meeke hátrány az aszfaltos szakaszok előtt három másodperc volt mindössze. Reggel Ott Tanak kezdett a legjobban, a menetelését azonban egy lassú defekt akadályozta. Később a Fordjának a kezelhetőségével sem volt elégedett az észt, és csak a negyedik helyen zárta a murvás szakaszokat. Hasonló utat járt be Mads Ostberg is. A privát Forddal versenyző pilóta Tanak visszaesése után az élre került, de banális dolgok hátráltatták ismét a norvégot. Egy lyuk miatt reggeltől kezdve ömlött a por a Fiesta WRC utasterébe, az utolsó szakaszon pedig a fűtés ragadt be, szaunaszerű körülményeket eredményezve. Ostberg ekkor vesztett három pozíciót és csúszott vissza az ötödik helyre.

A hatodik és a hetedik helyen következett a Hyundai másik két versenyzője. Sordo a kezdetekben nem volt elégedett a tapadással, míg Neuville a puha gumikra szavazott délelőtt, ami nem bizonyult jó választásnak, majd a beállításaival sem volt elégedett. Minden azonban nem volt veszve, hiszen tizenhárom másodpercre volt csak ekkor Mikkelsentől.

Az első tízet Juho Hanninen, Lefebvre és Esapekka Lappi zárta, utóbbi fél percet vesztett, miután elment a fék a Toyotájában. Evans mindössze a tizenegyedik helyet foglalta el, mivel nem igazán volt tapadása DMACK gumikkal, ráadásul összeszedett egy defektet is. Jari-Matti Latvala még rosszabbul járt, ő a hetedik pozícióból kiállni kényszerült műszaki hiba miatt.

Szombaton, az aszfaltra fordulva változott a verseny képe. Meeke az első, esővel tarkított gyorsaságin egy szakaszgyőzelemmel az élre áll, és bár több részsikert már nem könyvelt el a nap folyamán, több mint tíz másodperces előnyre tett szert. Mögötte Ogier, Tanak és Sordo vívott óriási csatát, ők néhány másodpercre voltak egymástól folyamatosan. Ogier reggel nem volt elégedett a Fiesta WRC kezelhetőségével, de aztán a folyamatos állítgatással megtalálta az összhangot az autóval, délután pedig három egymást követő szakaszt is megnyert. Ezzel másfél másodperccel csapattársa előtt, másodikként várhatta a befejező napot. Tanak sem volt elégedett autója viselkedésével, ráadásul nap közben ki kellett cserélni a Ford váltóját. Csak a murva specifikációjú kerülhetett be az autóba, ami hátrányt jelentett az aszfalton, végül pedig eltalált a pilóta egy követ, bár ennek nem lettek olyan súlyos következményei, mint amilyenek lehettek volna.

A hyundai-osokat krónikus alulkormányozottság hátráltatta az aszfaltos gyorsaságikon, de egyikük sem úszta meg ennyivel. Neuville i20 WRC-jében meghibásodott a hidraulika, amit etapon próbáltak helyrehozni. Ezt követően nem indult a motor, majd a következő szakasz felé a nagy sietségben lecsúsztak az útról, melynek következtében megsérült az autó hátulja. A rajtból is késtek, amiért harminc másodperces büntetésben részesültek. A nyolcadik helyen találta ekkor magát a belga pilóta, amelyet délután egy szakaszgyőzelemmel, majd a többiek problémáival az ötödikre váltott.

A csapattársak, Sordo és Mikkelsen ugyanazt a követ találták el, amit Tanak, ők azonban nem voltak szerencsések, kiállni kényszerültek. Sordónak, aki a második pozícióban volt ezt megelőzően, a kormányműve sérült, Mikkelsennek pedig kiszakadt a jobb első kereke. Mikkelsen egyébként a hatodik helyről esett ki, nem tudta tartani tehát azt a tempót, amire a murván képes volt. Míg a többiek küszködtek, Hanninen szép csendben nyert két szakaszt, a saloui szuperspeciált nem számolva a leggyorsabbnak bizonyult a nap folyamán, aminek eredményeként feljött a negyedik helyre. A másik Toyotával Lappi volt a zárónap előtt a hatodik Neuville mögött, őket Ostberg, Lefebvre és Evans követte.

A befejező napon nem bízott semmit sem a véletlenre Meeke, a hatból öt szakaszon nem talált legyőzőre, így végül csaknem fél perces előnnyel szerezte meg újabb diadalát, ami gyógyír az ő és a Citroen idei vesszőfutására. Ogier maga mögött tudta tartani Tanakot, akinek nem jött jól, hogy a murvára való sebességváltóval kellett autóznia. A dupla dobogóval az M-Sport karnyújtásnyira került a világbajnoki címhez, elég a célba juttatniuk a hátralévő két futam egyikén az egyik autójukat, de Ogier számára is egyre közelebb van a címvédés.

Ezt segítette, hogy Neuville a csapattársai előző napi mutatványukhoz hasonlóan kiütötte a Hyundai futóművét, ami miatt nem ért célba, ennek megfelelően pontot sem szerzett. Hanninen feje fölül elhárult Neuville kiesésével a veszély, a finn a negyedik helyen ért célba. Csapattársa, Lappi viszont ugyancsak kiesett, miután reggel nekiment egy szalagkorlátnak. Ötödikként Ostberg fejezte be a viadalt, mögötte Lefebvre, valamint Evans végzett. A Power Stage-en Sordo autózta a legjobb időt.

A második vonal, a WRC 2 mezőnyében Teemu Suninen magabiztosnak tűnő győzelmet aratott, nem mellesleg az abszolút értékelés nyolcadik helyén végeztt. Az M-Sport finn pilótája az összes első napi szakaszt megnyerte, több mint egy perces előnyét pedig okosan osztotta be a verseny aszfaltos részére. A fordos pilóta mögött Jan Kopecky érkezett. A Skoda Motorsport versenyzője fél perccel maradt le a győzelemről, és bosszús volt, mivel az első nap egyik gyorsaságiján egy percnél is többet vesztett egy utolért autó mögött, ami időveszteséget aztán nem írtak jóvá neki. A bronzéremnek a szintén Skodát hajtó Benito Guerra örülhetett.

Nil Solans-nak három szakaszgyőzelemre volt szüksége a junior világbajnoki címhez, ami szombaton délelőttre össze is jött neki. Amikor aztán a fő rivális, eltörte a Ford Fiesta R2 felfüggesztését, a spanyol az élre állt, és ezt a viadalt is megnyerte. Másodikként Terry Folbot, harmadikként pedig Julius Tannertet intették le. A WRC 3-at tekintve Solans és Folb közé Raphael Astier férkőzött be Peugeot-jával. A WRC Trophy küzdelmeit Valeriy Gorban nyerte MINI-jével a citroenesek, Jean-Michel Raoux és Jourdan Serderidis előtt.

 

Eredmények


53. Katalán Rally

A 13 futamos világbajnokság 11. versenye – Salou – 2017. október 6-8.


1. Kris Meeke GBR Citroen WRT C3 WRC 3ó 1p 21,1mp

2. Sebastien Ogier FRA M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +28mp

3. Ott Tanak EST M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +33mp

4. Juho Hanninen FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +54,1mp

5. Mads Ostberg NOR M-Sport Ford Fiesta WRC 17 +2m 26,2mp

6. Stephane Lefebvre FRA Citroen WRT C3 WRC +2m 43mp

7. Elfyn Evans GBR M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +4m 37,4mp

8. Teemu Suninen FIN Ford Fiesta R5 +8m 22,7mp

9. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 +8m 54,5mp

10. Ole Christian Veiby NOR Skoda Fabia R5 +9m 4,8mp

 

Power Stage sorrend: 1. Sordo, 2. Meeke, 3. Ogier, 4. Tanak, 5. Hanninen

Szakaszgyőzelmek: Meeke – 8, Ogier – 4, Hanninen – 2, Tanak – 1, Mikkelsen – 1, Latvala – 1, Neuville – 1, Sordo – 1

 

Andrew

 

2017. október 8.